inschrijving op een andere adres

shant92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

inschrijving op een andere adres

#1 , 01 aug 2017 17:40

Hello

We hebben 2 huizen, 2 aparte adressen, mijn vader wilt zich inschrijven op de tweede adres, de tweede adres is op dit moment op leegstand daar woont niemand in, we hebben aanvraag gedaan bij de gemeente van hun was goed, maar eerst moest de wijkagent langskomen.

Paar dagen later kwam de wijkagent langs, maar ze wou niet inschrijven, ze heeft de meterstand van elektriciteit en water genoteerd en ze zei dat ze na een maand ging terug komen.

De vraag is of de wijkagent zomaar mag de meterstand noteren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 01 aug 2017 18:17

Ik denk dat ze dat bij vermoeden van domiciliefraude mogen doen ja.
Waarom woont uw vader nog niet op het tweede adres? Of waarom heeft uw vader niet gewacht tot na zijn effectieve verhuis om de adreswijziging door te geven, wat de normale procedure is? Is hij wel van plan om daar effectief te gaan wonen?
Is het tweede adres gemeubileerd?

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 01 aug 2017 18:33

Als uw vader daar de toestemming voor geeft, mag dat ja.

Reclame

shant92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 aug 2017 18:53

Ja hij heeft alles, de woning is bewoonbaar de keuken is volledig ingericht, woonkamer slaapkamer badkamer.
Ja hij woont daar. ik snap niet waarom de wijkagent de meterstand heeft genoteerd.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 01 aug 2017 18:56

Waarschijnlijk om het verbruik na te kijken. Als hij daar niet effectief woont, mag de gemeente te inschrijving weigeren.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 01 aug 2017 18:58

Da s simpel: nagaan of er een met bewoning overeenkomend verbruik is als indicatie dat het geen poging tot domiciliefraude is.

shant92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 aug 2017 19:00

heeft de wijkagent de recht op om dat soort dingen te doen?

LeenW
Berichten: 12828

#8 , 01 aug 2017 19:04

Ja, veel mensen proberen zo een tweedeverblijfs- of leegstandbelasting te vermijden. De taak van de wijkagent is te controleren of die persoon er effectief woont.

shant92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 aug 2017 19:07

meterstand kan ik gemakkelijk manipuleren, maar ja dat hoeft niet, want mijn vader woont effectief daar, nu moeten we gewoon een maand wachten en zien wat de wijkagent gaat beslissen.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#10 , 01 aug 2017 19:20

Uw vader zal de agent toestemming hebben gegeven. Kon ook moeilijk anders: behalve in bepaalde omstandigheden mag de toegang geweigerd worden, maar in het kader van een domiciliecontrole resulteert dat in een negatief verslag en staat u nergens. De agent vermoedt waarschijnlijk dat iemand zich snel op het adres domicilieert zodat geen leegstandsbelasting moet betaald worden. Indien na een maand blijkt dat de tellers nauwelijks beweging vertonen zal men de inschrijving vermoedelijk weigeren. De kans is ook niet onbestaande dat er een paar onaangekondigde controles zullen volgen.

Leegstandsbelasting is de nieuwe melkkoe van lokale besturen, ze trachten dat beestje te beschermen.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 01 aug 2017 19:58

De energie bedrijven hebben meldingsplicht bij laag verbruik.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#12 , 01 aug 2017 20:15

, nu moeten we gewoon een maand wachten en zien wat de wijkagent gaat beslissen.
Dat moest je zo wie zo al, en mogelijks zelf nog langer. De wijkagent komt meermaals langs om te zien of er ook effectief iemand woont. Hij mag zelfs in de kleerkasten kijken om te zien of daar kleding hangt van de persoon die er zich wil inschrijven. En als je een dergelijk verzoek zou weigeren, zal het nog langer duren

shant92
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#13 , 01 aug 2017 23:29

Ik dacht dat de wijkagent niet zomaar kon de meterstand noteren.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 01 aug 2017 23:31

Ik dacht dat de wijkagent niet zomaar kon de meterstand noteren.

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Werken die nu in bijverdienste voor Eandis? :lol: :lol: :lol: :lol:
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Administratief recht”