identiteitskaart

hamaai
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

identiteitskaart

#1 , 12 jun 2017 13:54

Waar/hoe kan ik identiteitskaart/paspoort/rijbewijs aanvragen als ik noch referentieadres , noch verblijfsadres heb?
Alles is gestolen in afrika. Ik moet terug maar kan niet zonder paspoort . Is er een loket bij binnenlandse zaken waar ik terecht kan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 12 jun 2017 14:05

Bij de ambassade of consulaat van uw land.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hamaai
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2017 14:45

Ik ben Belg , ik zit momenteel in mijn geboortedorp Zottegem . Zij sturen mij naar Ocmw, ocmw kan/wil mij ook niet helpen .

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 12 jun 2017 15:27

hoe ben je dan terug in Belgie geraakt?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 12 jun 2017 15:29

:roll: :roll: :roll: Wat een raadsel is dit nu! :roll: :roll: :roll:

"Zij sturen mij naar Ocmw" Wie zijn "zij" dan wel?
Laatst gewijzigd door asperger op 12 jun 2017 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

hamaai
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2017 15:33

vliegtuig opgezet om paspoort e.d. opnieuw aan te vragen en in orde te brengen .... nu zit ik hier vast .Is er geen dienst waar ze me kunnen helpen zonder referentieadres/verblijfplaats ? Bel net naar Binnenlandse zaken en die sturen me naar vreemdelingenzaken maar alle lijnen bezet ;-(

hamaai
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2017 15:36

"zij" zijn de dienst bevolking in Zottegem.
Ik heb geen gemeente .
Ocmw zou mij een refentieadres kunnen geven was de redenering . Niet dus

hamaai
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 jun 2017 15:37

ik heb een vriend in Velzeke bereid gevonden om me referentieadres te geven maar dienst bevolking Zottegem weigert dit .

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 12 jun 2017 15:40

Als men in het buitenland woont komt men niet naar België voor een nieuwe identiteitskaart.
Dat wordt dan geregeld door de Belgische ambassade in het land waar men vast verblijft.
Het is me trouwens een raadsel hoe je België bent binnengeraakt zonder id bewijs.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1679

#10 , 12 jun 2017 16:07

ik denk dat we hier niet het volledig verhaal horen

berenod
Berichten: 942

#11 , 12 jun 2017 16:29

Probleem is ofwel een ambtshalve uitschrijving geweest, ofwel destijds zichzelf uitgeschreven maar nooit weer ingeschreven op een ambassade of consulaat.
Als Belg moet je altijd ergens ingeschreven staan indien je in orde wenst te blijven.
Doe je dit niet (en heb je geen schulden), dan gaat men je niet komen zoeken, maar wanneer je iets nodig hebt zoals ID kaart of paspoort dan loop je tegen de lamp.

Enige dat je dan kan krijgen op een ambassade is een voorlopig reisdocument, het enige dat je daarmee kan doen is terug naar je thuisland reizen (zonder ID kom je helemaal niet op een vliegtuig wanneer je buiten de EU bent).

Referentie adres kan men enkel verkrijgen voor volgende redenen:
  1. woonwagenbewoners (mobiele woning)
  2. militairen en burgerpersoneel in het buitenland en hun gezin
  3. diplomatiek en consulair personeel en hun gezin
  4. de leden van het personeel van de ontwikkelingssamenwerking en hun gezin
  5. u bent voor minder dan een jaar afwezig voor studie- of zakenreizen
  6. u hebt geen eigen woning door een te laag inkomen
  7. de beschermde getuigen.
U valt volgens mij onder geen enkel van die punten, tenzij misschien punt 6. Maar dit kan enkel vastgesteld worden door het ocmw (sociaal onderzoek) en kan enkele weken duren.

Om een referentieadres bij het ocmw te kunnen krijgen:
  1. U bent dakloos.
  2. U bent niet ingeschreven in het bevolkingsregister.
  3. Uw inkomen is te laag om zelf voor een woning te zorgen.
  4. U doet een beroep op het OCMW voor dienstverlening.
Bovenstaand zal enkel mogelijk zijn na een doorgedreven sociaal onderzoek, men zal bijvoorbeeld eerst alle andere opties uitgeput moeten hebben zoals familie, vrienden etc.
De ocmw's zijn er niet scheutig op om referentie adressen te geven behalve aan zij die echt wegens overmacht in nood zitten, slordigheid en je eigen papieren niet in orde houden, dan gaan ze al veel minder geneigd zijn te helpen.

Terug naar “Administratief recht”