Kosten nacht in cel

MisterV
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Kosten nacht in cel

#1 , 16 aug 2017 02:56

Tijdens een nachtje uitgaan ben ik in discussie gekomen met een agent, Ik probeerde iemand te helpen en werd daardoor afgesnauwd. De agent reageerde bijzonder agressief en intimiderend. Dat maakte me overstuur en bijzonder kwaad, na een kleine woorden wisseling heeft de agent, die de chef bleek te zijn, mij in een combi laten plaatsen. Hier volgde een resum van dreigingen en ondervragingen door verschillende agenten. Er werd via de radio op geroepen of ik bekend stond bij hun en toen dat niet zo bleek te zijn waren ze enorm teleurgesteld. Ze lieten mij vrij uit de combi. Ik heb volledig meegewerkt en was kalm. Ik had wel wat gedronken, maar echter wel totaal niet zat. Toen ze mij vrij lieten uit de combi werd mij bevolen om rechtstreeks naar huis te gaan.
Ik vond dit echter wat schandalig dat ik niet meer mocht gaan en staan waar ik wilde en zei dat ik daar wel zelf over ging beslissen en al ik goesting had in nog een pintje, dat ook wel zou doen. Hierop riep de chef onmiddellijk van mij te boeien en mij mee te pakken. Na een paar uur in de cel te zitten was ik weer vrij om te gaan.
Ik kreeg als nieuws dat er geen pv was opgemaakt, maar ik wel zo mogen opdraaien voor de kosten van de nacht cel en het vervoer. En ik vanaf nu ook gekend zou staan in het systeem. Ze vertelden mij dat ik opgepakt was voor verstoring van de orde.
Ik ben hier echter niet mee akkoord, ik vind dat ik recht in mijn schoenen sta en helemaal niets verkeerd gedaan heb. Bovendien heb ik geen enkel idee tot hoeveel de kosten kunnen oplopen en ben ik ook niet bepaald bereid van dit te betalen.
Mijn vrag is dan ook wat ik kan doen om mij hiertegen te verzetten, moet ik een klacht indienen en wat zijn de verdere gevolgen van "in het systeem" te staan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 aug 2017 07:20

u heeft gedronken wat uw gedrag beinvloedt.

dat de agent(en) u vragen stellen is normaal, dat dit intimiderend overkomt hangt van persoon tot persoon af, maar eens gedronken ervaren de meeste mensen dit anders dan een nuchter persoon.

agent beveelt u de plaats van verstoring te verlaten wat u weigert te doen en u zet nog een grote mond op.

een klacht indienen is dan ook nutteloos en u kan hier wel eens over klagen maar u daar tegen verzetten is eveneens nutteloos.

het enige "gevolg" van in het systeem te staan is, dat als u nog eens zoiets doet, men verdere stappen kan ondernemen om de orde te bewaren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 aug 2017 10:41

Zijt eens tevreden dat men geen PV opgesteld heeft voor smaad aan de politie !

En als je klacht zou neerleggen wie denk je dat men gaat geloven ???

Je mag twee keer raden !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 16 aug 2017 10:54

Ik zie geen fout die de agenten gemaakt zouden hebben, enkele een weerspannige mens die mogelijk wat teveel gedronken had. U gaat ook niets kunnen bewijzen, dus ik zou het gewoon aanvaarden en er de nodige lessen uit trekken.

Franciscus
Berichten: 38596

#5 , 16 aug 2017 11:11

Is een bestuurlijke actie ...u ben bestuurlijk aangehouden. Standaard procedure. Verstoren openbare orde en rust .. niet opvolgen van een bevel om de plaats te verlaten. Is geldig van 2 tot 12 u maar kan langer en binnenkort zelfs tot 48 uur.
Klacht indienen tegen een bestuurlijke beslissing is mogelijk ...maar een van de gevolgen zal zijn dat er een PV opgesteld wordt van alle feiten en dan heeft men openbare dronkenschap en weerspannigheid en mogelijk ook smaad aan de politie ... een een politiestraf het andere correctioneel vervolgbaar en dan zal het het parket zijn die verder zal beslissen over een strafvervolging.

U was in fout als u een bevel krijgt op een openbare plaats van de politie dan volgt u dat op.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 aug 2017 11:45

Bovendien heb ik geen enkel idee tot hoeveel de kosten kunnen oplopen
als je googelt kom je bij een combitaks van 125euro
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Administratief recht”