Geen adres, wel reispas

kajje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Geen adres, wel reispas

#1 , 29 sep 2017 14:25

Na een lange periode in het buitenland ben ik fysiek terug in Belgie.

Bij aankomst op de luchthaven werd ik kort ondervraagd door de grenspolitie omdat ik afgevoerd ben uit het bevolkingsregister.

Ik ben in het bezit van een Belgisch paspoort en EID, maar deze zijn beide ondertussen verlopen.

Ik heb geen intenties om voor langere tijd terug in Belgie te verblijven. Het liefst zou ik mijn valies willen pakken en terug de wijde wereld in willen trekken. Op zoek naar werk en avontuur. Daarvoor heb ik wel een nieuw paspoort nodig. Maar hoe krijg ik zulks?

Hoewel ik mij natuurlijk zou kunnen domicilieren bij familie, vind ik dit ongepast om te vragen. Ik ga er immers niet wonen, de gezinssamenstelling zou kunnen veranderen, etc. Hoewel ik ten stelligste vermoed van niet, heb ik misschien wel schulden. In elk geval ben ik een potentiele last en dit wil ik niet.

Nu heb ik het een en ander opgevangen mbt een referentieadres. Misschien zou dit soelaas kunnen bieden. Er is blijkbaar weinig risico voor de 'hulpverlener' en er zijn weinig plichten aan verbonden (doorsturen van officiele poststukken). Dat lukt me nog wel om te verdedigen. Maar verschillende (online) bronnen leren me onvoldoende. Heb ik hier recht op? Wat zijn de stappen?

Kan ik met een referentieadres ook een nieuwe EID aanvragen en, belangrijker nog, een nieuw paspoort?

Zijn er andere oplossingen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 29 sep 2017 14:41

Je bent nu illegaal in Belgie met alle gevolgen erbij . Je kan zelfs geen ziekenhuis meer binnen . Gelukkig deed grenspolitie nog een beetje vriendelijk anders kwam je Belgie nog niet in .

Franciscus
Berichten: 38590

#3 , 29 sep 2017 15:15

U had toen u in het buitenland was moeten zorgen dat uw Eid en reispas geldig bleven.
Nu zit u met de gebakken peren.
In principe zal u zich 'ergens' moeten domiciliëren - andere mogelijkheden zijn er niet.
U bent een niet- inwoner ook al bent u Belg.
In principe zal u best terecht kunnen in uw laatste woonplaats en daar naar het OCMW gaan..in de hoop dat die helpen.
Is een beetje een catch 22 positie nu.... ook in het buitenland zal u nu in de problemen komen in de EU wegens ongeldige Eid en buiten Schengen geen geldig paspoort dus vliegen en ook veel treinen en ook bussen zijn in veel gevallen al uitgesloten wegens minutieuze controle.

En inderdaad ook niet meer in ziekenhuizen... bij geen geldige papieren staat dikwijls aan de balie zal er direct een voorschot dienen betaald te worden. Tot enkele honderden €.

Enigste juridische wijze is u terug domiciliëren.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 29 sep 2017 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

kajje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2017 15:39

Toen ik in Zaventem aankwam was mijn paspoort nog geldig, weliswaar slechts voor een paar weken.

Ik ben alleszinds niet van zin om naar het buitenland te gaan vooraleer mijn situatie opgeschoond is.

Behoort een referentieadres in mijn geval nog tot de mogelijkheden?

Franciscus
Berichten: 38590

#5 , 29 sep 2017 15:41

Neen.
U voldoet op dit ogenblik niet aan de mogelijkheden... ik denk niet dat een OCMW zal meegaan in dat verhaal.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 29 sep 2017 15:51

Als het laatste land voor je aankomst in Belgie paspoort gevoelig is zou dit land je het vertrek moeten weigeren . Sommige landen (zoals domin.rep) word gevraagd 100 dollar in je ongeldig paspoort te steken .(niet legale praktijk)

willyboy
Berichten: 897

#7 , 29 sep 2017 15:57

Voor t.s . Indien je id nog geldig was had niemand je aan de grens gestopt voor controle . Een geldig of ongeldig paspoort is niet terzake . Vanwaar je ook aankomt is enkel id kaart noodzakelijk .(in belgie)

kajje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 sep 2017 16:01

@Fransiscus ik bedoelde RA bij familie, niet via OCMW. Maakt dit de situatie anders?

willyboy
Berichten: 897

#9 , 29 sep 2017 16:25

Je kan geen bankrekening openen . Je kan geen autonummerplaat meer aanvragen . OCMW ..daar ben je zelfs niet welkom. Waarom heb je jezelf niet ingeschreven op diplomatieke post in uw verblijfplaats buiten Belgie ?

kajje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 sep 2017 16:34

Dat heb ik wel geprobeerd maar daar kreeg ik te horen dat dit niet kon, omdat mijn visum een tijdelijke verblijfplaats toeliet, en geen permanente.
Men heeft wel noties genomen van mijn verblijfplaats, maar konden me niet verder helpen met inschrijving. Een nieuw paspoort bleek ook niet mogelijk. Dit is dan ook de hoofdreden dat ik terug richting Belgie ben gekomen.

Franciscus
Berichten: 38590

#11 , 29 sep 2017 16:54

Referentieadres is geen inschrijving op dat adres dus door kan u nooit gedomicilieerd worden (ingeschreven) en dus niet in regel gesteld met documenten.
Om te huren moet u niet ingeschreven zijn in België - u komt uit het buitenland.
Van daar kan u wel verder.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 29 sep 2017 20:05

Kortom: je hebt je dus zelf behoorlijk in nesten gewerkt, door verkeerd visum, en daarna verder niets te doen bij het vervallen van uw ID papieren.
Oplossing is volgens mij een studio huren voor zeer korte termijn (bvb 3 maanden) er u domicilieriten, en dan nieuwe documenten aanvragen. Veel geluk toegewenst met een vinden van een dergelijk huisbaas.

kajje
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 11 okt 2017 17:21

Een studio vinden ging vrij makkelijk en papierwerk was relatief snel terug in orde. Dank voor de hulp!

Terug naar “Administratief recht”