GAS boete voor sluikstorten

JST1180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

GAS boete voor sluikstorten

#1 , 30 okt 2017 18:02

Beste,

Een aantal weken geleden ben ik te fiets een pakje gaan afhalen bij de post in naam van mijn tweelingzus. Omdat het pakje in kwestie heel erg groot was, heb ik de inhoud van de doos eruit gehaald en het omhulsel (in dit geval dus de kartonnen doos van Zalando) in de vuilbak dichtbij het postkantoor weggegooid. Het karton was dus redelijk groot en stak wat uit de vuilbak. Nu heeft mijn tweelingzus een aangetekende brief ontvangen waarin zij beschuldigd wordt van sluitstorten met in bijlage twee foto's waarop te zien is dat de kartonnen doos van Zalando op de grond ligt samen met wat etensresten. Dus bij het ontvangen van deze brief was ik heel erg ontzet want ik heb die doos helemaal niet op de grond gegooid en ten tweede heb ik al helemaal niets te maken met die etensresten!!! Ik vind deze boete helemaal niet terecht en wil deze dus niet betalen.

Mijn vragen:
- Had ik die doos dan niet in de vuilbak mogen gooien? Kan ik voor het weggooien van die doos IN DE VUILBAK al een gasboete krijgen?
- Hoe kan ik dit best per brief aanvechten? Maw: hoe kan ik het best argumenteren dat het sluikstorten niet de schuld is van mijn tweelingzus?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 30 okt 2017 18:33

Die bakjes dienen voor zaken zoals snoeppapiertjes en dergelijke. Als u daar grote dozen in propt, doet u inderdaad aan sluikstorten.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

JST1180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2017 18:42

Wat met die etensresten? Ik heb daar helemaal niets mee te maken?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2017 19:36

Op etens resten staat geen adres !

Als men een adres vind dan is gans de vuilbak van die met het adres.

En neen je mag geen huis aval in deze vuilbakjes deponeren, het is daardoor dat op de parkings zeer veel controles zijn op huisvuil !

En in het vervolg zorg je dat de adressen verwijderd zijn, of beter nog steek daar geen huisvuil meer in dit dient voor blikjes enz.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JST1180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2017 19:41

Het feit is dat zij toch niet kunnen bewijzen dat mijn zus die doos daar op de grond heeft gegooid en al zeker niet dat eten dus deze boete is toch niet gegrond?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 30 okt 2017 19:41

Dat eten maakt niet uit. De doos tja, hoe komt die daar anders?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 30 okt 2017 19:45

Iedere Belg is verantwoordelijk voor zijn dozen en kent ALLE wetsartikels.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

artemis
Berichten: 3294

#8 , 30 okt 2017 20:02

Het gaat hier denk ik niet om de etensresten. Er is vooral ook de sorteerplicht en het voorbehouden gebruik van openbare vuilbakken voor klein, niet huishoudelijk afval. Als iedereen de verpakkingen van online bestellingen in de openbare vuilbakken gaat deponeren dan moeten de straten vol containers gaan staan. Met een grote kartonnen verpakking blokkeert u meteen ook zo een kleine straatvuilbak. Uw bestelling = uw afval en = daarom ook uw bezit en verantwoordelijkheid.
Naar uw eigen beschrijving hoorde en paste de grote kartonnen verpakking duidelijk niet in de straatvuilbak want ze stak er al uit.
Nee u had de doos niet in de vuilbak mogen steken. Betaal de boete want ze is terecht.

JST1180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 31 okt 2017 10:07

Ok, bedankt voor uw advies!

Maar het gaat hier degelijk om die etensresten want in de brief staat letterlijk bij betrokken voorwerpen: "Afval/andere: etensresten"

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 okt 2017 10:13

Het doe er niet toe die eten resten, als men één adres vind is al het sluikafval van dit adres, dit is de werking van sluikstorten.

Als er ergens een sluikstort ligt en jij passeert daar en je werpt daar een omslag waar je adres op staat, gaat jij de opkuis van gans het sluik stort betalen ook al heb je maar één omslag daar gegooid
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 okt 2017 10:33

Ok, bedankt voor uw advies!

Maar het gaat hier degelijk om die etensresten want in de brief staat letterlijk bij betrokken voorwerpen: "Afval/andere: etensresten"
Je zei dat het karton nog uit de vuilbak stak. Waarschijnlijk heeft iemand anders daar dan nog etensresten proberen bijsteken, en is het karton, samen met die etensreste, terug uit de vuilbak gevallen. Verder is alles hier gezegd denk ik:

1. Openbare vuilbakken dienen voor klein afval dat je bij je hebt als je de vuilbak passeert: een papiertje van een snoepje of koekje, een leeg firsdrankblikje, een verlopen parkeerbonnetje, een gebruikt papieren zakdoekje, etc... Niet om je huisvuil in te steken, of een grote kartonnen doos.
2. Helemaal niet slim om zo'n doos MET adres erop, in zo'n vuilbak te steken.
3. Je hebt inderdaad gesluikstort door die kartonnen doos in de vuilbak te proppen. Had je dit niet gedaan, waren de etensresten waarschijnlijk ook gewoon in de vuilbak terechtgekomen en niet op de grond, samen met uw doos.

Jij en uw zus kunnen de brief protesteren door te zeggen dat het niet uw zus was die gesluikstort heeft, maar jij, aangezien jij het pakje van je zus gaan halen bent. Geef in de brief ook gewoon toe dat je in fout was, maar dit op dat moment niet besefte, en dat je ook de gasboete zal betalen. Onderteken samen met uw zus deze brief. De gasboete zal dan op uw naam geregistreerd worden en niet op naam van uw zus.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

JST1180
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 okt 2017 11:05

Ok bedankt!

Terug naar “Administratief recht”