Politieregelement (?)

Freetex
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Politieregelement (?)

#1 , 30 okt 2017 19:03

Beste,

Waar kan ik ergens (online) mijn 'rechten' bekijken bijvoorbeeld bij een politiecontrole?
Ik weet bijvoorbeeld dat ik de politie niet hoef binnen te laten zonder een huiszoekingsbevel maar waar kan ik al deze regels/wetten/rechten vinden?
Waar kan ik de regels vinden waaraan de politie zich moet houden bij een controle?


Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 30 okt 2017 19:20

Begin al eerst maar eens op te zoeken wat uw verplichtingen zijn bij een controle.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2017 19:58

Beste,

Ik weet bijvoorbeeld dat ik de politie niet hoef binnen te laten zonder een huiszoekingsbevel
Dit klopt al niet. Op basis van heterdaad kan de politie zonder huiszoekingsbevel toch wettelijk een huiszoeking uitvoeren.

U kan beginnen met de wet op het politieambt te lezen, daarin staan de grote lijnen van procedures waaraan de politie zich houdt

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 30 okt 2017 20:12

Als je weigert hen binnen te laten , komen ze later terug met dat papiertje, en zoeken ze dubbel zo hard.
Je maakt u gewoon verdacht.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 30 okt 2017 20:49

Bij heterdaad komen ze niet terug.
Dan is het extra belemmering gerechtelijk onderzoek - eventueel geweld tegen politie slagen en verwondingen (een duw is voldoende).
Bij een controle op straat kan u dat vragen maar de politie moet daar niet op antwoorden. Zolang de reden van controle maar bekend is aan hun gerechtelijk / bestuurlijke overste. Deze mag kan alleen tegen u zeggen dat alles wettelijk in orde was / of niet.

Vanaf 15 jaar dient u uw identiteitskaart voor te leggen bij een verkeerscontrole (ook dus als voetganger) voor leggen wil zeggen afgeven ( indien u weigert kan men u met verschillende andere artikels / wetgevingen) gerechtelijk arresteren of bestuurlijk aanhouden.
Een standaard controle dus zonder arrestatie of aanhouding mag max 2 uur duren.

U het het recht om te zwijgen - bij gerechtelijke arrestatie hebt u indien bevestigd door procureur des Konings bij een Salduz 3 en 4 verhoor recht op een advocaat.

Zie wet politieambt
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... r_arch=001

En dan ongeveer elke wet waar staat behoudens de bevoegdheid van de agenten en officieren van politie zijn ook bevoegd......
Dus zelfs voor een controle van een vliegtuig, slagerij of een wasserij kan dat perfect.

Freetex
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 31 okt 2017 18:39

Bedankt voor deze informatie. Voor alle duidelijkheid: ik vraag deze informatie net omdat ik het niet weet...

Tav BloodNight: Waar kan ik deze info vinden? (verplichtingen bij een controle).

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 31 okt 2017 18:43

Dat hangt toch van welke situatie het is?
Verkeer - strafrecht - economisch recht - bestuurlijk recht enz enz.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#8 , 01 nov 2017 15:20

Beste,

Ik weet bijvoorbeeld dat ik de politie niet hoef binnen te laten zonder een huiszoekingsbevel
Dit klopt al niet. Op basis van heterdaad kan de politie zonder huiszoekingsbevel toch wettelijk een huiszoeking uitvoeren.

U kan beginnen met de wet op het politieambt te lezen, daarin staan de grote lijnen van procedures waaraan de politie zich houdt
Dat vereist toch nuancering. Niet elke "ambtenaar" van politie kan de heterdaad situatie gebruiken.

BloodNight
Berichten: 621

#9 , 01 nov 2017 17:35

Diegene dat de bevoegdheid niet hebben kunnen de situatie bevriezen en hun officier halen. Hierop kan de heterdaad procedure worden gestart. Eenmaal op een wettige wijze binnen gaat de politie niet zo snel weer buiten indien ze strafbare feiten zien.
Ter info, volgend jaar gaan zelf (sommige) inspecteurs de OGP bevoegdheid krijgen, dan is er al helemaal geen probleem met de heterdaad procedure.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 01 nov 2017 20:08

Is nu al het geval volgens mij voor (sommige) inspecteurs van de recherche maar alleen als ze optreden in die functie en na cursus.

BloodNight
Berichten: 621

#11 , 02 nov 2017 10:23

De nieuwe wetgeving is bij mijn weten nog niet in voegen. De "oude" inspecteurs met OGP bevoegdheid zijn er idd nog wel.

Terug naar “Administratief recht”