vervangt belgische paspoort volledig de identiteitskaart?

m0arc
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vervangt belgische paspoort volledig de identiteitskaart?

#1 , 07 sep 2017 09:32

Mijn kind heeft een Belgisch paspoort. Kan ik België binnen met een geldig Belgisch paspoort maar dan zonder identiteitskaart (datum verstreken toen ik in het buitenland was)?

Is identiteitskaart volledig nutteloos als je een paspoort hebt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 07 sep 2017 19:18

Als uw paspoort geldig is is dat geen probleem een identiteitskaart is vooral voor intern gebruik en EU.
Wel direct de identiteitskaart vernieuwen.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 08 sep 2017 04:16

Je moet zelfs een (geldig) paspoort hebben om de Shengenzone binnen te geraken, ook al ben je een inwoner van een van de lidstaten. Sommige landen, vooral VS vragen soms of je, je identiteitskaart op zak hebt als bijkomende controle van ware identiteit. Is echter geen probleem zonder.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 08 sep 2017 10:37

Klopt niet. Groot-Brittannië, Ierland en zelfs Turkije zijn bijvoorbeeld geen deel van de Schengenzone, toch kan je daar vlot binnen en buiten met een Belgische identiteitskaart.
"sowieso" schrijf je zo.

CityBird
Berichten: 792

#5 , 08 sep 2017 19:54

Klopt, bedoelde eigenlijk landen waarvoor Belgen paspoortvrije toegang hebben, Schengen landen maken hiervan het grootste deel uit, maar ook GB, Turkije, en nog een aantal andere, dacht een 38-tal.

Vanuit de VS, Canada, Azie,... terugkeren zonder paspoort lukt evenwel niet zonder problemen.

Terug naar “Administratief recht”