Gemeente laat parkeerplaatsen schilderen op voetpad zonder enige vorm van communicatie

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Gemeente laat parkeerplaatsen schilderen op voetpad zonder enige vorm van communicatie

#1 , 27 mei 2017 14:00

Beste ,

Sinds 2015 wonen wij in Houthulst op de Eugene De Grootelaan .

Aan onze zijde van de woning is reeds jaren een erkend voetpad , evenwel zonder enige vorm van verwijzing .
Aan de overzijde van de straat is eveneens een voetpad en naast het voetpad parkeerplaatsen .

Situatie ; Op +- 100m van onze woning bevind zich een feestzaal . Indien er een feest is staan alle parkeerplaatsen vol , zelfs auto's op de grasberm geparkeerd en ja ondanks dat aan onze zijde van straat een reglementair voetpad is van 1.5 m breed , staan daar ook altijd wagens geparkeerd .
Is zelfs zo erg dat we soms met moeite buiten of binnen kunnen rijden , bij onze naaste buren zelfde situatie .
Sinds 2015 ben ik 4x een praatje gaan doen bij het gemeentebestuur , telkenmale met dezelfde vraag om signalisatie of een voetgangersbord te plaatsen . Gemeente erkend zonder probleem dat dit sinds jaren een voetpad is maar weigerde telkenmale op mijn vraag in te gaan .µ
Op 2 mei ben ik terug naar de gemeente gegaan met diezelfde vraag . De dag ervoor was er een communiefeest bij de feestzaal , stonden er 21 wagens geparkeerd op het voetpad .
Dit is en zeer onveilige toestand , er is nog slechts plaats om de baan om 1 voertuig te laten passeren en als wij wensen buiten te rijden zien we het verkeer niet aankomen . indien er een passerende wagens ons zou raken zijn we altijd in fout onafgezien de lichamelijke en materiële schade .

De gemeente heeft op 22/05/2017 op het voetpad 6 parkeerplaatsen geschilderd , zonder enige vorm van verwittiging of communicatie naar ons of onze naaste buren .
Er is niet voldoende plaats op het voetpad om te parkeren ,dus de wagens staan gedeeltelijk op de rijbaan .

Een voetganger kan het voetpad ook niet veilig meer betreden want moet zich op de rijbaan begeven .
De dag erna ben ik naar het gemeentehuis bij 3 diensten gaan vragen wat hier de bedoeling van was .
Eveneens geen antwoord , niemand wist ergens van .
Er is geen enkele signalisatie aangebracht behalve dan de witte driehoekjes die op het voetpad geschidert staan .
Eveneens , politie weigert op te treden en verwijst telkens naar het gemeentehuis , zonder resultaat .
Op feest-en zaterdag-en zondagen is de politie van Diksmuide enkel bereikbaat op het 100 nummer en weigert op te treden omdat het voor hen geen dringen zaak is .
Beste ,
Wat kan ik doen om de veiligheid van de voetgangers , onszelf en onze buren te waarborgen in deze situatie ?

Graag info ,

Met dank ,

Hans Peirsman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 27 mei 2017 14:24

Gemeente is niet verplicht met u te communiceren over de aanleg van parkeerplaatsen. Politie gaat hier ook niet in tussenkomen, en de nooddiensten bellen voor zoiets is strafbaar. Het enige dat u kunt doen, is de situatie aankaarten bij de gemeente.

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 mei 2017 14:35

Zoals vermeld in mijn bericht heb ik reeds +- 5x , ook na het schilderen van de parkeerplaatsen bij de gemeente info gaan vragen .

Telkenmale zonder resultaat of zelfs antwoord , men weet nergens van . ?

Reclame

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 mei 2017 14:42

Eveneens , Vanaf de rooilijn ( mijn eigendom ) is er slechts 1 m ( voetpad ) tot de openbare weg .

Ben in de veronderstelling dat de minimum ruimte voor een parkeerplaats wettelijk 1.5 m moet zijn .

Indien echter de gemeente dit mag doen is geen sprake meer van een voetpad doch enkel parkeerplaatsen en moeten dus de voetgangers zich op de openbare weg begeven , of aan de overkant van de baan het officiele voetpad gebruiken . echter nergens een signalisatie .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mei 2017 14:51

Er zijn in nog gemeenten dat de wagen de helft op het voetpad en de helft op de baan mag parkeren !
En dit met het bord E9f. Afbeelding
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mei 2017 14:56

Ja , ind. maar het bord is niet geplaatst + dan is er te weinig ruimte op de openbare weg om 2 voertuigen te laten passeren .

Wat ook niet mag . openbare weg moet een minimum breedte hebben .

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#7 , 27 mei 2017 14:58

Een voetganger kan het voetpad ook niet veilig meer betreden want moet zich op de rijbaan begeven .
De dag erna ben ik naar het gemeentehuis bij 3 diensten gaan vragen wat hier de bedoeling van was .
Eveneens geen antwoord , niemand wist ergens van .

Wat kan ik doen om de veiligheid van de voetgangers , onszelf en onze buren te waarborgen in deze situatie ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 mei 2017 15:10

Voor de breedte van de straat als ik me niet vergis is dit 3 meters.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mei 2017 15:55

ichtlijnen:
Volgende minimale verhardingsbreedtes moeten worden aangehouden:
• Bij 30km/u: 2m80
• Bij 50km/u: 3m05
• Bij 70km/u: 3m30
• Bij 90km/u: 3m30

is bij ons 50 km

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 27 mei 2017 15:59

htlijnen:
Volgende minimale verhardingsbreedtes moeten worden aangehouden:
• Bij 30km/u: 2m80
• Bij 50km/u: 3m05
• Bij 70km/u: 3m30
• Bij 90km/u: 3m30
De breedte bij 90km/u is niet groter dan bij 70km/u gezien de snelheid van bussen op de gewestwegen met
minder dan 2 rijstroken per richting beperkt is tot 75km/u en van vrachtwagens met een toegelaten massa van
meer dan 7.5ton zelfs tot 60km/u.
Er moet wel rekening gehouden worden met een obstakelvrije ruimte van 75 cm vanaf de rand van de rijbaan,
waarbij een obstakel een vast object is met een hoogte van >10cm. De wettelijk bepaalde minimale
rijstrookbreedte is vastgelegd op 2m75.
Door plaatsgebrek kunnen lokaal smallere verhardingsbreedtes worden toegepast, mits goedkeuring door de
bevoegde commissie (PAC/PCV).
Met bovenstaande minimumwaarden moet steeds omzichtig worden omgesprongen, onder meer rekening
houdend met de vereisten van landbouwvoertuigen en uitzonderlijk vervoer. Bepaalde omstandigheden kunnen
aanleiding geven tot bredere verhardingsbreedtes.
Deze dienstorder vervangt dienstorder A/220 van 18 april 1990 en vervangt de bepalingen m.b.t.
rijstrookbreedtes uit het vademecum Veilige Wegen en Kruispunte .

Aha , gemeente is dus in overtreding , aangezien er door het schilderen van de parkeerplaatsen geen verplichte 75 cm over is .

Hans Peirsman
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 27 mei 2017 16:13

Maar ???????

Wat moet of mag ik doen om de gemeente hiervoor in gebreke te stellen ??????

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mei 2017 16:31

Doe een aangetekende zending naar de burgemeester en schepencollege.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

eylis
Berichten: 8836

#13 , 27 mei 2017 18:59

het zou me niet verwonderen dat de gemeentelijke "vakkenschilders" zich van perceel vergist hebben...er zijn nog zo'n voorvallen gebeurd. Ook al omdat poster bij navraag bij de gemeente geen helder antwoord kreeg. volgens mij is er daar ergens een fout gebeurd.

tira00
Berichten: 929

#14 , 27 mei 2017 19:18

Aangetekend bezwaarschrift indienen tav de burgemeester en schepenen ( het mijne is aangenomen :wink: ) .
Met foto's van de gevaarlijke situatie mag natuurlijk altijd.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 27 mei 2017 22:50

Voetpad - u bedoeld daarmee een betegelde strook of het trottoir
Min vrije ruimte is één meter voor voetgangers.
Openbare weg is de ganse openbare ruimte meestal dus trottoir - fietspad - parkeerplaatsen - rijbaan met rijstroken en parkeerplaatsen - fietspad verhoogde of gelijkgrondse berm - trottoir - gevel of terug privaat domein.
U zal natuurlijk 101 bedoelen. Aangeven van parkeerplaatsen is een gemeentebeslissing dus moet in de notulen staan - vraag die eens op u hebt inzagerecht.
Driehoekjes geschilderd ... als aanduiding van een parkeerplaats?

Terug naar “Administratief recht”