Buurtweg

Andyboy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Buurtweg

#1 , 26 okt 2017 20:16

Ons schapenweide (onze eigendom) heeft de tegenslag dat er een buurtweg door passeert die opgenomen is in het atlas , zo een 10 jaar geleden heeft de gemeente onzen draad doorgeknipt en langs beide zijden van het perceel een hekje gehangen, dit om de doorgang van de buurtweg te maken wij hebben dit toegelaten omdat dit verplicht was en hebben ons er dan ook niet tegen verzet. Maar nu krijgen wij van de gemeente een mail dat ze het eerste hekje 20 meter naar achter gaan plaatsen en dit 2M breed gaan maken, nu was de vraag kunnen zij zomaar op privé eigendom palen beginnen slaan en draad aanbrengen? en zodoende 40 vierkante meter afnemen van ons ?

ps De voetgangers mogen steeds vrij over de weide zonder dat wij deze onder enige vorm tegenhouden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 okt 2017 21:46

De gemeente kan dit niet zomaar. Zij kan wel een veroordeling vragen via de rechtbank. De vraag is wat de breedte van de voetweg is volgens de Atlas.

Andyboy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 okt 2017 21:58

Deze is 3 meter, maar als ze het hekje doorzijn hebben ze vrije doorgang en is de breedte eigenlijk 50 meter, als de gemeente wilt mogen ze zelfs een hek van 3 meter plaatsen, maar da zijn ook maar kosten voor niks vin ik. En ik ga echt niemand verbieden om er overheen te gaan.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2017 23:32

Vermoedelijk is de bedding van de weg uw eigendom. Dan mag de gemeente daar niets op plaatsen.

tira00
Berichten: 929

#5 , 26 okt 2017 23:49

http://www.tragewegen.be/trage-wegen

Onder de categorie "ik heb een vraag" vindt u al veel antwoorden op uw vragen.
Er staat beneden ook een telefoonnummer: zij kunnen u alles vertellen over openbare buurtwegen (=trage wegen)

Andyboy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 okt 2017 20:39

Vermoedelijk is de bedding van de weg uw eigendom. Dan mag de gemeente daar niets op plaatsen.
De betonweg loopt tot tegen de schapenweide, en vanaf het einde van de betonweg begint mijn eigendom, dus als de mensen het hekje doorzijn zijn ze op mijn eigendom, de gemeente zou dus op mijn stuk een afsluiting zetten van 20 op 2 meter.

tira00
Berichten: 929

#7 , 27 okt 2017 21:01

Dat mogen ze als die weg in de Atlas staat opgetekend.
U was verplicht om die open te houden.
(zie mijn link)

Andyboy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 okt 2017 21:17

Dat mogen ze als die weg in de Atlas staat opgetekend.
U was verplicht om die open te houden.
(zie mijn link)

Deze is open he, de hekjes zijn geplaatst door de gemeente, ze willen nu het hek gewoon verplaatsen en zo 40 vierkante meter afnemen van ons.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 28 okt 2017 08:40

[en zo 40 vierkante meter afnemen van ons.
Men neemt u die grond NIET AF, maar wil gewoon de wandelaars kanaliseren. Je blijft eigenaar van die grond.

tira00
Berichten: 929

#10 , 28 okt 2017 20:11

[en zo 40 vierkante meter afnemen van ons.
Men neemt u die grond NIET AF, maar wil gewoon de wandelaars kanaliseren. Je blijft eigenaar van die grond.
Maar je hebt niets te zeggen over het stuk grond dat voor de buurtweg dient.
(heeft blijkbaar niet de moeite genomen om mijn link te lezen)

Andyboy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 okt 2017 21:23

[en zo 40 vierkante meter afnemen van ons.
Men neemt u die grond NIET AF, maar wil gewoon de wandelaars kanaliseren. Je blijft eigenaar van die grond.
Maar je hebt niets te zeggen over het stuk grond dat voor de buurtweg dient.
(heeft blijkbaar niet de moeite genomen om mijn link te lezen)

http://www.landelijk.vlaanderen/domeine ... uurtwegen/

Hier valt te lezen:

De gemeente moet al deze ‘openbare’ wegen onderhouden, zelfs op privébedding, maar op deze laatste kan ze geen werkzaamheden uitvoeren zonder de toelating van de eigenaar. Indien de eigenaar taken die de gemeente uitvoert alsof zij eigenaar was, gedoogt, riskeert hij zijn rechten te verliezen (bv. asfalteren, openbare verlichting…).

tira00
Berichten: 929

#12 , 30 okt 2017 17:23

"Heeft de gemeente toestemming nodig van de eigenaar om een trage weg te onderhouden?
Nee, dat is niet nodig want de gemeente is als wegbeheerder verplicht om alle trage wegen te onderhouden."

Dat lees ik dan weer in mijn link over buurtwegen....

Andyboy
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 30 okt 2017 21:18

"Heeft de gemeente toestemming nodig van de eigenaar om een trage weg te onderhouden?
Nee, dat is niet nodig want de gemeente is als wegbeheerder verplicht om alle trage wegen te onderhouden."

Dat lees ik dan weer in mijn link over buurtwegen....

In dees geval gaat het niet om de buurtweg te onderhouden he, het gaat er em om dat er draad en palen gaan geplaatst worden om duidelijker te maken dat dit om een buurtweg gaat. het onderhouden moeten ze nu ni doen want mijn schapen eten het gras gewoon af. En de mensen kunnen vrij over mijn weide gaan.

tira00
Berichten: 929

#14 , 31 okt 2017 16:05

Maar is dat niet in jouw voordeel?
Stel dat de wandelaars de poort open laten, gaan dan je schapen niet mee wandelen?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 31 okt 2017 16:34

Vraag wel om een poortje dat zich automatisch sluit, zodat de dieren niet weg kunnen

Terug naar “Administratief recht”