Wijkagent in eigen dorp

Lawisright
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wijkagent in eigen dorp

#1 , 27 mar 2017 22:24

Ik zou graag weten of het wettelijk ok is dat de wijkagent een inwoner is van het dorp waar hij zijn functie als wijkagent uitoefent? Wij hebben nl een wijkagent die niet onpartijdig is indien er geschillen zijn tussen inwoners. De wijkagent voert zijn functie ook uit als hij niet in dirnst is, als het hem goed uitkomt en hij oordeelt ook met de maatregel 'zijn we vriendjes dan mag jij alles, zijn we geen vriendjes dan word ik zeer streng'. Ik begrijp echt niet dat dit kan/mag in belgie. Ik dank u voor de reactie!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 27 mar 2017 22:28

Wat bedoelt u met "niet onpartijdig"? De wijkagent moet zich ook aan de wet houden en kan geen rechter spelen. Buiten de diensturen extra werk verrichten als wijkagent kan alleen maar aangemoedigd worden.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 27 mar 2017 22:35

Waarom zou een wijkagent in een andere gemeente moeten gaan wonen?
Een politieagent blijft dat ook als hij slaapt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

basejumper
Berichten: 4625
Locatie: Diest

#4 , 27 mar 2017 22:39

In veel gemeenten was (is) het een verplichting om op het grondgebied te wonen. Kwestie van snel oproepbaar te zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Lawisright
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 mar 2017 23:11

De wijkagent gaat bijv met zijn uniform aan diensten vragen aan burgers om die gratis te verkrijgen, in de gemeente mag niet gedtookt worden. Voor zijn vrienden knijpt hij een oogje dicht, voor anderen past hij de regels onmiddelijk toe.
Ik behrijp niet dat de wijkagent in het dorp waar hij woont mag werken, kwestie van prive en professionele activiteit gedcheiden te houden.

Lawisright
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 mar 2017 23:13

In veel gemeenten was (is) het een verplichting om op het grondgebied te wonen. Kwestie van snel oproepbaar te zijn.
Onze gemeente bestaat uit eo een 45 deelgemeenten, dat hij in 1 vd deelgemeenten best woont ok, maar in de deelgemeente waar hij woont werkt hij ook, dat vind ik zo onpartijdig

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 27 mar 2017 23:16

Woont jullie burgemeester dan ook in een andere gemeente dan waar hij burgemeester is? Hij heeft immers toezicht op de lokale politie en zou zo het hele politieapparaat tegen zijn niet-vrienden kunnen inzetten.....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 28 mar 2017 00:01

Als u problemen hebt met het uitvoeren van zijn taken kan u altijd terecht bij zijn korpschef - de dienst intern toezicht - klantenmanagement - Algemene Inspectie - Comité P - de procureur des Konings en de Procureur Generaal - de voorzitter van de politieraad en de politieraad - de burgemeester - de minister van Binnenlandse zaken en die van Justitie en de nationale ombudsdienst.
In in #5 wat u eerst aangeeft is bij wet verboden - tweede versta ik niet gekookt - gerookt - gestookt??
Willekeur is uiteraard uit den boze.

Vroeger moest de gemeentepolitie in de gemeente wonen - maar dat is al sedert de jaren 80 niet meer van toepassing - nu mag men zelfs in het buitenland wonen.

Terug naar “Administratief recht”