Domicilie problemen

Bart Ulens
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie problemen

#1 , 17 apr 2017 16:22

Beste,

Ik ben aan de slag gegaan voor een Turks bedrijf als internationaal account manager, hierdoor ben ik 11 van de 12 maanden niet in Belgie, ik ben vrijgezel zonder kinderen dus is dit voor mij een geweldige job.

Echter ben ik na een verhuis in de problemen gekomen omdat ik volgens de belgische wet minsten 155 dagen in Belgie moet verblijven om hier een domicilie adres te krijgen.

Er zijn wel wettelijke regelingen voor Belgen die voor een Belgisch bedrijf naar het buitenland moeten, maar als geboren en getogen Belg kunnen / willen ze mij geen oplossing aanbieden.

Het enige dat de dienst bevolking mij heeft gezegt is om anders mijn adres in het buitenland te zetten en mij zo uit het bevolkingsregister te laten schrijven en dat heeft dan als voordeel dat ik geen belastingen zou moeten betalen.

Heeft er iemand hier ervaring mee hoe ik dit het beste doe om met alles in orde te blijven, ik ben tenslotte nog altijd Belg en heb helemaal geen plannen om te gaan wonen in het buitenland.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 apr 2017 16:28

Je kan altijd een referentie adres gebruiken, bij het OCMW of bij vrienden of ouders.

Lees dit eens http://www.vvsg.be/sociaal_beleid_en_we ... adres.aspx
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 17 apr 2017 16:43

Ik weet niet waar die 155 dagen vandaan komen.
Volgens mij kun je niet domiciliëren omdat je 11 maanden aan één stuk in het buitenland werkt.

Ik heb een familielid dat in London werkt (Engels contract) en enkel op zaterdag en zondag in België is, maar dan wel (bijna) elke weekend.
Dus laat ons zeggen zeker niet meer dan 100 dagen per jaar.
Dat stelt geen enkel domicilieprobleem.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 17 apr 2017 17:50

een praktisch vraagje: hoe wordt er nagekeken of je wel het juiste aantal dagen in België verblijft? Via de data van je verschillende visa? En speelt de ambassade die info door aan die dienst bevolking?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 17 apr 2017 17:55

een praktisch vraagje: hoe wordt er nagekeken of je wel het juiste aantal dagen in België verblijft? Via de data van je verschillende visa? En speelt de ambassade die info door aan die dienst bevolking?
Als het binnen de EU/Schengenzone is valt het niet of toch maar amper te controleren!

Verder kan elk bewijs worden gebruikt.

Maar meestal zal het eerst vastgesteld worden doordat er vanalles administratief begint mis te lopen wegens maandenlange afwezigheid.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 17 apr 2017 18:29

Klopt een familielid woont België maar is ongeveer 2 maanden per jaar met vakantie - komt soms maar enkele dagen per jaar en is toch gedomicilieerd - werkt wel voor een B firma. Andere voor internationale firma's en hebben steeds een domicilie hier gehad.

Maar is zoals @asperger heeft geschreven ... als u niet zorgt dat o.a. de wijkinspecteur het weet - uw post niet wordt doorgestuurd enz enz dan hebt u problemen.

Bij het OCMW zal u niet terecht kunnen wel hier
viewtopic.php?f=12&p=475606#p475606.

Alhoewel het niet als dusdanig vermeld wordt.

Terug naar “Administratief recht”