Domiciliëring

Moefti
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domiciliëring

#1 , 14 jun 2017 23:45

Hallo iedereen,

ik zit met een nogal complexe situatie waarop ik hoop dat jullie wat duidelijkheid kunnen bieden. Mijn vriend en ik zijn allebei vorig jaar een tweede studie begonnen, hij een bachelor, ik de specifieke lerarenopleiding. Daarvoor huurden wij een kot in Gent. Mijn lerarenopleiding is afgerond dus ben ik op zoek naar werk en zou ik mijn domicilie graag naar ons 'kot' verhuizen. De eigenaar zegt dat dit mogelijk is.

Nu zit het zo dat mijn vriend in november 2017 25 jaar wordt en dus niet meer ten laste van zijn ouders zal zijn. Toch zou hij graag zijn domicilie bij zijn ouders laten staan omdat hij dus nog student is. Kan dat, hoewel hij in de week (en soms ook het weekend) in Gent is? En kan het dan dat mijn domicilie er wel staat en het zijne niet terwijl we er allebei wonen?

Daarnaast vraag ik me af wanneer ik het best de domiciliewijziging aanvraag. Ik ben nu nog tot begin september bij mij thuis (niet in Gent) en ik weet dat de wijkagent langskomt na aanvraag van domicilie maar ik zou daar dus niet zijn tot begin september. Maar als ik een job aanvaard, ben ik geen 'student' meer terwijl mijn huurcontract in Gent wel nog tot september loopt als zijnde 'student'. Beetje ingewikkelde situatie dus.

Bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
iota
Berichten: 830

#2 , 15 jun 2017 15:28

Uw vriend blijft ten laste van zijn ouders voor zo ver de ouders zijn studies betalen en hij in de vakanties niet meer bijverdient dan het vastgestelde maximum om ten laste te blijven. Dat is niet afhankelijk van de leeftijd en houdt niet op als hij 25 wordt.

Gezien de kotbaas akkoord is dat u zich domicilieert op uw kotadres, is er geen probleem voor u.
Uw vriend kan gerust thuis bij zijn ouders gedomicilieerd blijven. Zo lang hij ten laste is van hen, wordt hij geacht deel uit te maken van hun gezin, ook als hij in de praktijk vanwege zijn studies elders verblijft. Met uw domicilie heeft dat niets te maken. Hij is daar nu gewoon op kot en daarna ook nog. Dit is wettelijk zo voorzien, dus géén domiciliefraude, ongeacht hoe veel of hoe weinig hij naar huis gaat en of zijn lief daar ook woont.

U bent nu thuis gedomicilieerd, ondertussen afgestudeerd en uw kothuur loopt nog tot september. Niets belet u daar ondertussen nog te verblijven of ook niet. Ook als u morgen werk zou vinden en geen student meer zou zijn. U was dat wel bij het afsluiten van het contract.

Voor u geldt hetzelfde als voor uw vriend: u kan thuis ten laste blijven zo lang uw inkomen onder een bepaalde grens blijft. Totdat u werk vindt of eventueel zelfs terwijl u al werkt. Stel dat u pas in november of december een job vindt, kan het zijn dat uw inkomen dat jaar de grens niet overschrijdt om ten laste te blijven (inkomsten uit studentenjobs tellen niet mee). Daarvoor moet u dan nog wel thuis gedomicilieerd zijn.
Het is dus zeker af te raden om uw domicilie te verplaatsen vooraleer u financieel op eigen benen staat.
Trouwens: lerarenopleiding... als u werk zoekt in het onderwijs, zal dat sowieso toch niet vroeger dan september zijn?

Reclame

Terug naar “Administratief recht”