hoeveel tijd om te domiciliëren

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

hoeveel tijd om te domiciliëren

#1 , 13 apr 2017 00:26

Persoon koopt een woning zonder lening.
Is eerste woning en bedoeld om er zelf te gaan wonen.
Huis is vrij bij verlijden van akte.
Over hoeveel tijd beschikt hij om er zich te domiciliëren:
hij wil er zelf eerst nog wat aanpasingen uitvoeren en alles schilderen en decoreren.
Moet ook nog de meubels bestellen. We spreken over een periode tussen de zes maanden en een jaar.

Vanaf welk ogenblik zou hij verplicht zijn om het KI in zijn belastingsaangifte te vermelden
(wegens niet gedomicileerd te zijn in die woning)? Dus na hoeveel maanden de woning in zijn bezit te hebben gehad zonder dat hij er al woonde.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 apr 2017 09:09

Vanaf welk ogenblik zou hij verplicht zijn om het KI in zijn belastingsaangifte te vermelden
.
Vanaf de eerstvolgende belastingaangifte.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 13 apr 2017 11:54

Het is wel de enige woning gekocht om zelf te gaan bewonen,
die normaal NIET moet worden aangegeven.

voorbeeld: akte verleden op 15 oktober 2016; na opfrissingswerken en aanpassingen huis ingetrokken in februari 2017;
Moet er iets worden ingevuld in de belastingsaangifte van aanslagjaar 2017?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 13 apr 2017 14:09

De verbouwing kan door de fiscus aanvaard worden als reden waarom u de woning nog niet kan betrekken, waardoor de woning - ondanks het ontbreken van domicilie - toch als "eigen woning" beschowd wordt en dus niet moet aangegeven worden.

Zie bvb http://www.standaard.be/cnt/dmf20150601_01708238 en http://financien.belgium.be/nl/particul ... gen_woning (punt 4)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 13 apr 2017 14:42

Sorry ik heb me misschien niet goed uitgedrukt.
Mijn vraag luidt eenvoudig: Is er een overgangstermijn van xx maanden (of jaren), voor wie een eerste woning koopt om daar zelf te gaan wonen,
maar daar niet de EERSTE DAG (bij wijze van spreken) na het verlijden van de notariële akte gaat wonen (maar intussen NIET verhuurt, enz.enz.)?
Sommige mensen zijn misschien nog gebonden door een huurcontract dat nog maanden loopt.
Dus hoeveel overgangstijd heeft men?
(ingeval van klein beschrijf en dergeljke bestaat er wel een duidelijke wettelijke termijn binnen dewelke men zich op het adres moet domiciliëren).

Dit moet toch een alledaags geval zijn, maar ik vind er nergens het antwoord op.
(Men gaat toch niet met een volgeladen verhuiswagen naar de notaris om de akte te ondertekenen en daarna onmiddellijk in de gekochte woning in te trekken?)

Ik vermoed dat het merendeel van de mensen die een woning hebben gekocht en er eerst nog een aantal maanden gaan in klussen zich dit in het geheel niet afvragen!

Wie kan mij een juridische referentie geven?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 13 apr 2017 14:57

Vanaf welk ogenblik zou hij verplicht zijn om het KI in zijn belastingsaangifte te vermelden
.
Vanaf de eerstvolgende belastingaangifte.
Dat kan toch niet kloppen?

Akte verleden eind oktober, trekt in woning twee maanden later begin februari >>>zou dus het KI moeten aangeven omdat hij twee maanden niet in de woning was gedomicilieerd?

Voor deze gevallen moet er toch een overgangstermijn bestaan. Helaas vind ik die info niet.

En wat betreffende tweede verblijftaks. Gewoonlijk is het meetpunt 1 januari. Persoon in voorbeeld riskeert tweede verblijftaks? Of toch niet?
Wat een zootje die wetgeving toch.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 13 apr 2017 15:27

Het KI heeft niets met het al of niet bewonen te maken. Iedere eigenaar moet het aangeven, ook al woont hij er niet en is er leegstand. Als de akte eind februari is getekend moet je 10/12 dan dat KI aangeven. En onder verbouwen verstaat de fiscus werken met bouwtoelating. Even gaan klussen hoort daar niet bij.

Milo72
Berichten: 1016

#8 , 13 apr 2017 15:46

uit http://financien.belgium.be/nl/particul ... gen_woning punt 4 kan je afleiden dat er een overgangstermijn (tijd tussen akte en domicilie zonder verlies van de voordelen "eigen woning") is van minimum 2 jaar (indien akte verleden wordt eind december) en maximum 3 jaar (indien akte verleden wordt begin januari), in de veronderstelling dat de reden waarom domicilie uitgesteld wordt (verbouwing) aanvaard wordt door de fiscus.
Het feit dat u uw woning op 31 december van het jaar waarin u de lening afsluit niet zelf betrekt omwille van de stand van de bouwwerkzaamheden of verbouwingswerkzaamheden belemmert de toekenning van de belastingvermindering voor enige en eigen woning niet.

De belastingvermindering voor enige en eigen woning is echter niet meer van toepassing vanaf het tweede jaar volgend op het jaar waarin het leningscontract is gesloten, als u de woning op 31 december van dat jaar niet betrekt.
De voorbeeldjes geven meer uitleg.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 13 apr 2017 15:59

@Milo: maar dit verwijst steeds naar de woonbonus en hypothecaire leningen
mijn vraag is wat als men geen hypotheeklening afsluit?
nml of men die eerste twee jaar ook het KI niet moet vermelden in de belastingsaangifte

Blijkbaar is mijn vraag zo simpel dat er nergens iets over wordt vermeld!

"De belastingvermindering voor enige en eigen woning is echter niet meer van toepassing vanaf het tweede jaar volgend op het jaar waarin het leningscontract is gesloten, als u de woning op 31 december van dat jaar niet betrekt."

Dat dekt mijn vraag niet. Vraag gaat niet over belastingsvermindering (want er is geen lening, dus ook geen vermindering).
Vraag is: hoeveel dagen, maanden of jaren heeft men om zich in de gekochte woning te domiciliëren, gerekend vanaf de
dag van het verlijden van de akte alvorens de woning in de inkomstenbelasting wordt belast als een verhuurde woning of een tweede verblijf?

Ik vind werkelijk NIETS daaromtrent.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Milo72
Berichten: 1016

#10 , 14 apr 2017 09:43

Mijns inziens geeft die tekst aan wanneer sprake is van "eigen woning".
Ook al gaat de uitleg (en zeker de voorbeelden) uit van belastingsvermindering, aangezien dit de meest voorkomende situatie is, lijkt mij dit ook van toepassing te zijn voor het aangeven van het KI in de belastingsaangifte.

Om 100% zeker te zijn denk ik dat je beter de dienst belastingen contacteert.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#11 , 14 apr 2017 10:10

"Het KI heeft niets met het al of niet bewonen te maken. Iedere eigenaar moet het aangeven, "

Maar toch niet voor de woning die je zelf bewoont. Ik heb dat nog nooit aangegeven (dat is enkel indien man woonbonus of
andere verminderingen toepast).
Het is enkel indien het om een verhuurde woning of een tweede verblijf gaat dat men het KI moet vermelden.

Ik herformuleer nogmaals mijn zeer eenvoudige vraag:

"Over hoeveel tijd beschikt men na het verlijden van de akte om in zijn enige woning (die men niet gaat verhuren) te trekken om te vermijden dat men het KI van die woning in de belastingaangifte moet vermelden? Waar staat die termijn vermeld?
Laatst gewijzigd door asperger op 14 apr 2017 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#12 , 14 apr 2017 10:13

Mijns inziens geeft die tekst aan wanneer sprake is van "eigen woning".
Ook al gaat de uitleg (en zeker de voorbeelden) uit van belastingsvermindering, aangezien dit de meest voorkomende situatie is, lijkt mij dit ook van toepassing te zijn voor het aangeven van het KI in de belastingsaangifte.

Om 100% zeker te zijn denk ik dat je beter de dienst belastingen contacteert.
Dat is een mogelijkheid.
Maar er moet toch ergens een juridische grondslag te vinden zijn waarin en uitgaat van
een situatie zonder lening.....

ps: de uitleg en interpretatie die u geeft deel ik volledig, maar het blijft een interpretatie;
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Administratief recht”