Reglement zwembad

Daffy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Reglement zwembad

#1 , 19 okt 2017 19:13

Hallo iedereen,

Ik zwem al jaren in dezelfde zwemclub in hetzelfde zwembad. Sinds kort is er een nieuwe redder bijgekomen die het nogal strikt neemt met het reglement. Zo staat er het volgende in het reglement van het zwembad:

Geen enkele vorm van hoofddeksel wordt toegelaten in het zwembad, met uitzondering van een badmuts.
Een badmuts is niet verplicht tijdens het vrij zwemmen. Aan personen met lange haren wordt gevraagd hun
haren samen te binden of een badmuts te dragen. Een badmuts is wel verplicht voor clubs en scholen omwille
van functionele en toezichtredenen (herkenbaarheid).


Tot nu was er geen "controle" op het dragen van een badmuts voor clubleden, wat de nieuwe redder dus wel doet. Nu zit ik met het probleem dat ik door het dragen van badmuts hoofdpijn krijg en het plezier van mijn sport dus te niet gedaan wordt.

Ik stel mij daarom volgende 3 vragen:

- Mag het zwembad wel een onderscheid maken tussen clubs en vrije zwemmers op basis van functionele en toezichtredenen m.b.t. het dragen van een badmuts?

- Zijn functionele en toezichtredenen wel gegronde redenen om het dragen van een badmuts te verplichten, terwijl ik dit niet wil?

- Is deze regel misschien in strijd met andere wetten zoals misschien de wet op vrijheid van kledingkeuze?


Alvast bedankt voor jullie hulp !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 19 okt 2017 19:24

heel vreemd dat dit zwembad een onderscheid maakt tussen de soorten zwemmers wat de badmuts betreft. In feite is dit zelfs onwettig. In elk openbaar zwembad geldt de regel dat elke persoon met hoofdhaar verplicht een zwemmuts moet dragen. Met kort haar volstaat een stoffen zwemmuts. En die spannen niet om je hoofd.

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 19 okt 2017 21:19

Bij het betreden van het zwembad en het betalen van het ticket aanvaard u de voorwaarden.
Net zoals u als lid van de zwemclub hun regels moet volgen.

De regels die Eylis aanhaalde staan hier en dan verder zoeken in Vlarem II
http://www.isbvzw.be/nl/470/papers/127/ ... baden.html

Reclame

Daffy
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 okt 2017 00:07

heel vreemd dat dit zwembad een onderscheid maakt tussen de soorten zwemmers wat de badmuts betreft. In feite is dit zelfs onwettig. In elk openbaar zwembad geldt de regel dat elke persoon met hoofdhaar verplicht een zwemmuts moet dragen. Met kort haar volstaat een stoffen zwemmuts. En die spannen niet om je hoofd.
Eerst wil ik u bedanken voor het reageren :)

Een stoffen badmuts is inderdaad een optie, alleen durft die bij het nemen van keerpunten helaas makkelijk afvallen.

Als ik u verder goed begrijp, moet iedereen verplicht worden een badmuts te dragen of mag niemand verplicht worden een badmuts te dragen?
Ik vind persoonlijk "functionele en toezichtredenen" ook een hele rare uitleg voor deze regel. Als iedereen nu bijvoorbeeld m.b.t. hygiëne een badmuts zou moeten dragen, dan zou ik het wel begrijpen.

Terug naar “Administratief recht”