referentieadres/gezinshoofd

mvan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

referentieadres/gezinshoofd

#1 , 01 jul 2017 00:30

Ik heb een referentieadres bij mijn dochter en diens partner. Laatste is gezinshoofd. Nergens vind ik terug wat mijn "statuut" is. Volgens gemeente zou ik ook gezinshoofd zijn! Dat betekent: 2 gezinshoofden op 1 adres! Volgens mij kan dat niet, uitgezonderd bij een "zorgwoning".
Gevolg is dat ik o.a. moet betalen voor afvalverwerking terwijl mij uitdrukkelijk werd gesteld dat ik daar "niet mag wonen"!
Advocaat inhuren lukt ook al niet, want tegen naburige gemeentes procederen vinden ze "nogal gevoelig liggen". Voor Dutroux stonden ze destijds in de rij! En buitenlanders hebben hier binnen 1 dag een advocaat die zelfs tegen de staat procedeert!
Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 01 jul 2017 00:39

Laten we het populistisch gezever tot een minimum beperken?

Is enkel uw referentieadres daar of woont u daar ook effectief?

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 01 jul 2017 08:42

Wettelijk mag men niet wonen (=hoofdverblijfplaats hebben) op een referentieadres. Dan is het namelijk geen referentieadres meer.

Vermoedelijk gaat het om een eenvoudige administratieve fout bij de gemeente en dient u hen enkel te laten weten dat u er niet effectief verblijft en bijgevolg ook geen retributies verschuldigd kan zijn. Toen ik om beroepsredenen lange tijd in het buitenland verbleef had ik ook een referentieadres (speciale situatie) en heeft men me daar ook eens één of ander aanslagbiljet opgezonden omdat hun systeem niet het onderscheid kon maken.

Stuur desnoods een bezwaarschrift. Ik zie niet in waarom u daarvoor een advocaat nodig zou hebben en al helemaal niet wat Dutroux en buitenlanders te maken hebben met uw situatie..
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 01 jul 2017 09:05

Moest je daar effectief verblijven (wonen) kan je u dochter en haar partner zwaar in de problemen brengen.
Is dit niet zo volg dan de raad van Xenophon.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 01 jul 2017 10:51

Maar bovendien is "gezinshoofd" al een hele tijd niet meer de juiste term. Vermits er inderdaad soms mensen samenwonen waarvan de ene uiteraard niet het "hoofd" boven de andere kan zijn. De juiste term is nu: "referentiepersoon" van het gezin of de samenwonenden. Dat is de persoon naar wie de gemeente zich zal richten, of contact mee zal nemen als het over zaken gaat die alle gedomicilieerden van hetzelfde adres betreft. Als de gemeente zélf nog de term "gezinshoofd" gebruikt, zijn ze nog niet mee met de administratieve vereenvoudiging en actuele situatie.Maar het is dus in feite foutief.

gepensioneerd
Berichten: 27
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 jul 2017 11:59

Waarschijnlijk verwart de gemeente "referentieadres" met "referentiepersoon".
Ben er bijna zeker van!!!!

eylis
Berichten: 8842

#7 , 01 jul 2017 14:23

dat denk ik niet @gepensioneerd, vermits poster duidelijk aangeeft dat ze haar referentie-adres zélf bij haar dochter heeft laten plaatsen. dus dat klopt. De gemeente meldt foutief aan poster dat de schoonzoon het gezinshoofd is. Maar dat is ie niet; hij is enkel referentiepersoon op dat adres. Wat op zich niets biezonders betekent voor de inwonenden. enkel dat ze hem een brief zullen sturen als er nieuws is met betrekking tot dat adres, de woning. Gemeentelijk nieuws, wegenwerken, aanleg enz....

artemis
Berichten: 3294

#8 , 01 jul 2017 16:50

De gzinssamenstelling van de dochter heeft in deze context verder ook geen enkel belang. Men geeft iemand een referentieadres als individuele, natuurlijke persoon, met als enige verplichting post te bezorgen aan wie je een RA geeft.
De dochter geeft hier het referentieadres óf haar partner, nooit beiden samen als gezin.

mvan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 01 jul 2017 18:51

Allen alvast bedankt voor de reacties en deelname.
Ik heb vorig jaar bij de gemeente een bezwaarschrift ingediend en op gesprek geweest om mijn mening uit te leggen en eventueel kracht bij te zetten. Daarop kreeg ik te horen dat ik dus "gezinshoofd" was en de afvalverwerking toch moest betalen. Aangezien er op internet zo weinig te vinden valt hierover, meende ik advies te halen bij een advocaat. En daar bleek het een "gevoelige" kwestie te zijn.
Ik woon daar ook helemaal niet, maar op de gemeente werd mij dat nog eens nadrukkelijk verteld bij mijn aanvraag! Dus ik mag er niet wonen, kan dus geen afval hebben (werkt daar trouwens ook nog met containers en die mag ik ook niet hebben omdat ik er niet mag wonen!), maar moet er wel voor betalen. (Of is dat om die politici te betalen voor hun "aanwezigheid op vergaderingen"?)
Dat men tegenwoordig spreekt over "referentiepersoon" is mij ook bekend. Maar ook hierover valt zo weinig of niets terug te vinden.
Kwestie en kern van de zaak blijft: kunnen er 2 "gezinshoofden" of "referentiepersonen" op 1 adres ingeschreven zijn, anders dan het geval van een zorgwoning?
Zo zit ik trouwens ook met "gezinsbelasting" (vroeger provinciebelasting): de provincie is kennelijk de enige die 1 persoon toch als een gezin beschouwd. Zo komt men natuurlijk gemakkelijk weg in geval van discussie. En zo ook met de gemeente, of Limburg.net zoals in mijn geval. Wordt er een nieuwe intercommunale aangesteld en moet iedereen (degenen die voorheen vrijstelling hadden omdat ze zelf recycleerden, voorbeeld Culturele Centra) nu betalen. Deze intercommunale is trouwens al veelvuldig negatief in het nieuws geweest.
Als ik kan achterhalen hoe dat dus precies zit met die 2 op 1 adres, wil ik er verder mee gaan.

eylis
Berichten: 8842

#10 , 01 jul 2017 19:11

vreemd verhaal toch. Want in een gezin met verschillende meerderjarige kinderen die allemaal zelfstandig zijn en een inkomen genieten én belastingen betalen, is er toch maar één referentiepersoon per gezin. Daar betalen die meerderjarigen niet allemaal apart nog eens afvalbelasting en ze worden zeker niet allemaal referentiepersonen. En wat bedoelt de advocaat met dat het een "gevoelige kwestie" is? Ofwel klopt het, ofwel niet. Heeft hij je uitgelegd wat hij daarmee bedoeld? Misschien heeft het zin om eens te polsen hoe een andere gemeente hiermee omgaat. Kwestie van af te toetsen of het overal zo is (wat ik sterk betwijfel)

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 01 jul 2017 19:20

(werkt daar trouwens ook nog met containers en die mag ik ook niet hebben omdat ik er niet mag wonen!),
Dat is wel een zware fout waardoor er een vermoeden is van fraude.

Met een referentie adres kan men je geen soort belasting en etc doen betalen op dat adres.

https://www.vlaanderen.be/nl/gemeenten- ... entieadres
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 01 jul 2017 22:45

Waar woont u dan wel?
België of buitenland en voldoet u aan de mogelijkheden van referentieadres.
Zowel bij de gemeente waar referentieadres is genomen als bij uw eigen gemeente in BE kan u een attest bekomen van gezinssamenstelling en van personen wonend op dat adres ....
Referentieadressen staan in een andere rubriek.

mvan
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 jul 2017 21:19

Mocht het nog niet duidelijk zijn: als ik een referentieadres heb, kan ik geen ander adres hebben.
2 maanden voor ik bij de Mutualiteit invalide verklaard zou worden, was ik al 55% invalide voor arbeidsongevallen. Dit bleek echter een "ander" soort invaliditeit en ik kwam niet in aanmerking voor een sociale en/of speciale woning (zonder trappen) terwijl er in de gemeente (waar ik toen al 58 jaren gewoond had en altijd gewerkt en belastingen betaald) zulke woningen vrij stonden! Het was bovendien een verkiezingsjaar en ik kreeg in mei een folder in de bus van de Schepen van Wonen (wist zelfs niet eens dat dat bestond), van de partij Open VLD met de slogan "uw stem is ons alles waard". Wel, zelfs helpen zoeken hebben ze niet gedaan! Dus woon ik vanaf toen in een mobilhome, heb ook nooit de intentie gehad om bij mijn dochter te gaan wonen. Heb er zelfs nog geen enkele nacht geslapen!
Betreft het "gevoelig liggen" voor advocaten: ik schreef dat dit was omdat ze liever niet procedeerden tegen naburige gemeentes. En daarom vergeleek ik die uitspraak met die andere gevallen. Lijkt me toch simpel en duidelijk.
Intussen heb ik zelfs van een advocatenbureau, dat online iets over referentieadressen publiceerde, een antwoord gekregen dat zij mij ook geen antwoord konden geven op de vraag of 2 gezinshoofden op 1 adres mogelijk is.
Ik begrijp niet waarom hier zo weinig over te vinden is. Mogelijk ook omdat de wetgeving misschien nog niet is aangepast, maar ergens moet er toch duidelijkheid bestaan over dit feit.
Het is toch ook gewoon te absurd voor woorden dat ik "daar niet mag wonen" (hun eigen woorden!) en wel voor afvalverwerking moet betalen!
En als reactie op "Sloeberken": dank voor de link maar die kende ik al en daar staat ook niets in als antwoord op mijn vraag.
Anders nog een andere vraag: vroeger bestond er zoiets als een "wetswinkel" waar men gratis of tegen kleine vergoeding juridisch advies kon inwinnen. Ook die vind ik niet meer terug. Of heten die tegenwoordig anders?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 03 jul 2017 21:31

Hoe verklaart de gemeente dat u "gezinshoofd" bent?
Ik veronderstel dat ze daar toch kunnen spreken?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#15 , 04 jul 2017 09:06

TS is ook referentiepersoon op dat adres, net ómdat het om een referentieadres gaat en hij niet wordt beschouwd als deel van het gezin. Een alleenstaande is zijn/haar eigen 'referentiepersoon'.

Laat ons beginnen met de wetgeving (Wet betreffende de bevolkingsregisters)

§ 2. De personen bedoeld in § 1, eerste lid, 1°, worden op hun aanvraag door de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven, ingeschreven op een referentieadres :
- wanneer zij in een mobiele woning verblijven;
- wanneer zij om beroepsredenen of bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben.
Onder referentieadres wordt verstaan het adres van een natuurlijke persoon die is ingeschreven in het bevolkingsregister op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd en waar, met de toestemming van de laatstgenoemde, een persoon zonder verblijfplaats is ingeschreven.
De persoon die op de plaats waar hij zijn hoofdverblijfplaats heeft gevestigd, de inschrijving van een andere persoon aanvaardt als referentieadres, verbindt zich ertoe daar alle voor die persoon bestemde post of alle administratieve documenten te laten toekomen.
In afwijking van het vorige lid worden de Belgische onderdanen die verbonden zijn aan de Krijgsmacht en de gezinsleden die hen vergezellen, in garnizoen in het buitenland, en die geen verblijfplaats meer hebben in België, ingeschreven op het door de minister van Landsverdediging vastgestelde referentieadres.
Op dezelfde wijze worden de personen die bij gebrek aan voldoende bestaansmiddelen geen verblijfplaats hebben of meer hebben en die bij gebrek aan inschrijving in de bevolkingsregisters geen maatschappelijke bijstand kunnen genieten van een openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn of om het even welk ander sociaal voordeel, ingeschreven op het adres van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van de gemeente waar zij gewoonlijk vertoeven.


Wat is het belastbaar feit voor de retributrie huisvuilophaling? Kijk dat na in het belastingreglement. Indien het gaat om 'verblijven in de gemeente': cf. het vet aangeduide deel in het artikel hierboven: u krijgt uw referentieadres in de gemeente van gewoonlijk verblijf. U wordt beschouwd als aparte 'entiteit'; het referentieadres is immers een administratieve fictie: u maakt geen deel uit van dat gezin, het is enkel de plek waar uw officiële corerespondentie aankomt. Indien u argumenteert dat u niet in de gemeente verblijft en de retributie niet dient te betalen, zal u dat ten eerste moeten kunnen aantonen en ten tweede zal men u dan vermoedelijk verzoeken om uw referentieadres te kiezen in de gemeente van gewoonlijk verblijf.

Belastingen provincie Limburg:

Artikel 2

§1. Een gezin bestaat uit hetzij één persoon die gewoonlijk alleen leeft, hetzij uit twee of meer personen die, al dan niet door verwantschap aan elkaar verbonden, gewoonlijk in één en dezelfde woning verblijven en er samenleven.
§2. De belasting wordt gevestigd op naam van de referentiepersoon van het gezin, die op 1 januari van het aanslagjaar zijn/haar hoofdverblijfplaats heeft in de provincie Limburg.
§3. De referentiepersoon van het gezin met hoofdverblijfplaats in Limburg, is deze die alsdusdanig is ingeschreven in het bevolkingsbestand van de gemeente.

Artikel 3

§1. De belasting is verschuldigd voor de bewoning door een gezin van één woongelegenheid, hoe ook genoemd in de provincie Limburg.
§2. Indien er op een bepaald adres meerdere personen als "referentiepersoon" zijn ingeschreven, zijn deze allen belastingplichtig.



Voilà. Wil u daar iets aan doen dan weet u waarop uw pijlen richten. Maar ik wens u veel succes, u zal het nodig hebben.

Een referentieadres is geen vrijbrief om Robin Hood te kunnen spelen en aan elke belasting of retributie te ontsnappen. De reden dat ik indertijd niet diende te betalen met mijn referentieadres, was dat ik ontegensprekelijk kon aantonen dat ik fysiek niet in de gemeente verbleef (personeel verblijvend in het buitenland, met diplomatiek statuut van een internationale organisatie).
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Administratief recht”