Huisvredebreuk?

Ziva80
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Huisvredebreuk?

#1 , 20 jun 2017 10:21

Wij hebben een buitenkachel (met 2,5 m schouw en deuren) en als we buitenzitten, steken we die altijd even aan.
Onze tuin is afgesloten met een elektrische poort.

Gisteren nadat mijn man naar bed gegaan is, zat ik nog even in de zetel. Ineens klopt er iemand op het raam (wij hebben ook geen gordijnen...) en staat er een agent. Iemand had gebeld om te zeggen dat we een vuur aan 't stoken waren.
Ik zei hem dat dat dus duidelijk niet het geval was en vroeg hoe hij was binnengeraakt. Hierop zegt hij "via de poort", waarop ik antwoord dat die dicht was... "ja, maar je kan die gewoon openduwen hé" waarop ik nog zei dat dat niet de bedoeling is... De agent reageerde hier nogal gepikkeerd op en zei dat hij alle recht had daar te zijn. Ik moest dan mijn ID geven, want ik was onbeleefd geweest en nu ging hij dan toch een PV opstellen voor het vuur (ben me trouwens eerst enorm verschoten dat er iemand ineens aan ons raam staat!).

Hij mocht in de tuin komen en als we dat niet wilden, dan moesten we maar een bel hangen die werkt.

Nu is mijn vraag; mag dit inderdaad zomaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 jun 2017 11:48

Indien er een klacht was van vuur stoken in de tuin, mocht hij dat voor een betrapping op heterdaad.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 20 jun 2017 12:02

Indien er een klacht was van vuur stoken in de tuin, mocht hij dat voor een betrapping op heterdaad.
Maar niet in de woning, hij had eerst moeten kloppen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Ziva80
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jun 2017 12:57

En waarom dan een PV opstellen?
De kachel moest niet gedoofd worden...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 jun 2017 13:15

Maar niet in de woning, hij had eerst moeten kloppen.
TS meldt dat de agent weldegelijk geklopt heeft. (Tenzij de agent op de binnekant van het raam geklopt heeft, maar dat zou wel wat vreemd zijn :lol: ).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 20 jun 2017 16:33

Vuur aan het stoken ...voldoende reden om te controleren. Normaal moet de inspecteur wel zijn legitimatie tonen op het ogenblik dat hij met u contact heeft.
Hoogte schouw kan te weinig zijn.. gezien mogelijke afstand van huis. Maar op zich mag een buitenkachel gebruikt worden als die voldoet aan de wettelijke voorwaarden que afstanden.

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 jun 2017 09:07

]
Maar niet in de woning, hij had eerst moeten kloppen.
Het was een buitenkachel

Terug naar “Administratief recht”