Domicilie bij ouders plaatsen die op pensioen zijn , een nadeel voor hen?

kienna
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie bij ouders plaatsen die op pensioen zijn , een nadeel voor hen?

#1 , 02 dec 2017 10:44

Ik ga volgend jaar voor onbeperkte tijd al reizend werken (digital nomad) via https://www.tentoo.be/.
Ik ga mijn appartement verhuren en dus ben van plan mijn domicilie bij mijn ouders te plaatsen omdat ik dit niet kan laten staan op mijn appartement aangezien ik dit verhuur. Ik ben van plan om me als tijdelijk weg te laten registreren aangezien ik ook regelmatig voor korte tijden naar Belgie zal terugkeren
Vraag is : Mijn ouders zijn beiden op pensioen. Ondervinden zij nadeel ( bv verlies van pensioen) als ik mijn domicilie bij hen plaats?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#2 , 02 dec 2017 12:00

Misschien enkel een referentie adres plaatsen.
U ouders zijn op pensioen, u domicilie veranderd niets aan hun inkomsten.

Behoud van gewone verblijfplaats in België

Indien u nog niet zeker bent dat u definitief in het buitenland blijft, kunt u ook verder ingeschreven blijven in de Belgische bevolkingsregisters als "tijdelijk afwezige". Uw tijdelijke afwezigheid uit uw woonplaats in België moet wel voordien aan de gemeente gemeld worden.

Voor meer informatie hierover neemt u contact op met uw gemeente.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 02 dec 2017 23:34

Het bekomen van een referentieadres is beperkt tot een aantal categorieën van personen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 03 dec 2017 01:34

Als u de domicilie daar zet, zitten zij met de problemen bij een eventuele deurwaarder. Zeker oppassen want Payroll op zich is al niet 100% correct, als je dan ook nog gaat proberen om via uw digital nomad geen belastingen in België te betalen, is de kans wel groot dat de Fiscus hier lastig gaat doen. En dan komen ze bij de woning van uw ouders uit.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 dec 2017 09:47

Met een referentie adres kan niemand er last van hebben, en dit is aangewezen voor mensen die veel in het buitenland vertoeven.

De ouders waar het referentie adres staat, kunnen nooit een deurwaarder er voor krijgen. op een referentie adres verblijf je niet fysiek enkel je administratie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Administratief recht”