verplicht verhuizen omdat woning klaarstaat voor verbouwingen

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

verplicht verhuizen omdat woning klaarstaat voor verbouwingen

#1 , 24 feb 2017 19:29

Mijn zonevreemde woning staat klaar voor een totaalrenovatie, ruimtelijke ordening is hiervan op de hoogte.
Door de eindeloze discussies die ik al heb gehad, ben ik overgegaan tot het aanstellen van een architect voor het dossier te vervolledigen
Nu heeft ruimtelijke ordening, goed wetende dat de woning klaar staat voor verbouwingen, de politie op me afgestuurd om vast te stellen dat ik niet woonachtig ben in de woonst die klaarstaat voor de verbouwingen. Met gevolg, dat de gemeente mij nu gaat schrappen uit het bevolkingsregister en mij verplicht op het tijdelijk verblijf mijn domicilie te plaatsen. Wat tevens mijn recht tot het verbouwen van de woonst in gevaar brengt. Kan dit zomaar

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38599

#2 , 24 feb 2017 20:26

U woont er dus niet?
Want anders kan die vaststelling niet gedaan zijn.
Wat is de toestand van het pand - is er een onbewoonbaarheidsverklaring van de gemeente.

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2017 22:49

het pand is niet onbewoonbaar, alleen is het volledig interieur eruit omdat het volledig gerenoveerd wordt
En dank zij de gemeente, heeft deze renovatie vertraging ( eerst was alles meldingsplicht, en ineens moest ik vergunningen aanvragen) zodat nu alles in handen is van architect om het dossier rond te krijgen. Dus mocht ik niet beginnen met de werken, en ben ik idd op een tijdelijk verblijf

Reclame

mava105
Berichten: 22269
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 25 feb 2017 08:53

Dan moest je u ook daadwerkelijk daar inschrijven. Nu heb je dus domiciliefraude gepleegd.
Er is altijd een architect nodig als je ook maar iets veranderd aan DRAGENDE constructies. Bvb gewoon een deur maken in een dragende muur of een raam in een gevel kappen.

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2017 10:32

wat doe je met mensen die in hun tweede verblijf blijven ... ? en op een bouwwerf mag je niet wonen, maar als ik men adres wijzig dan vervallen men rechten om deze woonst te verbouwen, dit is mij al duidelijk gemaakt

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 feb 2017 10:52

Wat is domiciliefraude?
• Inbreuk op specifieke huurdersverplichtingen (artikel 92, §3, 1 ° en 2 ° VWC):
Verplichting huurwoning er zijn hoofdverblijfplaats te hebben er gedomicilieerd zijn
hier spreken we over een eigen naakte eigendom en geen huurwoning
- Verplichting melding wijzigingen gezinssamenstelling (duurzame bijwoonst )
ze zijn op de hoogte van de gezinsituatie, getrouwd en beiden full time werkende

Franciscus
Berichten: 38599

#7 , 25 feb 2017 21:55

Het gaat over de inschrijving in het bevolkingsregister niet over de huurwetgeving. De inschrijving is voor iedereen verplicht.
http://www.lokalepolitie.be/5412/algeme ... ister.html
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1991071931
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1992071632

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 feb 2017 09:32

Dus iemand die een tweede verblijf heeft aan de kust, moet dus iedere keer als die naar zijn tweede verblijf gaat verhuizen en omgekeerd
Komt op hetzelfde neer

bij de linken die u heeft doorgestuurd:

Je moet ook de dienst burgerzaken verwittigen wanneer je gedurende een zekere periode in je gemeente afwezig bent of wanneer je de gemeente definitief verlaat voor het buitenland

Dit hebben we gedaan, maar willen ze niet accepteren
En eens het adres weg van onze zonevreemde woning, moeten we er niet meer denken aan verbouwen. Dit heeft ruimtelijke ordening ook te kennen gegeven ( Goed wetende dat zij de procedure hebben opgestart om ons te schrappen )
Tevens naar de vraag van hun ruimtelijk structuurplan, hebben we het antwoord gekregen; dat hebben wij niet ( dit staat zwart op wit)

Franciscus
Berichten: 38599

#9 , 26 feb 2017 17:38

Eens kijken op http://www.geopunt.be/kaart
en moet op zijn minst een gewestplan zijn en dan verder zoeken of er een bijzonder plan van aanleg is of nu een RUP.
Dat zijn zaken die en opzoekbaar zijn en openbaar uw architect zal dat zeker (moeten) weten.
U mag uiteraard in uw tweede verblijf verblijven (dient wel zo aangegeven te zijn als tweede verblijf dus met mogelijke taks in die gemeente).
U zal misschien best eens uw licht opsteken bij dienst bevolking van binnenlandse zaken ( zie ook opgegeven website).

Mogelijk zijn de wijzigingen meer ingrijpend dan wat onder meldingen valt.

Wij moesten ook terug een bouwaanvraag indienen omdat de werken omvattender waren dan enkel voor meldingen geldig waren.
(maar was voor familiaal tweede verblijf dus geen bewoning maar wel gebouw in zonevreemd gebied maar met bouwmogelijkheid en bouwvergunning ).

iota
Berichten: 830

#10 , 26 feb 2017 21:55

Is er geen mogelijkheid om in een caravan of mobilhome op uw grond te verblijven tijdens de verbouwing?

Donny
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 feb 2017 23:10

we hebben die optie ook al bekeken, maar een mobilhome of caravan mag je minstens 400 euro/week rekenen, terwijl we een tweede verblijf hebben die ons niks kost, maar helaas kunnen we deze niet verplaatsen

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 27 feb 2017 00:55

Waar je in principe perfect op vakantie kan zijn "zonder" dat de gemeente u kan uitschrijven.
Ik begrijp niet waar de gemeente op aanstuurt . als ik uw berichten lees is het zonevreemd maar nu met bouwvergunning ipv melding ... ok dar kan ik volgen maar waarom u tijdens de verbouwing - ik vermoed dat u er woonde daarvoor - nu voorlopig ergens anders onderdak neemt waar u ook wettelijk zonder probleem mag verblijven nu moeilijk doet.

Zoals ik reeds heb geschreven bij onze zaak in principe mochten wij de vakantiewoning zelf laten staan terwijl de nieuwbouw op een andere plaats werd gebouwd. Gemeente liet dat toe... was wel een vakantie (2de verblijf) waar het de bedoeling was om te gaan wonen en dan nog wonen en zorgwoning.
Was voor de gemeente geen probleem.

Eerst zou ik toch eens grondig met architect overleggen en dan architect of zelf met die info eens contact nemen met de dienst bevolking van biza.

Terug naar “Administratief recht”