Lang op reis, wat te doen met domicilie

Langopreis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Lang op reis, wat te doen met domicilie

#1 , 19 dec 2017 15:26

Ik plan om in ca. 2-3 jaar voor ongeveer 9 maand tot 1 jaar op reis te gaan.
Om dit te bewerkstellingen mag ik van mijn werkgever met onbetaald verlof, maar ik zal wel mijn huurappartement opgeven voor deze periode.
Om mijn domicilie te houden, dacht ik om een referentie adres bij mijn dochter te nemen, maar is dit wettelijk? Ik woon nu in Herentals en zij in Antwerpen. Wat moet ik doen om voor een jaar op reis te gaan en in Belgë wettelijk gedomcilieerd te blijven? Ik ontvang een weduwe pensioen, dus financieel zal dit geen probleem geven.
Wat moet ik allemaal in orde brengen ?
met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Tope
Berichten: 916

#2 , 19 dec 2017 20:06

De mogelijkheid tot inschrijving op een referentieadres is strikt beperkt tot 7 categorieën van personen:

- de personen die in een mobiele woning verblijven;
- de personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen;
- de leden van het burgerpersoneel en militair personeel van de Krijgsmacht, in garnizoen in het buitenland, en hun gezin;
- de personeelsleden van de rijkswacht die de Krijgsmacht vergezellen of een andere opdracht uitvoeren in het buitenland;
- de leden van het diplomatiek of consulair personeel en hun gezin;
- de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin;
- de daklozen.

Uit: viewtopic.php?t=53331
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Als jouw dochter geen uitkering krijgt, kan je je toch zonder problemen bij haar domiciliëren en haar volmacht geven om al jouw verplichtingen in België na te komen.

Uw domicilie zal daar maar komen te staan na controle door de wijkagent, dus: er eerst gaan wonen (kleren, bed, tandenborstel, adreswijzigingen aan andere diensten (mutualiteit, bank, ...), ...), de vaststelling laten doen, en dan vertrekken. Let op: controle kan een maand aanslepen."

Ga na bij uw ziekenfonds hoelang U in het buitenland mag zijn om verzekerd te blijven.
Na 3 of 6 maand buiten de EU (of de EER? of België?) komt U al in de problemen.
Ook uw andere verzekeringen (hospitalisatie, reisbijstand, rechtsbijstand leggen dergelijke beperkingen op.

Uit: viewtopic.php?t=7368

Je belastingbrief kan je tegenwoordig invullen via Tax-on-Web.

De juristen onder ons zullen je nog meer nuttige info geven.

artemis
Berichten: 3293

#3 , 20 dec 2017 10:39

Een referentieadres zou het zuiverste zijn en elke reis is toch een studiereis, niet? Voor mij althans wel.
Maar de gemeentes doen hierover moeilijker de laatste jaren..

Een referentieadres is een officieel adres, geen domicilie. U mag er immers niet wonen. Dat uw domicilie van Herentals zou overgaan in een RA in Antwerpen is op zich geen enkel bezwaar.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”