Recht op vrije meningsuiting

Elvaril
Topic Starter
Berichten: 42

Recht op vrije meningsuiting

#1 , 17 dec 2017 15:41

Dag beste leden,

Ik stel de vraag hier omdat ik niet goed weet in welke categorie ze precies moet.
Alle informatie, links naar wetsartikelen, en dergelijke, wordt bijzonder geapprecieerd.


Ik maak deel uit van een groep die strijd voor dierenrechten. Daarvoor komen we op straat om mensen te informeren. Om alles goed te laten verlopen, vragen we toelating aan de gemeentes. Dit zowel om hen op de hoogte te stellen van onze vreedzame actie, als om met hen te checken of er geen andere evenementen gepland zijn, alsook om politie en dergelijke op de hoogte te stellen voor eenieders veiligheid.
Nu, hoewel Brussel dergelijke acties toestaat, doen andere gemeenten moeilijk.
Hun uitleg gaat van "dat verstoord de publieke orde" tot "onze kalender staat voor de komende jaren vol".

In hoeverre kunnen gemeenten specifieke acties of groepen permanent weigeren en (telefonisch) dreigen met arrestaties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 17 dec 2017 17:12

Het hangt er vaak van af wélke activiteiten je organiseert. Gewoon flyeren mag waarschijnlijk overal. Maar als je infomomenten een "event"karakter krijgen (animatie, actie, stand, bevlagging enz...) dan gelden er ook andere reglementen. En dan heeft het niets met belemmeren van de vrije meningsuiting te maken als je die specifieke actie niet toegestaan wordt. Want je kan evengoed zonder een animatiestand je mening uiten .

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 18 dec 2017 01:15

Klopt in onze gemeente mag men in bepaalde zones niet flyeren ook de winkeliers niet die zonder toestemming die ter plaatse moet aanwezig zijn en kunnen getoond worden en personeel voorzien om de flyers die op de grond gegooid worden worden verwijderd over de ganse zone.
Wat bestuurlijk bevoegdheid betreft alles wat de openbare orde zal worden bekeken of het geen verstoring is ... in een aantal gevallen wordt iets dat niet is aangevraagd eventjes toegelaten om de mensen hun punt te laten maken maar vb beperken tot op 10 meter van de winkel en enkel met 2 personen langs elke kant.
De beslissing ter plaatse is steeds ( gezien de dringendheid) een officier van bestuurlijke politie.
Als dat grotere acties zijn meer volk kan er anders worden opgetreden vb bloed gooien naar de winkel = onmiddellijke bestuurlijke arrestatie of zelfs gerechtelijk wanneer er weerspannigheid is of slagen aan personen of vernielingen /beschadigingen van eigendommen. Arrestaties kunnen nu volgens de nieuwe wetgeving.

Slecht voorbeeld is AH indertijd van het ALF... niet doen loopt slecht af...
Ondertussen heeft die persoon dat bij mijn weten wel ingezien en volgt een andere weg.

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 18 dec 2017 08:08

Ondertussen heeft die persoon dat bij mijn weten wel ingezien en volgt een andere weg.
Ze is nog steeds even geëngageerd, maar uit het nu anders. Ze heeft ook criminologie gestudeerd. Een toffe, gedreven vrouw, en een prima fotografe. Respect.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 18 dec 2017 10:20

Politie gaat natuurlijke uw "vreedzame actie" met een korrel zout nemen. De recente betogingen in Brussel werden in eerste instantie ook aangekondigd als "vreedzame actie". De veiligheid moet gegarandeerd kunnen worden.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 18 dec 2017 10:28

Tegen een weigering kan u beroep aantekenen bij de Raad van State. Bekijk eens de rechtspraak van de Raad van State
http://www.raadvst-consetat.be/index.as ... &s_lang=nl

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 dec 2017 10:37

Nu, hoewel Brussel dergelijke acties toestaat, doen andere gemeenten moeilijk.
Hun uitleg gaat van "dat verstoord de publieke orde" tot "onze kalender staat voor de komende jaren vol".
Ik denk dat het normaal is dat als een gemeente een bepaalde actie inschat als "verstoren van de publieke orde", ze deze ook verbiedt. Ik vind het ook een beetje tekenend dat jij dan zegt dat deze gemeenten "moeilijk doen" (enkel omdat ze niet handelen naar jouw verwachtingspatroon).

Niemand belet u echter om uw mening op andere manieren te verspreiden: betaal televisie of radiospotjes met uw boodschap? Maak een aantrekkelijke website? Huur advertentieruimte op aanplakborden om uw boodschap over te brengen? etc...

Er is een wezenlijk verschil tussen "vrije meningsuiting" en "vrijheid om gelijk welke activiteit te organiseren op de openbare weg". Op het eerste heb je recht. Op het tweede niet (en gelukkig maar).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!


scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2017 11:57

Over betogingen en art. 11 EVRM
https://t.co/Wj7OYKISVZ

Terug naar “Administratief recht”