dode persoon

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

dode persoon

#1 , 25 jul 2017 22:16

Kan een begrafenis ondernemer een dode persoon rechtstreeks naar crematorium brengen zonder dat deze nog wat verdient om hem in de frigo te steken ? Beetje rare vraag ..maar ik het toch weten .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 jul 2017 08:38

Dat kan. Vroeger werden de overledenen toch rechtstreeks van het sterfhuis naar het kerkhof gebracht, eventueel (meestal) nog met een tussenstop in de kerk.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 26 jul 2017 08:52

Toen ik arme student was heb ik ooit het twijfelachtig genoegen gehad om gedurende 3 dagen een huis te delen met mijn overleden onderbuur. Die was thuis gestorven na een hersenbloeding, de MUG-arts kon enkel het overlijden vaststellen. Wegens geen familie en geen geld werd hij daarna opgebaard in zijn woonkamer, op een soort van 'koeltoog' (het was zomer, in de winter had men veronderstel ik gewoon de verwarming kunnen uitzetten en een raam laten openstaan).

Ik dacht dat de minimumtermijn tussen overlijden en crematie 24 uur was maar dat heeft meer te maken met de administratieve formaliteiten (toestemming van de gemeente tot crematie, vastleggen van een 'slot' in het crematorium ...) dan iets anders. U kan meer besparen door low-cost te gaan met het lijkomhulsel (hoeft geen klassieke kist te zijn), de ceremonie en de publiciteit rond het overlijden.

Vooralsnog is begrafenisondernemer een gereglementeerd beroep dus voor transport naar het crematorium zal u op hen een beroep moeten doen en dat kost geld. Een bestelwagen huren bij Brico om de overledene zelf te transporteren zal niet gaan (een brandstapel in de tuin ook niet).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 26 jul 2017 09:37

Voor de begrafenisondernemer iemand laat cremeren, moet hij een attest van een wetsdokter hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

willyboy
Topic Starter
Berichten: 897

#5 , 26 jul 2017 11:45

Is een huisdokter voldoende welke de dood vaststelt ?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#6 , 26 jul 2017 12:02

Is een huisdokter voldoende welke de dood vaststelt ?
Twee jaar geleden is mijn moeder overleden in rusthuis, dood vastgesteld door dokter en opgehaald door begrafenisondernemer.
Was op 28 december 2015, er was plaats in crematorium op 2 januari kon niet doorgaan omdat begrafenisondernemer nog geen attest had van gerechtsdokter.
Dit was de uitleg van de begrafenisondernemer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 26 jul 2017 12:11

Zal toch nog iets ander zijn dan er gezegd geweest is, of we hebben het verkeerd begrepen.

Een overlijden is altijd een zware beproeving, meestal denk je in eerste instantie niet aan de regeling van de begrafenis vooraleer je bij de begrafenisondernemer bent. Toch is het aangewezen om de arts te informeren wanneer u voor een crematie kiest, zelfs indien u nog twijfelt. Want wanneer u voor crematie kiest, dient er ook een tweede document ingevuld te worden door de geneesheer die het overlijden vaststelde. Hij verstrekt dan het document "aanvraag tot cremeren".

Bron: http://begrafenissenonnockx.be/begrafen ... matie.html
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 26 jul 2017 12:50

Bij het overlijden van mijn moeder (om 00.35 Hr, in haar serciceflat) hebben we gewoon haar huisarts gebeld. Die is nog afgekomen rond 01.00 Hr en heeft het overlijden officieel vastgesteld. Omdat hij de overlijdenspapieren vergeten was mee te brengen, ben ik dan hem nog achterna gereden naar zijn praktijk, ongeveer 3 km verder. Daar heeft hij deze papieren ingevuld, maar moest herbeginnen omdat hij 1 woordje had verbeterd. Dat mag blijkbaar niet, en kan een onderzoek door het parket veroorzaken.. Uiteindelijk is de begrafenisondernemer haar komen ophalen rond 02.30 Hr, natuurlijk MET het betreffende document. Er is geen wetsdokter aan te pas gekomen, niettegenstaande haar crematie.

Blaatpraat
Berichten: 3794

#9 , 26 jul 2017 12:55

Een wetsdokter hoeft er enkel aan te pas te komen als de huisarts geen natuurlijk overlijden vermoed, dacht ik.
Zo ook bij mijn schoonmoeder, die aan 45 jaar overleden is. Omdat dit extreem jong is, mocht de huisarts geen crematie goedkeuring geven, en zelfs de wetsdokter deed hierover lastig.

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#10 , 26 jul 2017 13:02

Bij crematie zal er een beëdigde arts (tweede arts die als deskundige optreedt) worden aangesteld wanneer de arts die de dood heeft vastgesteld (eerste arts) verklaart dat het om een natuurlijk overlijden gaat, zie: https://codex.vlaanderen.be/Portals/Cod ... 16897.html

Franciscus
Berichten: 38599

#11 , 26 jul 2017 20:25

Klopt huisarts is (spijtig genoeg) voldoende. Het aantal verdachte overlijdens is veel groter dan wat officieel gekend is door de bevoegde diensten.
Alleen als model IIIC of IIID in het openbaar gedeelte een niet natuurlijke doodsoorzaak vermeld staat kan er niet zonder verder onderzoek gewerkt worden.
Dokter kan op het afgesloten gedeelte perfect schrijven dat persoon door wurging is overleden - dat deel is enkel voor het NIS (en alleen hier blijkt al een significant verschil met de info van de gerechtelijke diensten)
Normaliter wordt politie verwittigd maar ook in principe niet door de dienst 100.
Edoch indien een officier van gerechtelijke politie een document niet beschikken lichaam aflevert kan een begrafenisondernemer niet verdergaan zonder een vrijgave door het parket.

Terug naar “Administratief recht”