Met niet belg samenwonen

ercan.batuhan
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Met niet belg samenwonen

#1 , 16 nov 2017 13:17

Hallo,
Ik wil jullie alvast even graag bedanken voor jullie tijd. Ik heb een vriendin van niet Belgische nationaliteit, maar van Griekse nationaliteit ( wel Europeaan ). Ik wil graag dat ze bij mij komt inwonen. We zijn naar de gemeente gegaan en ik vroeg of we feitelijk konden samen wonen. Deze vroeg mij dan geldig Id, Bewijs van woonst met vermelding burgerlijke staat van laatste woonplaats en uitreksel uit geboorte register + apostille. En na de inschrijving 3 maanden de tijd voor contract maar werk is al klaar. Nu heb ik een ander gemeente gebeld, en paar kennissen uit andere gemeente die mij zeiden dat deze papierwerk onnodig was bij hun insgelijke situatie. Deze mevrouw van de vreemdelingendienst van mijn gemeente geeft mij de indruk dat ze de harde weg kiest ten opzichte van mij. Mag een gemeente het wettelijk moeilijker maken ivm deze procedures? Weten jullie andere methodes achterpoortjes? Anders moet zij helemaal terug naar haar land en alle papieren bij een rapen. Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 16 nov 2017 14:08

Uw vriendin moet terug naar haar geboorteland om de verschillende papieren bijeen te rapen . Achterpoortjes zijn er niet .

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 20 nov 2017 15:10

Uw vriendin kan als Europees onderdaan hier drie maanden als toerist komen.
Wil ze langer blijven zal er op zijn minst iemand borg moeten staan om haar verblijf en repatriëring te betalen.
Zij mag hier werk zoeken edoch als ze wil blijven kan ze best die papieren bij hebben die uzelf vermeld heeft.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... F3z2cSAGHf

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... CtPYBwn5UG
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 nov 2017 15:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 nov 2017 15:15

In de eerste drie maanden van uw verblijf in het gastland hoeft u zich als burger van een EU-land niet in te schrijven.
In sommige landen moet u zich bij aankomst wel melden.

Na drie maanden in het gastland moet u zich meestal wel inschrijven (bij de gemeente, politie of vreemdelingendienst). U krijgt dan een verklaring van inschrijving.

U heeft daarvoor een geldige identiteitskaart of geldig paspoort nodig en:

Werknemers en uitgezonden werknemers een werkgeversverklaring of arbeidsovereenkomst
Zelfstandigen een bewijs van zelfstandig ondernemerschap
Gepensioneerden
een bewijs dat u tegen ziektekosten verzekerd bent
een bewijs dat u over voldoende middelen van bestaan beschikt om zonder uitkering rond te komen (alle inkomstenbronnen tellen mee)
Studenten
een bewijs van inschrijving aan een erkende onderwijsinstelling
een bewijs dat u tegen ziektekosten verzekerd bent
een verklaring dat u over voldoende middelen van bestaan beschikt om zonder bijstand rond te komen (alle inkomstenbronnen tellen mee)
Er mogen geen andere documenten worden gevraagd.

aar en hoe inschrijven in het gastland:

Als u verplicht bent zich in te schrijven, kunt u een boete krijgen als u dat niet doet. U mag wel in het land blijven wonen en dus niet daarom het land worden uitgezet.

In veel landen moet u de verklaring van inschrijving en uw nationale identiteitskaart of paspoort altijd bij zich hebben. Anders kunt u een boete krijgen, maar u kunt niet daarom het land worden uitgezet.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Administratief recht”