Facebook censuur door gemeentelijke overheid?

Franciscus
Berichten: 38590

Re: Facebook censuur door gemeentelijke overheid?

#31 , 16 dec 2017 23:07

mogelijk eens lezen:
Welke wetgeving hebt u gelezen.... een gemeentewet bestaat er niet meer het is het gemeentedecreet sedert de staatshervormingen - België heeft qua gemeente niet veel meer te vertellen. Het is de Vlaamse regering die bevoegd is.

Edoch in de belangrijkste wet van het land staat in art 41 wat een gemeente mag en kan doen . De rest staat in de Vlaamse codex
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 29#LNK0004

https://codex.vlaanderen.be/Zoeken/Docu ... ram=inhoud

De gemeente en dat heb ik al geschreven is het bestuur van de gemeente die vermoedelijk hebben beslist een Faceboek account aan te maken om aanwezig te zijn op de sociale media. Hoe zij dat doen en wat er op komt is hun bevoegdheid. Wie dat beheerd ..vermoedelijk de dienst communicatie.
Ik vermoed dat een aantal ambtenaren daarmee belast zijn en ook de kabinetten van de verschillende gezagsdragers en functies.
Ik heb niet direct een forum gevonden waar men berichten kan plaatsen of discuteren wel kan men zoals in elke faceboek account opmerkingen bijvoegen. En bij mijn weten valt dat onder verantwoordelijkheid van diegene die de account heeft gemaakt op dat toe te laten of niet.
Niet die van een schrijver van een opmerking. De accounthouder kan die steeds verwijderen.

Mocht u daarbij problemen hebben dat de houder van een account uw bijdrage verwijderd niets belet u naar de bevoegde rechtbank te stappen om uw gelijk te halen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#32 , 16 feb 2018 17:18

Ik ben geneigd svandamme in deze te volgen.

De vrijheid van meningsuiting is een grondrecht. Het wordt voor elke Belgische burger gewaarborgd in het EVRM en in de Belgische Grondwet. Het gevolg daarvan is dat elk orgaan dat bekleed is met overheidsgezag ertoe gehouden is om die vrijheid te respecteren. Enkel wanneer en in zover de wet beperkingen zou opleggen aan de vrijheid van meningsuiting, is het dergelijke organen toegestaan om die vrijheid aan banden te leggen.

Dit geldt ook voor gemeentebesturen. Ook in een context van sociale media.

Wie zich begeeft op sociale media, sluit eigenlijk een overeenkomst met diegene die dat sociale medium uitbaat. Als gebruiker van een sociaal medium heb je je te houden aan de verplichtingen die de overeenkomst oplegt, en heb je in principe ook de vrijheden die dat sociale medium je biedt, zoals bijvoorbeeld ook de vrijheid om iemand te "blokkeren" bij het plaatsen van reacties.

Ook een overheid die zich op sociale media begeeft, is contractant van de uitbater van het medium. Maar omdat de overheid gebonden is door het EVRM en de Belgische Grondwet, is zij beperkt in het uitoefenen van de mogelijkheden die het sociale medium voorziet. Ook op sociale media moet een gemeentebestuur de regels in acht nemen die ook in het algemeen voor haar gelden: respect voor de vrijheid van meningsuiting, non-discriminatie etc.

Het feit dat een overheid een overeenkomst sluit met een particulier (bijvoorbeeld facebook), betekent niet dat die overheid daardoor ineens een vrijgeleide zou krijgen om dingen te mogen doen, die zij anders niet zou mogen doen.

Immers, wanneer grondwettelijke verplichtingen (en dat kan dus ook een negatieve verplichting (zoals het verbod tot censuur) zijn) in strijd komen met de inhoud van een contract, dan primeren de grondwettelijke verplichtingen. Dat vloeit voort uit de zgn. "hiërarchie der normen".

Reclame

Terug naar “Administratief recht”