Verwijderen graf door administratieve fout gemeente/stad

adtor
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verwijderen graf door administratieve fout gemeente/stad

#1 , 05 apr 2017 07:51

Beste,

In eerste instantie wil ik even het relaas van de feiten schetsen. Op zaterdag laatstleden werd een bezoek gebracht aan een overleden naaste familielid op de begraafplaats. Echter bij aankomst bleek dat de grafzerk verdwenen was, dit was een emotionele shock. Na wat "bekomen" te zijn werd al snel de politionele diensten gecontacteerd die eveneens ter plaatse kwamen om de nodige vaststellingen te doen en de nodige vragen te stellen. In de loop van de avond werden de inspecteurs belast met dit onderzoek nogmaals gecontacteerd en werd gezegd dat het misschien alsook beter was de maandag de stadsdiensten te contacteren die verantwoordelijk waren voor de begraafplaats.
Maandag werden deze diensten dan alsook gecontacteerd, daar kregen we het nieuws dat het enkel om een administratieve fout ging van hun kant uit, blijkbaar was iemand vergeten om af te vinken dat voor deze plaats een verlenging van concessie werd betaald en het graf dus onaangeroerd moest blijven. De persoon aan de telefoon vertelde dat ze wel gingen zorgen dat er terug een grafsteen zou opkomen.
Er werd dan ook direct duidelijk gemaakt dat het graf in eerste instantie in volledige originele staat moest worden hersteld en werd ook de vraag gesteld of er alsook een verwijdering werd gedaan van het stoffelijke overschot van de overledene. Op het laatste kreeg ik een hele uitleg wat erop neerkomt dat het enkel is wanneer de grond zou hergebruikt worden dat deze worden verwijderd enz... .
Ik vroeg dan alsook aan de persoon aan de telefoon een bewijs ondertekend door de burgemeester waarin staat dat het graf werd verwijderd door een administratieve fout en waarbij ook volledige garantie werd gegeven van de aanwezigheid van het stoffelijk overschot (niet verwijdering van) van de overledene. Dit laatste werd met nogal een onvriendelijke toon onthaald, dat het iedereen kan gebeuren om een fout te maken, dat dat al helemaal niet zo erg is, dat ze daar een verzekering voor hebben enz... nu ik heb er toch op aangedrongen waarna deze vertelde dat ze een brief of document ging versturen getekend door de burgemeester met al deze informatie. Hierna was het gesprek uiteraard afgelopen eenzijdig door hen de telefoon ingehaakt.
Nu mijn vraag is welke stappen en hoe en waar kan hier worden ondernomen om te bekomen dat in eerste instantie het graf zo goed als mogelijk in originele staat wordt hersteld, en hoe weet ik zeker dat ze geen verwijdering of verstoring hebben gedaan van de stoffelijke resten van de overledene? Kan dit aanzien worden als een vorm van grafschending? Kan hier een morele/emotionele schadevergoeding worden gevraagd?

adtor

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 apr 2017 09:13

Al een beginne met de gemeente ingebreke te stellen met een aangetekend schrijven. Nu is alles per telefoon geweest, en welk bewijs heb je nu? NIETS.
Dus, daarom een AS, eventueel via een advocaat. Waarom is die telefoon toch zo allesoverheersend?

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 05 apr 2017 16:23

Heeft de politie hier een PV van opgesteld ....fout of niet ... kan als grafschennis aangegeven worden.
En is dus een strafbaar feit.
(Later zal dan wel blijken dat het een administratieve vergissing is maar dat doet er nu niet toe)

Reclame

adtor
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 apr 2017 17:30

Al een beginne met de gemeente ingebreke te stellen met een aangetekend schrijven. Nu is alles per telefoon geweest, en welk bewijs heb je nu? NIETS.
Dus, daarom een AS, eventueel via een advocaat. Waarom is die telefoon toch zo allesoverheersend?
Er zou een document onderweg zijn getekend door de burgemeester waarin duidelijk vermeld staat dat het om een administratieve fout ging van hun kant, is volgens informatie die ik verkregen heb het enige bewijs in deze zaak, gezien het moet per post verstuurd zijn en dan alsook nogmaals door de burgemeester of een persoon met een vervangend mandaat moet worden ondertekend.

adtor
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 apr 2017 17:32

Heeft de politie hier een PV van opgesteld ....fout of niet ... kan als grafschennis aangegeven worden.
En is dus een strafbaar feit.
(Later zal dan wel blijken dat het een administratieve vergissing is maar dat doet er nu niet toe)
Er werd door de mensen van de politionele diensten inderdaad een PV opgesteld omdat er zaterdag nog niet vanuit werd gegaan dat het om een administratieve fout ging, gezien deze diensten op dat moment niet gecontacteerd konden worden.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 05 apr 2017 23:12

OK dat is dan al in orde.
Vraag is natuurlijk of de stoffelijke resten ter plaatse zijn gebleven ....
Er zijn bij mijn weten twee mogelijkheden:
- fase een alleen verwijderen van bovengrondse delen.
- fase twee het volledig ontruimen van de ganse rij of het ganse perceel.
Meestal is er op de begraafplaats een gezamenlijk verzamelpunt van alle nog gevonden (menselijke) resten.

Persoonlijk zou ik ook uw verzekeringen in kennis stellen.

Terug naar “Administratief recht”