Samenwonen studente en bediende

Didymus
Berichten: 2061

Re: Samenwonen studente en bediende

#16 , 04 apr 2017 11:11

Bedankt, doch ik blijf toch even moeilijk doen. De "buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren" is dan toch de sleutel. TS heeft sinds kort een nieuw gezin met haar vriend, dan komt zij toch niet in aanmerking voor deze tijdelijke afwezigheid?
In de praktijk wordt het echter anders toegepast, nl. dat een student zich niet kan/mag afscheuren van dat gezin waartoe hij/zij oorspronkelijk behoort zolang er emotionele en financiële banden bestaan. Als TS die banden met haar ouders heeft verbroken, dan heeft u misschien een punt.
"sowieso" schrijf je zo.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#17 , 04 apr 2017 11:17

Bedankt, doch ik blijf toch even moeilijk doen. De "buiten de verblijfplaats verblijven van het gezin waartoe zij behoren" is dan toch de sleutel. TS heeft sinds kort een nieuw gezin met haar vriend, dan komt zij toch niet in aanmerking voor deze tijdelijke afwezigheid?
In de praktijk wordt het echter anders toegepast, nl. dat een student zich niet kan/mag afscheuren van dat gezin waartoe hij/zij oorspronkelijk behoort zolang er emotionele en financiële banden bestaan. Als TS die banden met haar ouders heeft verbroken, dan heeft u misschien een punt.
Dat lijkt mij toch een deel bewijslast omkeren. Het zou aangetoond moeten worden dat de banden met de ouders nog steeds bestaan, niet dat de banden doorbroken zijn. De feitelijke situatie toont immers dat er een nieuw gezin is, waardoor men om dit tegen te spreken de banden met het vorige gezin moet bewijzen, niet omgekeerd.

Didymus
Berichten: 2061

#18 , 04 apr 2017 11:24

Een student die alleen in een studio woont (zeer courante situatie vandaag de dag) zou dan ook een nieuw gezin vormen. Dat daar toevallig nog iemand woont met wie er affectieve banden zijn, maakt het niet meer of minder een nieuw gezin.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#19 , 04 apr 2017 11:48

Daar valt natuurlijk ook iets voor te zeggen. Al maakt het naar mijn mening nog wel een verschil of we met student + student of werkende persoon + student zitten.

iota
Berichten: 830

#20 , 04 apr 2017 11:53

Criterium is gewoon: is de student nog financieel afhankelijk van zijn ouders of niet. Zo ja, wordt hij niet als zelfstandig beschouwd.

LeenW
Berichten: 12824

#21 , 04 apr 2017 11:55

Criterium is gewoon: is de student nog financieel afhankelijk van zijn ouders of niet. Zo ja, wordt hij niet als zelfstandig beschouwd.
Ja inderdaad, dat had Didymus mij al duidelijk gemaakt. De laatste vragen ging nog over de bewijslast.

iota
Berichten: 830

#22 , 04 apr 2017 12:06

Ik denk dat er in principe geen bewijslast is zo lang de persoon in kwestie het stauut heeft van student en de ouders onderhoudsplicht hebben. Zijn vlgs mij formele vereisten.
Stel in de praktijk betalen de ouders niets en de werkende alles: dan kan hoogstens de student zelf zijn ouders aanklagen om onderhoud.

iota
Berichten: 830

#23 , 04 apr 2017 12:09

En stel de student heeft geen enkel contact meer met zijn ouders, maar die onderhouden hem nog wel financieel, dan wordt hij formeel beschouwd als een student die nog deel uitmaakt van het oorspronkelijke gezin.

eylis
Berichten: 8840

#24 , 04 apr 2017 12:44

Zoals iota opmerkt: zolang de ouders nog financieel instaan voor hun studerend kind, blijft dat kind nog formeel deel uitmaken van het gezin. Zelfs al komt dat kind maar af en toe eens op de koffie bij mama en pappa. Zeker in deze tijden van social media, communceren ouders vaak per skype of een app. met hun blokkende kroost. De tijden zijn anders. De ouders zélf hebben zelfs geen tijd meer om "thuis" te zijn. Moeder zit thuis niet meer met een lekkere pan soep, die is uit werken of naar de zumba. . Dus dat "gezin" kan je niet meer zien zoals vroeger, toen elke kotstudent elke vrijdagavond met zijn was naar hotel mama keerde. De was wordt nu in de wasbar gedaan :-) In het kort: zelfs al komt het kind niet elke maand naar huis, is er geen reden om dit als verblijfsfraude te aanzien. Omdat er geen oneigenlijke gelden of voordelen uit gewonnen worden. De ouders staan in voor de studies en het kind is nog afhankelijk van de ouders om zich een plaats op de arbeidsmarkt te veroveren. Dààrna moet de situatie wel aangepast worden.

Terug naar “Administratief recht”