verhuis naar buitenland en toch een bedrijf openen in ybelgie en sociale zekerheid / ziekenfonds

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

verhuis naar buitenland en toch een bedrijf openen in ybelgie en sociale zekerheid / ziekenfonds

#1 , 29 mar 2017 15:56

Graag het volgende
ik overweeg te gaan verhuizen prive
Ik zou van een vriend een domicilie adres enz.. krijgen in Dubai . ik zou mij daar officieel domiciliëren , omdat hij daar woont . Hij zou ook mijn papieren in orde brengen en dat ik daar een rekening nummer enz . kan hebben en visum voor 2 jaar etc .. en daar wonen en geregistreerd ben in dubai

Toch wil ik Belgie niet volledig de rug toekeren , omdat ik nooit weet hoe die relatie uitdraait ,
dus overweeg ik om een postbus bedrijf te openen in belgie, mijn sociale zekerheid te betalen in belgie, en mijn ziekenfonds te betalen en mijn bijdrage als zelfstandige etc .. Dat gaat toch allemaal ??
ook al heb ik mijn domicilie dan in buitenland dubai prive ?

ik betaal dan gewoon belasting voor mijn bedrijf in belgie juist ?

en niets prive .

is mijn zoon van 15,5 jaar dan ook verzekerd in dat ziekenfonds ?

graag uw advies .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2017 16:01

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2017 16:25

ok, maar wat als je in het buitenland woont en je bedrijf is een consultancy bedrijf

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 29 mar 2017 16:47

De sector maakt niet uit, de Fiscus zal een postbusadres niet aanvaarden.

Ik snap de bedoeling ook niet, je gaat naar een land verhuizen waar geen inkomstenbelastingen zijn, maar je wil toch nog belastingen betalen in een land waar je niets meer mee te maken hebt?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 29 mar 2017 20:06

Voor de sociale zekerheid.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 29 mar 2017 23:07

De sector maakt niet uit, de Fiscus zal een postbusadres niet aanvaarden.

Ik snap de bedoeling ook niet, je gaat naar een land verhuizen waar geen inkomstenbelastingen zijn, maar je wil toch nog belastingen betalen in een land waar je niets meer mee te maken hebt?
Ik snap op zich de redenen wel.

Daarnaast is een postbusadres misschien "pur sang" niet toegelaten, maar welke belastingsambtenaar zal een vennootschap schrappen die inkomsten voor de schatkist binnenbrengt? Geen enkele. Deze brengen immers rechtstreekse en onrechtstreekse belastingen op. Er zijn zo hopen holdings in België. Er is de theorie, en dan de praktijk.

Als er geld binnenkomt kan het niemand een moer schelen. Heb jij er al tegengekomen (geen sarcasme trouwens, serieuze vraag)? Ik heb weet van mensen die in België een vennootschap oprichten puur om een (dure) wagen te kopen en te registeren. Dat zijn in principe ook postbusvennootschappen ("special purpose vehicles" in het jargon). Wat heeft een SPV meer nodig dan een postbus? Voor het bezitten van een auto / boot / vliegtuig heb je niet echt meer nodig dan de structuur op zich.

@3456: In Dubai zal je geen belasting betalen, in België wel. De "adder" zit echter in het feit dat de fiscus uw gehele inkomen mogelijk zal proberen belasten onder de noemer "zetel van fortuin". Het bezitten van een vennootschap alsook zaakvoerder zijn, en het ontvangen van een bezoldiging kan de fiscus de nodige argumentatie geven om uw geheel globaal inkomen aan Belgische belastingen te onderwerpen. Dat wil je in feite niet (zeker niet omdat Dubai geheel belastingsvrij is).

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#7 , 30 mar 2017 18:31

de reden waarom ik in ybelgie iets wil behouden is voor mijn zoon en omdat ik ook consultancy zal doen tussen beide landen . het is mij niet te doen voor belastingen te ontwijken . ik wil ga mijn sociale bijdrage , belastingen betalen enz..

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 mar 2017 18:35

geachte heer fortuin, wat bedoel je met " mijn fortuin " . ook spaarrekening en ook hetgeen wat ik in dubai zou doen terwijl ik domicilie heb in dubai ? ja dan pak ik al dubai niet meer , en pak ik een ander land. bij mij is het de bedoeling dat ik belasting betaal in het land waar ik woon / werk. en hetgeen wat ik in ybelgie doe betaal ik in belgie , ook al woon ik hier niet . als ybelgie het als zetel van fortuyn zal zien, dan ga ik liever naar een ander land waar ik daar belasting betaal . er zijn toch bilaterale overeenkomsten ? Of moet ik dan geen zaakvoerder zijn ? zodat het niet aanzien wordt als zetel van fortuin ?

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mar 2017 18:38

geachte heer fortuin, ok als ik dan geen inkomen heb in dubai en daar een stille genoot ben zonder inkomsten in dubai . kan men dat ook zien als zetel van fortuin ? of niet ? En als ik daar nu een persoonlijke rekening heb in dubai ? en ik ben resident in dubai wat dan ?? is die rekening dan ook aanzien zetel van fortuin of niet ? dank u wel

Fortuin
Berichten: 1013

#10 , 31 mar 2017 11:09

Zetel van fortuin: http://www.bespaarbelastingen.be/algeme ... ar-monaco/

In feite is het antwoord dat, hoewel het misschien mogelijk is (of een vennootschap een postbusvennootschap is is een feitenkwestie), het niet echt aan te raden is. U kan waarschijnlijk in de VAE (voor uzelf en uw zoon) een privé ziekteverzekering nemen van enkele honderden euros per maand. Daarnaast kan u, indien er echt iets "fout" is (kanker en dergelijke), uiteraard gewoon terugkeren naar België met recht op gebruik van de ziekteverzekering.

CityBird
Berichten: 792

#11 , 02 apr 2017 04:53

Als de reden voor deze Belgische vennootschap enkel sociale zekerheid is, bestaat kan je ook gebruik maken van de DIBISS, de vroegere DOSZ.

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#12 , 03 apr 2017 10:47

wat bedoelt u recht op gebruik van de ziekteverzekering . ja voor mij is dat zeer belangrijk, pak als ik ooit kanker heb wat dan ?
kan ik mij dan gewoon weer terug aansluiten bij de mutualiteit ? Prive ziekteverzekering in dubai, ok enig idee welke ?

3456
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 apr 2017 10:49

het is voornamelijk mijn mutualiteit die het belangrijkste is , met ziekte juist
hoe kan ik recht op gebruik van ziekteverzekering hebben ? als ik in dubai zit

Terug naar “Administratief recht”