Ziekenhuis

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

Re: Ziekenhuis

#16 , 03 mei 2017 13:43

Mijn buikgevoel vertelt me dat het over een (deontologisch) verboden testamentaire beschikking ging waarin de patient zijn dokter, verpleger of verzorgende begunstigde of over een schenking aan die personen.
Dat is verboden door de wet. Maar het heeft juridisch niets te maken met het domicilie want ook bij thuisverzorging -of eender waar- is dit verboden.

Art. 909.BW: (Doctors in de genees-, heel- en verloskunde,) officieren van gezondheid en apothekers, die een persoon hebben behandeld gedurende de ziekte waaraan hij overleden is, kunnen geen voordeel genieten van beschikkingen onder de levenden of bij testament, die hij, in de loop van die ziekte, te hunnen behoeve mocht hebben gemaakt. <W 2003-04-22/45, art. 2, 009 ; Inwerkingtreding : 01-06-2003>
(Beheerders en personeelsleden van rustoorden, rust- en verzorgingstehuizen alsmede van om het even welke collectieve woonstructuur ook voor bejaarden kunnen geen voordeel genieten van beschikkingen onder de levenden of bij testament die een persoon die in hun instelling heeft verbleven gedurende zijn verblijf aldaar te hunnen behoeve mocht hebben gemaakt.) <W 2003-04-22/45, art. 2, 009 ;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72
Berichten: 1016

#17 , 03 mei 2017 14:26

Correct me if i'm wrong, maar die artikels stellen dat dokters, verzorgenden, beheerders en personeelsleden niet mogen erven. M.a.w. deze personen mogen niet erven.

Voor zover ik weet is er geen enkele reden waarom de instelling an sich niet zou mogen erven van een (voormalig) patient, klant, of wie dan ook, en komt dit in de praktijk ook vaak voor.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#18 , 03 mei 2017 14:39

Correct me if i'm wrong, maar die artikels stellen dat dokters, verzorgenden, beheerders en personeelsleden niet mogen erven. M.a.w. deze personen mogen niet erven.

Voor zover ik weet is er geen enkele reden waarom de instelling an sich niet zou mogen erven van een (voormalig) patient, klant, of wie dan ook, en komt dit in de praktijk ook vaak voor.
Ik kende verschillende mensen die een legaat hebben nagelaten aan het rusthuis waar ze jarenlang verbleven, meestal met een bepaalde voorwaarde erbij qua aanwending van de erfenisgelden.
We hebben dan ook niet geschreven dat het niet mag!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

giserke
Berichten: 2434

#19 , 03 mei 2017 16:41

Ik vermoed dat dit niet het probleem is. Ik vermoed dat de dochter van TS gedwongen opgenomen werd?
In dit geval kan er geen sprake zijn dat haar erfenis naar de instelling gaat waar ze verblijft, laat staan naar de artsen en verpleegkundigen.
Dat laatste is bij wet verboden.

En voor dat eerste zal ze toch de goedkeuring moeten hebben van een rechter of personen los van die instelling.
In iedere geval neemt TS best een advocaat onder de arm met ervaring in die materie. En zorg ervoor dat die advocaat geen banden kan hebben met die instelling.
En niet alleen voor uw rechten maar vooral voor de rechten van uw dochter. Niet alle instellingen/ psychiaters zijn zo integer als je zou vermoeden. :?

Ik zou om te beginnen proberen als er sprake is van "gedwongen opname" dit te laten aanpassen naar een vrijwillige opname. Gedwongen opnames moet je zo veel mogelijk voorkomen en enkel gebruiken als laatste middel.

artemis
Berichten: 3293

#20 , 03 mei 2017 17:11

Zou het kunnen dat de instelling hier financieel voordeel bij heeft en het daarom heeft laten doen? Ik denk dan bv aan een hogere tussenkomst van het RIZIV maar er kunnen andere zaken spelen...

@MonicaF
Ben je daardoor nu voogd-af?

Franciscus
Berichten: 38592

#21 , 03 mei 2017 17:27

Wie is de bewindvoerder van uw dochter.
Of is er verlengde minderjarigheid
Er moet dus zeker een vonnis zijn.

giserke
Berichten: 2434

#22 , 03 mei 2017 22:57

Wie is de bewindvoerder van uw dochter.
Of is er verlengde minderjarigheid
Er moet dus zeker een vonnis zijn.
Inderdaad, er moet toch een vonnis zijn?

giserke
Berichten: 2434

#23 , 04 mei 2017 12:26

Zou het kunnen dat de instelling hier financieel voordeel bij heeft en het daarom heeft laten doen? Ik denk dan bv aan een hogere tussenkomst van het RIZIV maar er kunnen andere zaken spelen...

@MonicaF
Ben je daardoor nu voogd-af?
Hun subsidies gaan er wel van af hangen...

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#24 , 04 mei 2017 12:31

Wie is de bewindvoerder van uw dochter.
Of is er verlengde minderjarigheid
Er moet dus zeker een vonnis zijn.
Inderdaad, er moet toch een vonnis zijn?
Werd meegedeeld in de vraag dat er een vonnis is.
TS moet gewoon de instelling eerst eens vragen waarom ze daar nu is gedomicilieerd.
Mogelijks is het in het voordeel van de patiënte (krijgt dan misschien betere vergoeding van de opnamekosten...)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#25 , 04 mei 2017 21:40

Als er een bewindvoerder is of verlengde minderjarigheid dan is de persoon waarvoor de maatregel geldt handelingsonbekwaam en doet de in het vonnis aangestelde persoon de wettelijke activiteiten.
Dus het 'zomaar' inschrijven lijkt me vreemd.
Wat zegt de instelling daarover?
Weet de instelling dat u de bewindvoerder bent - hebben ze een kopie van het vonnis?


Nu in een rusthuis is het wel de standaard - want dat is de verblijfplaats.

Voor een aangetrouwde nicht was ik samen met haar nichten als lasthebber aangeduid.
Later is dat via notariële akte 'wettig vertegenwoordiger' geworden.
Vooral in ziekenhuizen heb ik serieus op mijn strepen moeten staan want die 'begrepen' dat niet.

Terug naar “Administratief recht”