Domicilie in Nederland, verblijfadres Belgie mogelijk?

Nederbelg__
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Domicilie in Nederland, verblijfadres Belgie mogelijk?

#1 , 29 mar 2017 12:36

Hoi iedereen!

Kan er iemand mij verder helpen?
Ik heb een huis in Nederland en ben zelf Belgische. Mijn partner heeft ook een eigen woning in België nu is onze vraag of het mogelijk is om mijn domicilie op mijn adres in NL te laten staan en mijn verblijfsadres in België te zetten?

Alvast bedankt!

Groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 mar 2017 12:40

Een domicilie adres is het adres waar je verblijft, dit kan je dus niet.

Maar misschien van het Nederlands recht ???

Maar stel deze vraag eens aan het Nederlands juridisch forum !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

3456
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 mar 2017 15:58

datgaat niet

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2017 16:04

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#5 , 29 mar 2017 20:51

Je kan niet op twee plaatsen te gelijk wonen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 29 mar 2017 21:10

U kan in België geen verblijfsadres hebben is wettelijk een onbestaand mogelijkheid.
U kan wel ergens verblijven maar dat heeft geen enkele juridische waarde.
Edoch waar u effectief verblijft is uw woning en die is dan weer gedekt door de grondwet (art 15). De woning is onschendbaar dus als u in België woont bij uw vriend is dat ook voor u een plaats waar de overheid slechts binnen mag mits bevel of in de gevallen dat het anders ook mogelijk is.

In feite is een domicilie een puur administratieve regel en wordt zo uw wettig adres waar uw belangen gevestigd zijn - dus ook belastingen en boetes enz. Het wordt om die reden uw feitelijke ( echte) verblijfplaats.

Mij gekende case - een familie die een studio huurt in onze stad maar in werkelijkheid in een randgemeente woont in een riante villa.
Gezien o.a. gerechtsdeurwaarder in eerste instantie zelfs naar de gehuurde studio moest gaan om beslagen te leggen kan men hier duidelijk spreken van fraude. Via administratieve procedure werd de familie ingeschreven in hun riante villa en werden alle beslagen en andere officiële stukken daar dus ook uitgevoerd.

Terug naar “Administratief recht”