Domicilie

Pater Trappist2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Domicilie

#1 , 10 aug 2017 15:41

Er is al veel inkt gevloeid over “domiciliëring” maar over mijn situatie vind ik nergens een sluitend antwoord. Wie kan helpen?
Momenteel huur (bewoon) ik een appartement in gemeente A. Ik heb ook een buitenverblijf in gemeente B en een stacaravan in de ardennen in gemeente C.
Vrijdag , zaterdag én zondag + alle vakantieperiodes verblijf ik in de ardennen (+/- 170-180 dagen per jaar) Gemiddeld verblijf ik ook 1 à 2 dagen in mijn buitenverblijf (gemeente B) voor onderhoud en verzorging dieren. Op mijn eigenlijke domicilie “woon” ik dus gemiddeld een 2-tal dagen per week.
Ben ik dan nog in orde met de “domicilëring”? Want je moet toch in geschreven staan op het adres waar je naar huis toe keert na je dagtaak etc…???

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 aug 2017 15:54

Mij lijkt uw domicilie in A nog steeds in orde te zijn. U zegt immers zelf dat B een "buitenverblijf" is, en daar verblijft u slechts 1 a 2 dagen (ik neem aan dat u dit in de week bedoelt?). Dus dit als uw domicilie zien, is moeilijk, denk ik. In de Ardennen gaat het om een stacaravan. Je daar domiciliëren, terwijl je ook een appartement huurt, lijkt me dus ook niet echt "kosjer".

Ik neem aan dat u werkt? En de dagen dat u werkt vertrekt naar het werk vanop A, en ook naar daar terugkeert, tenzij u naar uw buitenverblijf of de ardennen trekt? In dat geval denk ik dat het perfect mogelijk is om A als uw domicilieadres te zien.

Stel dat je stopt met huren, dan ga je waarschijnlijk meer in uw buitenverblijf wonen, en denk ik dat je dit als domicilie zal moeten beschouwen in dat geval. Maar op dit moment lijkt het me correct om je te domiciliëren in A. Je kan het ook altijd eens navragen bij de dienst bevolking van A. Moest je dit doen, laat ons dan weten wat ze zeggen!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 10 aug 2017 15:56

Je moet gedomicilieerd zijn waar je belangen zijn. Wat dit precies betekent wordt nergens scherp gedefinieerd.

Heb je bijvoorbeeld een huis waar je partner en/of kinderen verblijven, maar ben je tijdens de week zelf vaker in je tweede verblijf te vinden omdat dit dichter bij het werk is, dan is dit perfect oké.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 10 aug 2017 15:59

Ik denk dat zowel A als B perfect te verantwoorden zijn.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 10 aug 2017 16:05

Ik zal u een handje helpen met de keuze:

- Domicilie in een stacaravan, zal vermoedelijk niet toegestaan zijn, wat dan gebeurt is het volgende:
(Art. 1 wet betreffende de bevolkingsregisters)
De personen die zich vestigen in een woning waarin permanente bewoning niet is toegelaten om redenen van veiligheid, gezondheid, urbanisme of ruimtelijke ordening, zoals vastgesteld door de daartoe bevoegde gerechtelijke of administratieve instantie, kunnen enkel door de gemeente voorlopig worden ingeschreven in de bevolkingsregisters. Hun inschrijving blijft voorlopig zolang de hiertoe bevoegde gerechtelijke of administratieve instantie geen beslissing of maatregel heeft genomen om een einde te maken aan de aldus geschapen onregelmatige toestand. De voorlopige inschrijving neemt een einde zodra de personen de woning hebben verlaten of een einde wordt gesteld aan de onrechtmatige toestand.
Probeertt u dit, dan krijgt u de administratie achter zich aan, lees ook onderstaand punt.

- Domicilie weghalen uit uw huurappartement: indien verhuurd als hoofdverblijfplaats bent u contractueel verplicht zich daar te domiciliëren, anders respecteert u niet de huurovereenkomst, dient de verhuurder belasting tweede verblijf te betalen en zal deze u vermoedelijk verzoeken deze op te hoesten, al dan niet vrijwillig.

Het is niet steeds mogelijk scherp een aflijning te maken maar in uw geval: blijf in het huurappartement zou ik adviseren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 10 aug 2017 16:11

Lijkt me inderdaad een goede lakmoesproef die Xenophon beschrijft, namelijk wat zijn de juridische, fiscale en praktische gevolgen als ik mijn domicilie elders vestig dan waar ze nu staat?
"sowieso" schrijf je zo.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 10 aug 2017 16:19

indien verhuurd als hoofdverblijfplaats bent u contractueel verplicht zich daar te domiciliëren,
Héél goed punt. Kans is idd héél groot dat uw huurcontract speficieert dat u zich daar moet domiciliëren. In dat geval is er sowieso weinig discussie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 10 aug 2017 16:36

Mogelijk betaald u 2de verblijventaks in andere gemeenten ...

Pater Trappist2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 10 aug 2017 16:51

Dank voor jullie reacties. Ik ben inderdaad contractueel verplicht om mijn domicilie op adres A te plaatsen en ik betaal ook belasting op 2de verblijf in de andere gemeenten.
Ik vroeg me af of alles zo wettelijk in orde was aangezien ik procentueel gezien meer aanwezig ben op mijn “2de verblijven” dan op mijn domicilieadres.
Ook vind ik het raar dat het omgekeerd blijkbaar niet kan. Domicilie in de ardennen (dan wél in een écht huis/appartement) en werken hier in vlaanderen ( verblijf van maa-dond in mijn buitenverblijf in gemeente B), want dan pleeg je schijnbaar domiciliefraude?

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 10 aug 2017 16:55

Domicilie in de ardennen (dan wél in een écht huis/appartement) en werken hier in vlaanderen ( verblijf van maa-dond in mijn buitenverblijf in gemeente B), want dan pleeg je schijnbaar domiciliefraude?
Neen, waarom zou je dan domiciliefraude plegen? Als je echt in de ardennen gaat wonen, maar om dichter bij het werk te zijn heb je ook een verblijf dichter bij het werk, mag je gerust uw domicilie in de ardennen zetten. Ik zou niet weten waarom dit domiciliefraude is?

Als je echter een huis in de ardennen als buitenverblijf hebt, maar je woont wel dicht bij je werk, dan moet je die woning bij het werk als domicilie opgeven. Zoals hierboven gezegd: waar je je belangen hebt, is je domicilie. Aan jou om te bepalen waar je belangen zijn. Zolang je kan aantonen dat uw domicilie echt is op de plaats waar uw belangen zijn (waar je dus echt woont, waar uw "thuis" is), is er geen probleem...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#11 , 10 aug 2017 17:09

Ook vind ik het raar dat het omgekeerd blijkbaar niet kan. Domicilie in de ardennen (dan wél in een écht huis/appartement) en werken hier in vlaanderen ( verblijf van maa-dond in mijn buitenverblijf in gemeente B), want dan pleeg je schijnbaar domiciliefraude?
Het is niet zo zwart-wit allemaal. In praktijk zal u nog niet zo snel beticht worden van domiciliefraude, op voorwaarde dat u geen duidelijk voordeel haalt uit de keuze van een discutabel domicilie (vb. sociale uitkering, geen gemeentebelasting....).

U kan zich perfect vestigen (domicilie) in een huis in de Ardennen en een belangrijk deel van de week doorbrengen in uw tweede verblijf in Vlaanderen, bij voorbeeld omdat dat dicht bij uw werk gelegen is. Ik zou dan wel een bankkantoor hebben in de Ardennen, daar mijn boodschappen doen, sociale contacten, een abonnement op 'La Meuse' of een vergelijkbaar goedkoop vod etc.

Ik heb een tijd in Vlaanderen mijn domicilie gehad maar omwille van die reden (afstand tot kantoor en helaas soms lange werkuren) eerst een appartement voor tijdens de week gehuurd als tweede verblijf in Brussel, daarna gewoon in Brussel gekocht en mijn woning in Vlaanderen verhuurd aangezien mijn echtgenote en ik de weekend-pendel beu waren en eigenlijk liever in een grootstad wonen. Nooit problemen mee gehad. Wel netjes belasting tweede verblijf betaald in Brussel, uiteraard.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Pater Trappist2
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 11 aug 2017 09:05

@Tom en Xenophon;
Ik ben blij en enigszins verwonderd met jullie antwoord. Blij omdat dit volgens jullie perfect kan en ook verwonderd... Enkele maanden geleden stelde ik deze vraag aan de dienst bevolking van de ardense gemeente waar we zouden willen huren. Zij vertelden ons dat de domiciliëring zeer waarschijnlijk NIET in order zou komen, omdat wij dus hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig zouden zijn op het moment dat de wijkagent zou langskomen...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#13 , 11 aug 2017 09:13

De gemeente ziet natuurlijk haar inkomsten van de taksen niet stijgen. Ze hebben dus graag zoveel als mogelijk inwoners in hun gemeente.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#14 , 11 aug 2017 09:14

Je kan ook zelf eens tot aan de wijkagent gaan of een afspraak mee maken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 aug 2017 09:23

@Tom en Xenophon;
Ik ben blij en enigszins verwonderd met jullie antwoord. Blij omdat dit volgens jullie perfect kan en ook verwonderd... Enkele maanden geleden stelde ik deze vraag aan de dienst bevolking van de ardense gemeente waar we zouden willen huren. Zij vertelden ons dat de domiciliëring zeer waarschijnlijk NIET in order zou komen, omdat wij dus hoogstwaarschijnlijk niet aanwezig zouden zijn op het moment dat de wijkagent zou langskomen...
Tja, Waalse ambtenaren, hé :twisted: . Je moet natuurlijk wel ook wonen waar je je domicilieert. Dat je de wijkagent eens "mist" is op zich geen probleem als je daar een goede uitleg voor hebt (bijvoorbeeld omdat je tijdens de werkweek een aantal avonden op een appartement vlak bij uw werk verblijft). Spreek met de wijkagent af dat hij eens in het weekend langskomt. Als hij je dan in de woning aantreft en merkt dat je daar ook effectief woont (bemeubeld, ingericht, er liggen spullen, er is eten en drinken in huis, etc...), zal hij geen probleem maken. Biedt die mens een koffie en een koekje aan, en ik zie geen enkel probleem...

Toen wij verhuisd waren naar onze nieuwe woning, hebben we de wijkagent ook gemist (was op een avond langsgekomen dat we gaan eten waren bij de schoonouders). We hebben toen ook gevraagd of hij niet in het weekend kon komen, omdat in de week 's avonds we dikwijls niet thuis zijn. Dit was geen probleem. ZaterdagVM een bezoekje gehad en alles was in orde.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Administratief recht”