wonen in een handelspand

Tante Brats
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wonen in een handelspand

#1 , 03 dec 2017 19:27

Beste leden,

Mijn huurhuis is verkocht en eind april moet ik verhuizen.
Ik heb honden waardoor ik nergens welkom ben om te huren.

Ik kan een handelspand huren waar ik mijn vzw en vof kan onder brengen.
Mijn vraag is of ik daar ook kan wonen?

Kan u me hierop antwoorden aub?

Alvast bedankt,

Arlette

arlette.simons@gmail.com

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 03 dec 2017 19:39

U mag daar ook wonen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 dec 2017 19:48

kijk eens rondom u en je zal veel zelfstandige winkels zien waar ook de uitbater woont.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

fred001
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 dec 2017 13:03

neen,je mag niet overal wonen! wij hebben ook een handelspand en mogen er ook niet wonen, toch zeker niet officieel.
je kan er wel wonen zonder domicilie maar je gaat wel een domicilie nodig hebben voor je papierwerk e.d.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 04 dec 2017 14:33

Als het niet boden is in het huurcontract of in de statuten van het gebouw kan dat wel.
De wijkagent is zelfs verplicht om de personen die er wonen in te schrijven.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 04 dec 2017 15:27

Gewoonlijk heeft het kadaster een opsplitsing gemaakt in deel handelspand, deel woning, en dan mag het wel

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2017 10:19

wat mava zegt klopt, hoewel dat de laatste jaren steeds minder gebruikelijk wordt. Zolang je een functie wonen hebt, en er zou een tijdje niemand wonen dan riskeer je leegstandsheffing te betalen. Veel eigenaars hebben dus al een functiewijziging aangevraagd om die woonfunctie er af te halen.

Informeer bij de dienst stedenbouw of jouw pand nog beschikt over een functie wonen!

Wat anderen zeggen klopt ook wel, indien er geen functie wonen is en je gaat je toch inschrijven aan het loket burgerzaken dan mogen ze jouw inschrijving niet weigeren. Vaak gaan ze dan voorlopig inschrijven. Ik ben niet helemaal zeker wat dit voor gevolgen heeft.

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 11 dec 2017 12:13

Gevolg is dat de wijkinspecteur na de inschrijving de nodige PV's opstelt wegen inbreuken tegen wet ruimtelijke ordening en uitvoeringsbesluiten.
Met als gevolg veroordeling en ambtshalve schrappen van domicilie.

Terug naar “Administratief recht”