Facebook censuur door gemeentelijke overheid?


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#17 , 16 dec 2017 20:35

Waarom gaat dit volgens u over de wetten van België? Sinds wanneer is Facebook een officieel onderdeel van het openbaar bestuur?

Waarom denk jij dat een gemeente bestuur iets kan of mag doen dat buiten de wetgeving valt?

Hun hele bestaan is wettelijk gereglementeerd.

Een ambtenaar kan niks doen als er geen wet is die het hem mogelijk maakt of een mandataris die hem de opdracht ervoor geeft.


En die mandataris die mag ook niets doen als hij er geen bevoegdheid voor heeft gekregen.

Normaal is elk besluit van een Schepencollege onder tekend en staat er op dat besluit de wet die ze de bevoegdheid geeft om dat besluit te nemen.

LeenW
Berichten: 12828

#18 , 16 dec 2017 20:46

Waarom gaat dit volgens u over de wetten van België? Sinds wanneer is Facebook een officieel onderdeel van het openbaar bestuur?

Waarom denk jij dat een gemeente bestuur iets kan of mag doen dat buiten de wetgeving valt?
Ok, dan wil ik van u de wetgeving horen waaruit zou moeten blijken dat het niet toegelaten is dat een functionaris een Facebook pagina beheert volgens de mogelijkheden die Facebook geeft?

Te specifiek? Dan hoor ik graag de wetgeving waaruit zou blijken dat het gebruik van sociale media gelijkgesteld wordt met het officieel bestuur van de gemeente.

Nog algemener? Ok, dan wil ik graag van u wetgeving/omzendbrief/ministeriële besluiten/whatever waar het gebruik van sociale media door gemeentebesturen wordt toegelicht.

Reclame

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#19 , 16 dec 2017 20:55

Waarom gaat dit volgens u over de wetten van België? Sinds wanneer is Facebook een officieel onderdeel van het openbaar bestuur?

Waarom denk jij dat een gemeente bestuur iets kan of mag doen dat buiten de wetgeving valt?
Ok, dan wil ik van u de wetgeving horen waaruit zou moeten blijken dat het niet toegelaten is dat een functionaris een Facebook pagina beheert volgens de mogelijkheden die Facebook geeft?

Te specifiek? Dan hoor ik graag de wetgeving waaruit zou blijken dat het gebruik van sociale media gelijkgesteld wordt met het officieel bestuur van de gemeente.

Nog algemener? Ok, dan wil ik graag van u wetgeving/omzendbrief/ministeriële besluiten/whatever waar het gebruik van sociale media door gemeentebesturen wordt toegelicht.

Ik zeg niet dat ze hem niet mogen beheren, ik zeg dat ze hem niet naar eigen wens mogen beheren.
Dat ze nog altijd binnen hun bevoegdheden moeten blijven.


Als het niet onder officieel bestuur valt, waarom maken ze dan een besluit in het Schepencollege omtrend hun Facebook pagina?

Draai mijn vraag niet om : Die blijft nog altijd het zelfde : Met welke bevoegdheid mogen zij dit doen.
Als er geen wet of besluit is die ze indekt, mogen ze het niet doen.

LeenW
Berichten: 12828

#20 , 16 dec 2017 21:03



Waarom denk jij dat een gemeente bestuur iets kan of mag doen dat buiten de wetgeving valt?
Ok, dan wil ik van u de wetgeving horen waaruit zou moeten blijken dat het niet toegelaten is dat een functionaris een Facebook pagina beheert volgens de mogelijkheden die Facebook geeft?

Te specifiek? Dan hoor ik graag de wetgeving waaruit zou blijken dat het gebruik van sociale media gelijkgesteld wordt met het officieel bestuur van de gemeente.

Nog algemener? Ok, dan wil ik graag van u wetgeving/omzendbrief/ministeriële besluiten/whatever waar het gebruik van sociale media door gemeentebesturen wordt toegelicht.

Ik zeg niet dat ze hem niet mogen beheren, ik zeg dat ze hem niet naar eigen wens mogen beheren.
Dat ze nog altijd binnen hun bevoegdheden moeten blijven.


Als het niet onder officieel bestuur valt, waarom maken ze dan een besluit in het Schepencollege omtrend hun Facebook pagina?

Draai mijn vraag niet om : Die blijft nog altijd het zelfde : Met welke bevoegdheid mogen zij dit doen.
Als er geen wet of besluit is die ze indekt, mogen ze het niet doen.
Neen, u bent degene die het omdraait. Ze mogen het doen tenzij een wet het hen verbiedt.

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#21 , 16 dec 2017 21:07

En waar staat dat volgens U?

We zijn hier niet over privaat recht bezig hoor. Waar de Belg alles mag doen zolang het niet verboden is.

LeenW
Berichten: 12828

#22 , 16 dec 2017 21:11

Dat is universeel, je mag iets doen tenzij het u verboden is. Als we dat al in twijfel gaan trekken..

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#23 , 16 dec 2017 21:17

Dat is universeel, je mag iets doen tenzij het u verboden is. Als we dat al in twijfel gaan trekken..
Heb jij de Gemeentewet ooit al eens gelezen?

LeenW
Berichten: 12828

#24 , 16 dec 2017 21:26

Dat is universeel, je mag iets doen tenzij het u verboden is. Als we dat al in twijfel gaan trekken..
Heb jij de Gemeentewet ooit al eens gelezen?
Ik hoef die niet te lezen om te weten dat bovenstaand principe van toepassing is. Als u toch een tegenstrijdigheid ontdekt, laat het zeker weren, dan haalt u maandag de voorpagina's van de gehele Vlaamse pers!

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#25 , 16 dec 2017 21:32

Dus volgens jouw heeft een Gemeente bestuur bevoegheid om alles te doen wat ze maar willen tenzij het ergens expliciet verboden is.

Sorry, maar als je de Gemeente wet niet eens gelezen hebt heb je dus ook geen relevante kennis op vlak van hoe een Gemeentebestuur werkt.

LeenW
Berichten: 12828

#26 , 16 dec 2017 21:33

Dus volgens jouw heeft een Gemeente bestuur bevoegheid om alles te doen wat ze maar willen tenzij het ergens expliciet verboden is.
Ja. En dat gaat ver buiten enkel de gemeentewet.

eylis
Berichten: 8840

#27 , 16 dec 2017 21:51

Misschien vond de gemeente dat er telkens zoveel taalfouten in de reacties van poster stonden, dat ze er téveel correctie- en redactiewerk aan hadden om het publicatieniveau op peil te houden? Maar alle juridische gekheid op een stokje. Als je echt geen uitweg ziet in je wetsvraagstuk, contacteer best een advocaat. Die kan dat voor jou uitpluizen (niet voor jouw...) Op dit forum staan wij vrijwillig en gratis ten dienste van vraagstellers om met onze gezamenlijke kennis eerstelijnsinformatie te geven. Bij een advocaat zal je dat een flink bedragje kosten. Voor méér dan waarschijnlijk ongeveer hetzelfde antwoord. Houdt ons gerust op de hoogte van het verdict. Het zal ons benieuwen!

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#28 , 16 dec 2017 22:08

taalvoudten interezzeren me geen zak. Ik ga hier niet elke post gaan lopen dubbelchecken op een luizige typvout. Mijn draadloos keyboard heeft nieuwe batterijen nodig , slaat geregeld letterdsover en persoonlijk schrijf ik liever Engels dan Nederlands.
De inhoud was duidelijk, en als je de taalnazi wil uithangen, zegt dat meer over jou dan over mij.

Wat is het nut van een juridisch forum als je enkel maar kan verwijzen naar een advocaat.
Wat een dooddoener.

eylis
Berichten: 8840

#29 , 16 dec 2017 22:28

Wel misschien interesseert het de gemeente wél dat de reacties die verschijnen op hun FBpagina een zeker niveau hebben. Zoals daar zijn; geen taalfouten, vlot leesbaar en al zeker geen grof taalgebruik. Bovendien hebben overheidsorganisaties altijd een stijl-witboek mbt communicatie. Dat taalfouten en schuttingtaal je geen "inpakmateriaal" kunnen schelen is je goed recht. Maar dat een organisatie daar wél belang aan hecht is evengoed een recht en al zeker als het een medium is dat afstraalt op hun organisatie. Vandaar dat je wellicht geweerd wordt.....Nog een tip: lees misschien ook eens de intro en forumregels voor nieuwkomers van deze webstek na. Dan weet je wat je hier wél voor géén geld kan krijgen :-)

svandamme
Topic Starter
Berichten: 113

#30 , 16 dec 2017 22:30

Daar gaat het niet over.

Terug naar “Administratief recht”