Samenwonen studente en bediende

florevh
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Samenwonen studente en bediende

#1 , 03 apr 2017 15:37

Hallo allemaal

Net kreeg ik te horen van mijn vriend dat er een controleur zou langskomen bij het verzetten van zijn domicilie.
Sinds een dag zijn we gaan samenwonen maar het plan was om mijn domicilie nog niet te verzetten.
Nu die controleur langskomt zou hij dus zien dat hij niet alleen woont maar dat ook ik hier inwoon dus dat zou voor problemen kunnen zorgen...

Mijn vraag is de volgende :
Indien ook ik mijn domicilie ga verzetten bij de gemeente, wat zijn de gevolgen omtrent mijn kindergeld en de alimentatie die mijn vader betaalt ?
Ik studeer nog steeds in het hoger onderwijs en doe heel af en toe weekendwerk.
Mijn vriend werkt sinds een jaar en heeft het statuut van bediende, wat zijn de gevolgen voor hem indien we wettelijk gaan samenwonen ?
Verdient hij dan meer of net minder ?

Met andere woorden doe ik er goed aan of net niet om mijn domicilie te verzetten ?

Alvast bedankt
Flo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 03 apr 2017 15:45

Uw domicilie moet staan waar u feitelijk woont, u hebt daar zelf geen keuze in.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 03 apr 2017 15:52

Meeste studentensteden (o.a. Gent en Leuven) weigeren om studenten in te schrijven, tenzij de familie en financiële banden met hun ouders volledig zijn doorgeknipt. Als student mag u tijdelijk afwezig zijn uit uw hoofdverblijfplaats door "op kot" te zitten, dat de wijkagent u bij uw vriend aantreft is dus helemaal geen om u daar in te schrijven.

Dit gezegd zijnde zou u door wettelijk te gaan samenwonen vanaf het jaar volgend op de verklaring wettelijk samenwonen wel mogelijk beroep kunnen doen op het huwelijksquotiënt waardoor uw vriend een aanzienlijke belastingsvermindering kan krijgen. De ouder bij wie u officieel inwoont zal u dan wel niet meer ten laste kunnen nemen en het kindergeld en alimentatie zal u persoonlijk toekomen.

U zal het effect van die verschillende situaties eens moeten simuleren om te weten wat je het best doet, maar hou er in ieder geval rekening mee dat de gemeente waar u woont zich hevig kan verzetten.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

eylis
Berichten: 8841

#4 , 03 apr 2017 16:33

als hogeschoolstudente mag je nog steeds een thuisadres hebben waar je gedomicileerd bent en mag je nabij je onderwijsinstelling op studio, kamers of op kot gaan. Dat je daar vaak bent en niet alle weekends naar huis gaat is geen probleem. Er zijn studenten die maar eenmaal in de maand of het trimester naar huis gaan. Zoals bijvoorbeeld de Erasmusstudenten die 6 maanden in het buitenland verblijven. In mijn omgeving ken ik wel meer studerende jongeren die kostendelend een appartement delen met hun vriend(in) die al een job hebben. En daar zijn nooit problemen rond het feit dat ze nog thuis gedomicilieerd zijn. De controleur die komt checken of je vriend daar daadwerkelijk woont heeft eigenlijk geen zaken met het feit dat je daar op dat ogenblik ook bent. Het is niet de bedoeling dat deze je slaapkamer, badkamer en kleerkasten uitpluist op sporen van wat dan ook. Er wordt enkel vastgesteld dat je vriend daar woont. Daarvoor komt hij/zij ook langs. dus ik zou het voorlopig niet ingewikkelder maken dan het is. zolang je studeert kan je je domicilie bij je thuisadres laten. Van zodra afgestudeerd en dus niet meer van je ouders afhankelijk, wijzig je je domicilie naar je "kot"adres dat dan je echte verblijfadres wordt.

LeenW
Berichten: 12839

#5 , 03 apr 2017 16:49

Maar het gaat hier niet om een kotadres, maar effectieve samenwoning in een volwaardig appartement, als ik TS goed begrijp?

florevh
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 apr 2017 17:33

Probleem opgelost, bedankt voor de reacties iedereen !

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 03 apr 2017 19:20

Maar het gaat hier niet om een kotadres, maar effectieve samenwoning in een volwaardig appartement, als ik TS goed begrijp?
Dat maakt niet het minste verschil. Bij familie/vrienden/partner verblijven wordt eveneens gezien als "op kot" zitten.
"sowieso" schrijf je zo.

iota
Berichten: 830

#8 , 03 apr 2017 20:46

Een vraag: stel TS (of haar ouders) deelt in de kosten van het appartement, vanuit de redenering 'als ik een kot moet huren, kost dat ook geld'.
Stel dat ze een, studiebeurs heeft. Een kotstudent krijgt een hogere toelage dan een pendelstudent. Hoe moet dit dan?
Onderhuren? Maar daar stemt mss niet iedere verhuurder mee in?
Hoe lossen studenten dit op die samen een appartement huren?

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 03 apr 2017 22:11

Maar het gaat hier niet om een kotadres, maar effectieve samenwoning in een volwaardig appartement, als ik TS goed begrijp?
Dat maakt niet het minste verschil. Bij familie/vrienden/partner verblijven wordt eveneens gezien als "op kot" zitten.

Ook als dit een vast verblijf is en er geen sprake is van in de vakanties naar huis komen?

Meeboo
Berichten: 1488

#10 , 04 apr 2017 09:21

wat is de oplossing nu geweest als ik mag vragen?

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 04 apr 2017 10:44

Ook als dit een vast verblijf is en er geen sprake is van in de vakanties naar huis komen?
Er zijn ontelbaar veel kotstudenten die weinig tot niet naar "huis" gaan. De kwaliteit van het doorsnee kot is enorm gestegen en een stad als Gent, Antwerpen of Brussel is in het weekend ook best aantrekkelijk om een sociaal leven op te bouwen. Dit is nooit een aanleiding om de student op zijn/haar "kotadres" in te schrijven.

De wet is daar ook glashelder over: studenten worden als tijdelijk afwezig beschouwd en daar worden géén verdere voorwaarden aan gekoppeld. Tijdelijk moet je dus interpreteren als: zolang de studie duurt.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12839

#12 , 04 apr 2017 10:49

Ook als dit een vast verblijf is en er geen sprake is van in de vakanties naar huis komen?
Er zijn ontelbaar veel kotstudenten die weinig tot niet naar "huis" gaan. De kwaliteit van het doorsnee kot is enorm gestegen en een stad als Gent, Antwerpen of Brussel is in het weekend ook best aantrekkelijk om een sociaal leven op te bouwen. Dit is nooit een aanleiding om de student op zijn/haar "kotadres" in te schrijven.

De wet is daar ook glashelder over: studenten worden als tijdelijk afwezig beschouwd en daar worden géén verdere voorwaarden aan gekoppeld.
Kunt u de wettekst dan eens geven, want ik vind "tijdelijk afwezig" moeilijk te verantwoorden als de verhuis reeds definitief is.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 04 apr 2017 11:00

De volledige artikels:
Art. 17.
De hoofdverblijfplaats wordt niet gewijzigd door een tijdelijke afwezigheid.


Art. 18.
Worden beschouwd als tijdelijk afwezig, evenals, in voorkomend geval, de leden van hun gezin :
1° personen die verblijven in verpleeginrichtingen en andere openbare en private instellingen die zieken opvangen, rusthuizen, rust- en verzorgingstehuizen, ziekenhuizen of gedeelten van ziekenhuizen gelijkgesteld met rust- en verzoringstehuizen, psychiatrische instellingen; bejaarde personen die geplaatst werden bij particulieren door een publiek- of privaatrechtelijke instelling of door een particulier, die nog een gezin of een haardstede hebben in hun gemeente van oorsprong of die zich laten inschrijven op het adres van een onthaalgezin; ze kunnen echter altijd vragen om ingeschreven te worden in de gemeente waar ze effectief verblijven;
2° personen die minder dan een jaar afwezig zijn voor studie- of zakenreizen of reizen in verband met hun gezondheid of voor de toerisme of vakantieverblijf buiten de gemeente van inschrijving;
3° personen die omwille van beroepsredenen gedurende maximum een jaar bepaald werk of een bepaalde opdracht uitvoeren in een andere gemeente van het Rijk of in het buitenland;
4° personen die omwille van studieredenen buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren;
5° personen die opgesloten zijn in strafinrichtingen en inrichtingen voor sociaal verweer;
6° militair personeel en burgerpersoneel van de Belgische strijdkrachten in [1 het buitenland]1, militairen die in het buitenland gedetacheerd zijn bij hetzij internationale of supranationale organismen, hetzij bij een militaire basis in het buitenland;
[6°bis de personeelsleden van de [1 federale politie]1 die afwezig zijn uit het Koninkrijk voor meer dan een jaar, die ofwel het militaire personeel en burgerpersoneel van de Belgische strijdkrachten in [1 het buitenland]1 begeleiden, ofwel een specifieke opdracht vervullen in het buitenland;] <KB 1999-06-23/45, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 01-10-1999> <NOTA : Bevestigd bij KB 1999-06-23/46, art. 1; zie B.St. 22-09-1999, p. 35376>
7° dienstplichtigen onder de wapens en de gewetensbezwaarden voor de duur van hun dienst, de dienstplichtigen die vrijstelling van militaire dienst genieten krachtens artikel 16 van de op 30 april 1962 gecoördineerde dienstplichtwetten gedurende hun coöperatieopdracht;
8° [1 tenzij ze uitdrukkelijk vragen afgevoerd te worden uit het bevolkingsregister van de gemeente, de federale, gewestelijke en gemeenschapsambtenaren die een functie opnemen op een Belgische diplomatieke of consulaire vertegenwoordiging in het buitenland, op voorwaarde dat zij een hiërarchische band hebben met het posthoofd en dat zij ingeschreven worden op de diplomatieke lijst van de voornoemde vertegenwoordiging;]1
9° [1 tenzij ze uitdrukkelijk vragen afgevoerd te worden uit het bevolkingsregister van de gemeente, de personen die op coöperatieopdracht gestuurd worden door verenigingen die erkend zijn door de Directie-Generaal Ontwikkelingssamenwerking van de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, voor de duur van hun coöperatieopdracht.]1
[10° de personen waarvan de verdwijning sinds zes maanden of langer gesignaleerd werd aan de lokale of federale politie en dit zonder afbreuk te doen aan de bepalingen met betrekking tot de afwezigen in titel IV van het burgerlijk wetboek. De tijdelijke afwezigheid eindigt met de terugkeer van de verdwenen persoon of met de vaststelling van zijn overlijden.] <VARIA 2008-06-17/37, art. 1, 005; Inwerkingtreding : 04-09-2008>
Worden niet beschouwd als tijdelijk afwezig en worden ingeschreven in de registers waar ze hun effectieve verblijfplaats hebben of de gemeente waar de instelling waar ze verblijven gevestigd is :
1° de personen bedoeld in het eerste lid, 1°, die geen gezin of haardstede meer hebben in hun gemeente van oorsprong en die zich niet laten inschrijven op het adres van een onthaalgezin; deze inschrijving heeft automatisch plaats na een verblijf van één jaar in één van de instellingen die aangehaald worden in het eerste lid, 1°;
2° dienstplichtigen onder de wapens en dienstdoende gewetensbezwaarden die niet meer ten laste zijn van hun familie, beroepsvrijwilligers, vrijwilligers van alle categorieën en leden van [1 de federale politie]1 voor zover ze elders geen gezin noch haardstede meer hebben;
3° gevonden of verlaten kinderen, aan pleegouders toevertrouwde wezen, die geplaatst zijn in een verblijfsinstelling of in een home voor kinderen en kinderen die bij een particulier geplaatst zijn met toepassing van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming;
4° de personen bedoeld in het eerste lid, 4°, die geen gezin noch haardstede meer hebben en die niet meer ten laste zijn van hun familie;
5° de personen bedoeld in he eerste lid, 5°, die geen gezin noch haardstede meer hebben; de inschrijving van deze personen op het adres van de instelling kan slechts gebeuren met de toestemming van het hoofd van deze instelling.
(1)<KB 2008-11-14/57, art. 1, 007; Inwerkingtreding : 02-03-2009>
Let vooral op de bewoording "worden beschouwd als tijdelijk afwezig". Studenten hoeven m.a.w. niet aan te tonen dat de situatie tijdelijk is, dit wordt automatisch als dusdanig beschouwd. Het is trouwens hetzelfde artikel waarop steden als Gent en Leuven zich baseren om inschrijvingen van studenten in het bevokingsregister te weigeren.
"sowieso" schrijf je zo.

iota
Berichten: 830

#14 , 04 apr 2017 11:05

Volgens mij gaat het er niet om hoe tijdelijk of definitief de verhuizing uiteindelijk is of wordt en hoe vaak men nog naar huis gaat.
Enkel om de vraag of de persoon in kwestie nog student is en nog financieel afhankelijk van de ouders.
Indien ja, is die nog ten laste van de ouders en blijft daar officieel gedomicilieerd, ook in geval van samenwoning met anderen.

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 04 apr 2017 11:05

Bedankt, doch ik blijf toch even moeilijk doen. De "buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren" is dan toch de sleutel. TS heeft sinds kort een nieuw gezin met haar vriend, dan komt zij toch niet in aanmerking voor deze tijdelijke afwezigheid?

Terug naar “Administratief recht”