wettelijk samenwonen met buitenlander/toeristenvisum

StevenSp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

wettelijk samenwonen met buitenlander/toeristenvisum

#1 , 25 aug 2017 10:23

Hallo,

mijn vriendin uit Myanmar is momenteel legaal in België op basis van een toeristenvisum. Dit voor de 2 keer. We hadden graag wettelijk gaan samenwonen. We hebben dus de aanvraag gedaan bij het lokaal gemeentebestuur.

Ze had haar originele documenten, die nodig zijn, bij en die hebben we laten vertalen door een beëdigd vertaler. Aangezien dat enkel in Duitsland dit voorhanden was en niet in België is de vertaling in Duitsland gelegaliseerd.

Nu vertelt men ons op het gemeentehuis dat we niet kunnen gaan wettelijk samenwonen aangezien de originele documenten niet zijn gelegaliseerd door het ministerie van buitenlandse zaken in Myanmar.. Ik lees idd dat wanneer je een visum aanvraagt, met de bedoeling te gaan wettelijk samenwonen, dan dien je deze zaken op voorhand te doen. Echter wij hadden niet persé die intentie en hebben dus gewoon voor een toeristenvisum gegaan. Ik was ook niet op de hoogte van de legalisatie ed dus ja.. Eigen schuld dikke bult... Toch had ik graag gehad dat mijn vriendin kan blijven bij mij en niet opnieuw 3 maanden van me weg moet.. Is er dan geen enkele manier om haar op een legale manier bij me te houden?
Op mijn gemeentebestuur doet men niet de moeite om even de telefoon te nemen en hier voor te informeren..

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy
Berichten: 897

#2 , 25 aug 2017 11:53

Was je in orde met ..Apostille van Den Haag ?

willyboy
Berichten: 897

#3 , 25 aug 2017 11:59

Apostille van Den haag is een orgaan (bureel) dat echtheid van documenten bevestigd in land van oorsprong . Deze zetten stempels als onafhankelijke . Dit gebeurt omdat documenten kunnen gekocht worden welke niet origineel zijn .

Reclame

StevenSp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 aug 2017 12:46

dat is net het ontbrekende deel dat we niet wisten.. legalisatie van de documenten in Myanmar zelf. Men sprak op het gemeentehuis van een vertaling door een beëdigd vertaler en gelegaliseerd.. Wat toen niet duidelijk meegeven was, is dat we ook de originele documenten hadden moeten laten legaliseren in Myanmar... een missing die ons nu veroordeelt...

basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#5 , 25 aug 2017 14:04

Steven,

Los daarvan zal je binnen de drie maand - zelfs met alle juiste documenten - nog geen visum onbeperkte duur hebben. Dus zal er nog eens over en weer gereisd moeten worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

willyboy
Berichten: 897

#6 , 25 aug 2017 14:22

Het komt zelfs voor dat de STEMPEL moet vertaald worden door vertaler . Deze juiste papieren kosten je een hoop geld en doorzettingsvermogen .

willyboy
Berichten: 897

#7 , 25 aug 2017 14:34

Meestal zijn toerist visas voor 1 maand . Er bestaat visa die afgeleverd worden inzake een mogelijk huwelijk . Als je binnen deze periode een toestemming hebt van het parket kan dat visa voor onbepaalde tijd afgeleverd worden .(dit in belgie zelf)
Voor samenwonen kan dit anders zijn . Ga er van uit dat je ook een betaald minimum inkomen moet hebben (rond 1400 netto).
De wijkagent kan ook langskomen om met je aan de tafel te zitten . Dit om je levensomstandigheden na te gaan .
Als je het werkelijk meent die relatie ga dan voor huwelijk en niet voor samenwonen .

willyboy
Berichten: 897

#8 , 25 aug 2017 14:36

Tip ..overschrijd nooit de visa periode van je geliefde . Ander is alles om zeep voor jaren (geen visa meer)

Terug naar “Administratief recht”