buur legt klacht neer bij politie. Recht op inzage van de klacht?

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

Re: buur legt klacht neer bij politie. Recht op inzage van de klacht?

#16 , 22 okt 2017 20:16

Ze baseren zich inderdaad op art 135 van de nieuwe gemeentewet. De buur heeft verklaart dat de woning niet wordt onderhouden, dat de dakgoten stuk zijn (klopt) en dat het uitzicht op mijn woning hen hindert. Milieudienst wenst nu binnen in mijn woning te inspecteren hoe het met het onderhoud, hygiene, elektriciteit ... gesteld is. Gezien ik dieren heb stelt de buur dat het diereneten ratten aantrekt... In een woning van 67 jaar oud, waar nu herstellingswerken worden uitgesteld wegens de nog steeds hangende gerechtelijke vereffening en verdeling (die nu al 5 jaar aansleept), zal men allicht vinden wat men zoekt...! De buur is een kozijn van de burgemeester. Wat ze niet via de vrederechter kunnen bekomen zal hen nu wel lukken via de burgemeester, vrees ik. Voor mijn buur MOETEN mijn hanen weg...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 okt 2017 09:29

Ik denk nu wel niet dat een burgemeester zo snel een artikel 135 uitspreekt hoor. Heeft u al contact gehad met de mensen van de milieudienst? Wat willen ze precies komen bekijken bij u? Ik zou denk ik wel geneigd zijn om hen binnen te laten. Of u ze binnen MOET laten, dat weet ik eigenlijk niet. Ik vermoed van niet eigenlijk.

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 okt 2017 19:00

Iemand van de milieudienst is hier geweest, vergezeld van de politie. Ik heb hen niet binnen gelaten, maar toen zei die van de milieudienst dat het in opdracht van de burgemeester is, om na te gaan hoeveel dieren ik heb (ivm al/niet vereiste vergunningen), hygiene, onderhoud van de woning, elektriciteit , e.a. Ik zei dat het op dat moment toch niet paste en er is een afspraak gemaakt voor begin november. Als ik hen niet binnenlaat komen ze blijkbaar met een bevel van de burgemeester. Ik wil uiteraard wel meewerken, maar als er mogelijk een onbewoonbaarheid van de woning op volgt, gezien 15 strafpunten voldoende blijken om de woning 'onbewoonbaar ' te verklaren, vind ik in deze zaak er toch wel fel over... Geen idee hoe ik die onbewoonbaarheid kan voorkomen (betreft een te renoveren woning van 67 jaar oud en ik renoveer niet zolang de gerechtelijke V&V afgerond is en ik 100% eigenaar ben van de woning).

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#19 , 16 nov 2017 18:00

TS, hoe is het ondertussen verder gegaan?

Franciscus
Berichten: 38587

#20 , 16 nov 2017 18:56

Bevel burgemeester klopt is een bestuurlijk huiszoekingsbevel wordt uitgevoerd door een commissaris van politie gezien deze ook officier bestuurlijk politie is.

paqué
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#21 , 16 nov 2017 20:14

Ze zijn geweest. Hebben in tuin en binnen (uiteraard) niets gevonden wat ongedierte zou aantrekken. Over de hanen/kippen hadden ze geen commentaar. De hokken zijn proper, geen etensresten, geen geurhinder, dieren goed verzorgd... Maar ze vinden dat ik 'te veel' katten heb (die NIET buitenkomen!), alhoewel ik ver onder de 50 zit, waarvoor een vergunning nodig is, en de dieren goed verzorgd zijn. Het feit dat er een etensbakje op het aanrecht stond was voldoende om het een 'onhygiënische' toestand te noemen "want in de horeca mag dat ook niet". Ze stellen dat ik katten zal moeten wegdoen. Ook zullen de dakgoten per direct moeten hersteld worden. Doe ik dat niet, dan volgt er waarschijnlijk ook nog een onderzoek ivm Wonen Vlaanderen. Ze zeiden tot slot wel dat de uiteindelijke beslissing bij de burgemeester ligt...
Gaat m.i. niet goed aflopen voor mij... de burgemeester heeft zijn kozijn m.i. duidelijk iets beloofd... (Maar er bestaat m.i. een 'miscommunicatie' tussen de milieuambtenaar en burgemeester: daar waar hij hanen moet laten verdwijnen heeft de ambtenaar zich op mijn katten gericht). Ambtenaar wist niet wanneer ik het verdict mag verwachten, 'want het duurt soms wel wat voor er iets buiten gaat'. Ik zal uiteraard naar de hoorzitting gaan, maar ik vrees dat de burgemeester niet zal 'buigen' gezien het m.i. een afgesproken zaak is...

Terug naar “Administratief recht”