Au Pair Statuut

On556
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Au Pair Statuut

#1 , 21 nov 2017 20:31

Hey

Mijn vraag gaat over mijn Thaise vriendin die een Au Pair visum heeft.

Oorspronkelijk heeft ze een contract afgesloten vanaf juli 2017, tot juni 2018. Nu er enkele problemen zijn opgetreden bij de familie, zijn beide partijen onderling overeengekomen om dit contract vroegtijdig stop te zetten; namelijk tot eind november.

Momenteel zijn we volop op zoek naar mogelijke oplossingen om haar hier te houden. Ze heeft nu een slechte ervaring met dit gastgezin en verkiest daarom om niet naar een ander gezin te zoeken. Volgens de IBZ is de enige andere optie een 'wettelijke samenwoning' af te sluiten. Daarom zijn we nu volop bezig die benodigde documenten te verzamelen. We zullen elkaar ook 2 jaar kennen in februari. Het probleem is echter dat we onmogelijk de gevraagde documenten voor 30 november kunnen laten vertalen en legaliseren. Een volmacht is nu naar Bangkok gestuurd, omdat haar familie ons probeert te helpen. Zodra ze haar gastgezin verlaat, kan ze ook meteen bij mij intrekken.

Ik zit met volgende vragen nu:
- Wat kunnen we doen in de periode tussen haar contractbreuk en het verkrijgen van de documenten voor een aanvraag bij de gemeente? Wat ik tot nu toe vond was een bijlage 19ter, wat ons 3 maanden extra tijd geeft; is dat correct? Kan ik dat zomaar verkrijgen bij mijn gemeente?
- Stel dat ik haar gewoon bij mij inschrijf zodra ze effectief intrekt, kan ze dan alsnog een bevel krijgen om het grondgebied te verlaten, terwijl wij wachten op de legalisering ed?
- Als er geen tussentijds visum of statuut of wat dan ook bestaat, en ze illegaal verblijft voor een korte duur, kunnen we dan nog een aanvraag indienen voor een wettelijke samenwoonst of wordt die niet overwogen?

Ik hoor graag van u wat mogelijke oplossingen zijn. Hopelijk heb ik het duidelijk kunnen neerschrijven.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 21 nov 2017 21:56

Misschien een ongewoon idee: maar kan ze in tussentijd niet gewoon een "Au Pair overeenkomst" met u tekenen? Dat moet technisch toch mogelijk zijn?

On556
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 nov 2017 10:12

Misschien een ongewoon idee: maar kan ze in tussentijd niet gewoon een "Au Pair overeenkomst" met u tekenen? Dat moet technisch toch mogelijk zijn?
Ik heb zelf geen kinderen en in mijn nabije omgeving kan ik me momenteel ook niemand bedenken die op dit moment een au pair zou nodig hebben of simpelweg in huis halen om mij even te helpen.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”