Ziekenhuis

MonicaF
Topic Starter
Berichten: 14

Ziekenhuis

#1 , 02 mei 2017 20:25

Mijn dochter verblijft in een gesloten psychiatrisch ziekenhuis en komt voor de moment 1x per 14 dagen naar huis. Het is de bedoeling dat ze ook terug naar huis komt wonen, maar momenteel is er een therapie die ze moet volgen. Ik heb verleden week trouwens nog een uitspraak van de rechtbank verkregen dat de dochter onder mijn hoede staat (ook al is ze meerderjarig, 19) omdat ze niet voor haarzelf kan zorgen. Nu hoor ik vandaag dat mijn gezinssamenstelling is veranderd en haar adres is veranderd door het ziekenhuis zelf. Zij weet van niks en ik weet van niks. Als ik naar het ziekenhuis bel, krijg ik te horen dat mijn dochter meerderjarig is en dat ze dat daar regelmatig doen. Kan dit zomaar? Dit heeft serieuze gevolgen voor mij en haar want er moeten rekeningen betaald worden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke
Berichten: 2434

#2 , 02 mei 2017 20:40

Wat bedoelt U met adres veranderd? Haar domicilie stond dit voordien bij jullie of het ziekenhuis?
En wat is er juist veranderd aan haar adres?

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 02 mei 2017 22:44

U zal bewindvoerder zijn aangesteld door rechtbank?
Welke rechtbank?

Reclame

MonicaF
Topic Starter
Berichten: 14

#4 , 03 mei 2017 07:46

Het ziekenhuis heeft haar adres op het ziekenhuis geplaatst. Ze stond altijd bij mij ingeschreven omdat ik voogd ben.

giserke
Berichten: 2434

#5 , 03 mei 2017 12:27

Dit zou je best laten aanpassen (uw dochter moet dit doen) omdat dit fiscaal niet interessant is voor U.
Tenminste als jij voogd blijft en zij regelmatig bij jullie komt inwonen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 03 mei 2017 12:32

Je kan je toch niet laten domiciliëren in een ziekenhuis? Dat is toch slechts een verblijfadres, en geen woning?
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

LeenW
Berichten: 12828

#7 , 03 mei 2017 12:33

In een gesloten instelling wel, ook in bv. een gevangenis kan (en ik dacht zelfs moet) men zich domicilieren.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 03 mei 2017 12:44

Dit zijn praktijken die inderdaad ernstige gevolgen hebben. Een tijdje terug zelf zo'n verhaal gehoord waarbij door zo'n adreswijziging een deel van de erfenis naar de instelling ging toen de persoon in kwestie overleed...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 03 mei 2017 12:52

Dit zijn praktijken die inderdaad ernstige gevolgen hebben. Een tijdje terug zelf zo'n verhaal gehoord waarbij door zo'n adreswijziging een deel van de erfenis naar de instelling ging toen de persoon in kwestie overleed...
Dat zijn van die cowboyverhalen......de plaats van het domicilie bepaalt niet wie er erft.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 mei 2017 13:01

Dat zijn van die cowboyverhalen......de plaats van het domicilie bepaalt niet wie er erft.
Neen, geen cowboyverhaal. Verhaal vernomen van de zus van de persoon in kwestie. Er is een notaris en een advocaat moeten bijomen om dit nog recht te trekken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 03 mei 2017 13:06

Dat zijn van die cowboyverhalen......de plaats van het domicilie bepaalt niet wie er erft.
Neen, geen cowboyverhaal. Verhaal vernomen van de zus van de persoon in kwestie. Er is een notaris en een advocaat moeten bijomen om dit nog recht te trekken...
Maar heeft juridisch niets te maken met domicilie.
Wel met wettelijke erfopvolging of wilsbeschikking.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 mei 2017 13:18

Maar heeft juridisch niets te maken met domicilie.
Wel met wettelijke erfopvolging of wilsbeschikking.
Had te maken met "samenwonen", dus weldegelijk met domicilie... Don't ask me the details...
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 03 mei 2017 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 03 mei 2017 13:26

Maar heeft juridisch niets te maken met domicilie.
Wel met wettelijke erfopvolging of wilsbeschikking.
Had te maken met "samenwonen", dus weldegelijk met domicilie...
Samenwonen geeft geen enkel erfrecht.
Bijv. : De oudjes in rusthuizen wonen samen op zelfde domicilie maar putten daar geen enkel erfrecht uit.

Opdat mensen die samenwonen van elkaar zouden erven moeten ze een testament opstellen.
En dat staat los van het domicilie.

Nergens in het erfrecht staat dat het louter samenwonen op één domicilie automatisch erfrechten schept.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 03 mei 2017 13:30

Nergens in het erfrecht staat dat het louter samenwonen op één domicilie automatisch erfrechten schept.
Zoals ik al zei: don't ask me the details, maar het verzetten van de domicilie was een belangrijke stap in het "smerige proces" dat de instelling in gang gezet had om een deel van de erfenis op te strijken. TS kan dus beter uitkijken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW
Berichten: 12828

#15 , 03 mei 2017 13:35

Ik vind dit ook moeilijk te geloven, als zou ik mezelf zeker geen expert in erfrecht noemen. Bent u zeker dat het niet om kosten gaat die via de erfenis verrekend werden of iets in die aard?

Enfin, we wijken wat af van de vraag van TS, mss beter deze discussie voortzetten in nieuw topic.

Terug naar “Administratief recht”