Betaling boete verloren gegaan

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

Betaling boete verloren gegaan

#1 , 23 nov 2017 12:03

Ik ben momenteel bezig met een procedure hertel in recht en eer van mijn persoon.

Mijn dossier is bijna rond, ik heb nog maar 1 document nodig, nml een schriftelijk bewijs dat :
alle geldboetes, gerechtskosten en eventueel verbeurd verklaarde bedragen betaald zijn.

Ik heb contact opgenomen met de juiste dienst (NFI) en deze hebben mij een attest toegestuurd.

Echter staat er nog een deel van de "boete" open .... de andere kosten zijn betaald.

Dit was een correctionele veroordeling van 16/04/1997 en volgens de mevrouw stond deze openstaande boete niet bij hun in het computersysteem maar gewoon "op den boek"

Ik ben er 99% zeker van dat ik de boete toen betaald heb (in stukken) maar men vind daar niets van terug.
Ik had toen ook vast werk en heb regelmatig van de belastingen teruggetrokken (ook nu dit jaar weer)

Ik heb er geen probleem mee om het bedrag nogmaals te betalen als dat mijn dossier kan helpen.

Echter nu mijn vraag : De dame aan de telefoon "dacht" dat ik de procedure eerherstel pas terug kan opstarten 3 jaar na de laatste betaling.... klopt dit aub ? Want dit zet al mijn toekomstplannen dan wel 3 jaar achteruit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 23 nov 2017 16:04

In principe moet u inderdaad alles betaald hebben.
Als u de zaak voor de rechtbank brengt en u verliest ( wat perfect mogelijk is) is er inderdaad minimaal 3 tot 5 jaar ( hangt van het soort feiten af) dat u moet wachten.

U kan uw vraag ook voorleggen aan de procureur vergezeld met alle bewijzen die u al hebt.

Politie moet dan een procedure opstarten en krijgt van parket dan de vraag om onderzoek in te stellen.
U antwoord daar terug op met uw argumenten.
Als u dan terug naar politie moet gaan en daar verneemt dat u best uw aanvraag intrekt weet u dat parket u niet volgt.

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#3 , 23 nov 2017 17:11

In principe moet u inderdaad alles betaald hebben.
Als u de zaak voor de rechtbank brengt en u verliest ( wat perfect mogelijk is) is er inderdaad minimaal 3 tot 5 jaar ( hangt van het soort feiten af) dat u moet wachten.
Maar als ik dus het openstaande saldo (nogmaals) betaal en daar bewijzen van aflever aan het NFI dan zou mijn saldo "0" moeten zijn.

kan ik dan gewoon verder met mijn aanvraag herstel in eer of recht of dien ik 3 jaar te wachten na de laatste betaling dan om het dossier (opnieuw) in te dienen.

Het kost mij dan wel een dik maandloon maar liever dat dan 3 jaar te moeten wachten en alles uit te stellen....

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 23 nov 2017 18:25

Is uw aanvraag reeds ingediend bij parket en geweigerd u wordt dan bij politie uitgenodigd om afstand van procedure te doen?
Dat afstand van procedure is wel nodig want anders zit u inderdaad vast aan die termijn.

Als u afstand hebt gedaan en nu bewijst dat alles betaald is kan u een nieuwe aanvraag indienen.
In principe moet 'ergens' in het strafdossier staan dat u betaald hebt.

Wat nog belangrijker is of alle slachtoffers vergoed zijn.

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#5 , 23 nov 2017 21:03

Is uw aanvraag reeds ingediend bij parket en geweigerd u wordt dan bij politie uitgenodigd om afstand van procedure te doen?
Dat afstand van procedure is wel nodig want anders zit u inderdaad vast aan die termijn.

Als u afstand hebt gedaan en nu bewijst dat alles betaald is kan u een nieuwe aanvraag indienen.
In principe moet 'ergens' in het strafdossier staan dat u betaald hebt.

Wat nog belangrijker is of alle slachtoffers vergoed zijn.
Neen ik heb steeds een hoop documenten (afschrift vonnis, bewijs van woonst van laatste 10 jaar,.....) binnengestuurd en altijd reactie teruggekregen van de procureur dat er extra documenten bij moesten zijn om het dossier volledig te maken.
Dit zou het laatste attest zijn dat hij nu vroeg. En er waren geen slachtoffers.

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#6 , 23 nov 2017 21:05

Tis maar gewoon dat ik wil weten of ik 3 jaar moet wachten na laatste en volledige betaling van de boete die ik nu zou doen (terwijl deze dateert van 1997 en ik nooit een herinnering heb gehad)

Franciscus
Berichten: 38583

#7 , 23 nov 2017 21:26

Dat weet alleen de procureur die beschikt over uw juridische doopceel wij niet.

Caridina
Topic Starter
Berichten: 137

#8 , 23 nov 2017 21:48

Dat weet alleen de procureur die beschikt over uw juridische doopceel wij niet.
Dus er is geen wetgeving rond dat je 3 jaar moet wachten na betaling van je geldboete om eerherstel te kunnen aanvragen ?
Dan ga ik morgen gewoon het saldo betalen, vraag ik een week later het bewijs aan dat alles ivm het vonnis betaald is en dien ik het dossier in voor eerherstel van een correctionele veroordeling van meer dan 20 jaar geleden.

Franciscus
Berichten: 38583

#9 , 23 nov 2017 22:02

De wetgeving is dat u pas na voldoen van alle gevolgen eerherstel kan krijgen.
Indien u doorzet komt de zaak voor bij de hof van beroep kamer van inbeschuldigingstelling
Die kunnen het aanvaarden of afwijzen ... indien afgewezen is er terug een wachttijd.

Eens lezen
http://www.danckaerts.be/strafrecht/eerherstel/

Terug naar “Administratief recht”