kamer laten bezetten

fred001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

kamer laten bezetten

#1 , 04 dec 2017 07:41

hi
ik woon alleen in een groot huis die mijn eigendom is .ik heb er 4 kamers,2 wc's waarvan een in de badkamer op het eerste verdiep en een op het gelijkvloers, op de 2e verdieping heb ik een kleine studio +-50m waaronder nog een verdieping waar een bed en kast staat, de kamer zelf is ingericht als living met bureau.
ik ben naar de gemeente geweest om te vragen of ik er in commune mag leven,dwz , samen met enkele mensen die ik ken en er dan ook wonen maar niet zijn gedomicileerd . daarbij betalen ze mij een bezettingsvergoeding om de kamer te bezetten en voor gebruik van de gezamelijke keuken,badkamer,internet,electriciteit enz.. men wist me te vertellen dat dat mocht gezien ik eigenaar ben, dit heb ik ook nog eens nagevraagd bij het OCMW en ook zij en hun juridische diens zien hier geen graten in indien je eigenaar bent van het pand.
Onlangs kreeg ik er controle omdat er iemand zijn domicilie wilde plaatsen (zonder mijn medeweten) en de woondienst vanwaar ik de info heb dat het mocht zegt nu plots dat dit niet mag.. men wil nu ook mijn domicilie schrappen omdat ik er op dat moment niet was ( er deed een kennis open die me helpt bij de verbouwing en gezien hij de taal niet zo machtig is zei hij dat hij een kamer huurde terwijl het iets anders is want verhuren mag niet.) en volgens hen in mijn 1e huis woon waar nu mijn vrouw en kinderen wonen. ik ben daar veel, we komen goed overeen ,beter dan toen ik er woonde en mijn zaak en exploitatie adres er net naast is. mijn vraag is nu ;is er een wettelijk kader die mij toelaat dat er kennissen bij mij wonen voor een kort verblijf of 2e verblijf als bezetter zonder recht of tittel en als dat zo is , dien ik dan contracten af te sluiten? ik weet dat airb mag voor 2 kamers als zijnde kamer voor een nacht verhuren maar niet meer anders val je onder bed and breakfast en moet je aan de nodige regels voldoen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 04 dec 2017 08:44

Het is niet helemaal, of helemaal niet, duidelijk wat u nu eigenlijk bedoelt.

In elk geval, iemand die er woont, zoals u zegt, moet zich daar ook domiciliëren. En wel in het huis, niet in een deel ervan, toch niet zolang u geen vergunning hebt bekomen om afzonderlijke woningen te voorzien.

Afzonderlijk plaatsen verhuren in een huis kan gewoon niet.

En helemaal ongeloofwaardig maakt u het wel als
1 iemand wil zich domiciliëren, maar "zonder uw medeweten"
2 om bovenstaande na te zien is er iemand (wijkinspecteur?) die komt controleren, en nog iemand anders doet de deur open, en verklaart doodleuk dat hij een kamer huurt; en dat allemaal terwijl hij de taal niet zo machtig is. Wel "helpt die kennis bij de verbouwing"

Herlees misschien zelf eens uw vraag, en vraag u af hoe een buitenstaander het zou bekijken.

En NEEN, onder gelijk welke vorm bij u wonen zonder domicilie kan niet, daar komen vodden van. Dit is misschien geen juridische terminologie, maar hopelijk duidelijk genoeg.

fred001
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 dec 2017 11:18

1/deze kerel zal me helpen met het verbouwen en mag een kamer bezetten dus niet huren tot de verbouwing klaar is of hij iets anders heeft gevonden, hij betaald me iets voor verbruik en gebruik van elektriciteit internet.....
2/een vriendin die buitengezet was van haar lover nam ik in huis tot ze iets had gevonden en weer op haar pootjes stond, echter zoals ik reeds aanhaalde is ze naar de bevolking gegaan om haar domicilie bij mij te plaatsen(zonder mij erover aangesproken te hebben dat ze geen domicilie meer had, ze heeft me nooit verteld dat ze zo diep zat). u zegt "ongeloofwaardig " maar ik doe 2 werken dus ik ben er niet de hele dag,ik kom pas in de late avond thuis, neem een douche eet wat ,surf nog even of kijk een uurtje tv waarna ik ga slapen.
inderdaad die kerel die me gaat helpen werkt in de bouw en is een roemeen dus kwa taal is dat engels met haar op..
het is een eengezinswoning maar gezien ik er alleen woon heb ik plaats zat. ik weet dat je niet mag verhuren maar er bestaat iets als ;in een leefgemeenschap wonen,hospita wonen,samenhuizen dus daarom zag ik er geen graten in. maar hebben deze modellen van samenwonen een wettelijk kader?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 04 dec 2017 14:55

Neen. Jullie wonen dan gewoon samen in gezinsvorm.
Met alle gevolgen die van toepassing zijn voor wie "in gezin woont".
Kwestie van mogelijke beslaglegging op alle goederen, mogelijke gevolgen voor sociale uitkeringen, enz.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

LennieK
Berichten: 1862
Juridisch actief: Nee

#5 , 06 dec 2017 12:14

begrijp ik het nu goed dat TS elders gedomicilieerd staat dan zijn vrouw en kind(eren)? Als jullie gehuwd zijn kan dat toch niet? Of zijn jullie gescheiden?

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 06 dec 2017 18:37

Kan wel samenwonen is alleen van belang tussen gehuwden en die beslissen zelf. Het is noch de staat noch een andere die daar iets over te zeggen heeft. Kan een reden voor echtscheiding zijn als de gehuwden daar iets van willen maken.

Als die man daar woont dan zal die man daar opgeschreven worden ...een bezetting ten bede wil alleen zeggen dat er geen huurcontract is niets meer maar ook niets minder.
Dus heeft niets te maken met domicilie.

Dus ook zonder medeweten kan er plots iemand bij u gedomicilieerd staan.

Terug naar “Administratief recht”