Gemeente

Freetex
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Gemeente

#1 , 18 aug 2017 18:52

Is mijn gemeente een bedrijf? Kan ik indien dit het geval is dienstverlening weigeren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 18 aug 2017 18:58

Wees eens wat specifieker.
"sowieso" schrijf je zo.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 18 aug 2017 19:11

Is mijn gemeente een bedrijf
Dit is geen bedrijf maar een overheidsinstelling.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Freetex
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 aug 2017 10:50

Gemeente Lebbeke: Ondernemingsnummer: 0207.446.079

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 19 aug 2017 12:04

Gemeenten en steden kunnen sinds medio 2007 inderdaad ook BTW-plichtig zijn en dat was vroeger in veel mindere mate het geval. Deed u voordien als aannemer een bepaald werk voor de overheid, dan moest u dus vrijwel altijd factureren met BTW.

Gemeenten of steden zijn nl. niet voor alles wat zij doen BTW-plichtig, maar enkel voor bepaalde activiteiten. Zo zijn ze bv. wel BTW-plichtig voor wat betreft het transport van het afvalwater via de rioleringen of voor de exploitatie van een sporthal, maar bv. niet voor de taken als overheidsinstantie zelf waaronder bv. de diensten vallen van de burgerlijke stand, de zorg voor de openbare veiligheid, de brandweer, enz.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Freetex
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 aug 2017 14:33

bedankt!

LeenW
Berichten: 12811

#7 , 19 aug 2017 14:35

Kort gezegd, elke overheid wordt btw-plichtig als ze activiteiten uitvoert waardoor ze in concurrentie komt met de private sector.

Terug naar “Administratief recht”