attest van woonst geweigerd

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

attest van woonst geweigerd

#1 , 04 jan 2017 19:52

Gemeente weigert me een attest van woonst uit te reiken van mijn huurder.
Ik heb dat nodig om een procedure in te leiden wegens langdurige wanbetaling huurgelden.
Kan de gemeente mij zomaar belemmeren in mijn toegang tot het recht?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 jan 2017 19:58

Hebt u dit schriftelijk aangevraagd?
Hebt u gemotiveerd waarom u dit nodig hebt?

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 04 jan 2017 20:08

Ik ben naar de bevoegde gemeentedienst geweest, voorzien van het (geregistreerd) verhuurcontract en de laatste 2 (aangetekende) brieven.
Ze willen dat een advocaat het document aanvraagt.
Maar dit staat dwars op de mogelijkheid om , voor dit zeer eenvoudig dossier, zonder advocaat de zaak af te handelen voor het vredegerecht.

Met googlen had ik dit gevonden: https://www.dekamer.be/kvvcr/showpage.c ... 311225.xml

maar de gemeente luistert er niet naar....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame


asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 04 jan 2017 22:17

Beste,

Weigert de gemeente een attest van woonst af te leveren, dan kan je de modelbrief van http://www.Jureca.be gebruiken. https://www.jureca.be/juridische-produc ... tion=nqd3w

Mvg
Daar is allemaal geen tijd voor, want intussen blijft de huurder daar maar zitten zonder te betalen.
Uit wat rondvragen weet ik dat een aantal gemeenten hier geen probleem rond maakt, maar andere dan weer wel.

In feite dwingen ze me om de hele zaak in handen van een advocaat te geven, want zonder attest kan ik zelf niets beginnen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Van Camp
Berichten: 209
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 jan 2017 22:42

Beste,

U mogelijks schriftelijk richten tot de supervisor van de gemeente?

Mvg,

Van Camp

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#7 , 04 jan 2017 23:28

16 JULI 1992. - Koninklijk besluit betreffende het verkrijgen van informatie uit de bevolkingsregisters en uit het vreemdelingenregister.
Art. 3.Elke persoon, elke publieke of private instelling, kan, op schriftelijk en ondertekend verzoek, een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de afgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan.
Door documenten waarvan de afgifte door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan, dient voor de toepassing van het eerste lid verstaan te worden, onder andere de documenten die nodig zijn voor de tenuitvoerlegging of voor de voortzetting van een procedure bepaald door de wet, het decreet of de ordonnantie, in het bijzonder het Burgerlijk Wetboek, het Gerechtelijk Wetboek en het Wetboek van Strafvordering, of door een besluit genomen in uitvoering van de wet, het decreet of de ordonnantie, wanneer de rechtspleging de aanwijzing vereist van de woonplaats van de persoon jegens welke ze dient ten uitvoer gebracht of vervolgd te worden en wanneer de woonplaats in dit geval dient gelijkgesteld te worden met de inschrijving in de bevolkingsregisters of in het vreemdelingenregister.

Art. 1344bis Gerechtelijk Wetboek bepaalt dat een getuigschrift van de woonplaats van de persoon tegen wie de vordering inzake huur wordt ingesteld bij het verzoekschrift gevoegd. Het getuigschrift wordt afgegeven door het gemeentebestuur.

Doe een schriftelijk en ondertekend verzoek (dit kan u afgeven) bij uw gemeentebestuur waarin u verwijst naar deze wettelijke bepalingen. Schrijf als u dit geweigerd wordt eventueel de bevoegde schepen per aangetekend schrijven aan. Als dit allemaal niet helpt, leg dan een eenzijdig verzoekschrift neer bij de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg of dagvaardt het gemeentebestuur in kort geding.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 05 jan 2017 11:34

UPDATE: Vandaag terug naar gemeente geweest met een op voorhand opgestelde schriftelijke aanvraag met in annex de wetgeving.
Na wat interne beraadslaging hebben ze me het attest afgeleverd.
Alert zijn helpt! Bedankt voor de steun.

Bijkomende vraag>>>>>Kan ik in het verzoekschrift een rechtsplegingsvergoeding vragen ook al wordt het niet door een advocaat ingediend?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 jan 2017 12:38

Vragen staat u vrij, maar u zal het niet krijgen. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat heeft recht op een rechtsplegingsvergoeding.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 05 jan 2017 12:40

Vragen staat u vrij, maar u zal het niet krijgen. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat heeft recht op een rechtsplegingsvergoeding.
Zou uit voorzorg zijn voor geval -wat ik niet verwacht- de zaak een ingewikkeldere wending zou nemen waarbij ik dan een advocaat inschakel.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 jan 2017 14:23

Dan kan die advocaat dat nog steeds vragen.

giserke
Berichten: 2434

#12 , 05 jan 2017 15:43

UPDATE: Vandaag terug naar gemeente geweest met een op voorhand opgestelde schriftelijke aanvraag met in annex de wetgeving.
Na wat interne beraadslaging hebben ze me het attest afgeleverd.
Alert zijn helpt! Bedankt voor de steun.

Bijkomende vraag>>>>>Kan ik in het verzoekschrift een rechtsplegingsvergoeding vragen ook al wordt het niet door een advocaat ingediend?
Ik zou toch het diensthoofd en politiek verantwoordelijke van betrokken ambtenaren aanschrijven over dit feit.

giserke
Berichten: 2434

#13 , 05 jan 2017 15:45

Vragen staat u vrij, maar u zal het niet krijgen. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat heeft recht op een rechtsplegingsvergoeding.
Tenzij je natuurlijk een schadevergoeding tegen de gemeente indient wegens het niet of weigeren te verlenen van de documenten waar je wettelijk recht op hebt.
Stel dat je op die manier naast bepaalde financiële tegemoetkomingen grijpt, of dat een akte of andere huurcontract niet kan door gaan door hun geblunder.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#14 , 05 jan 2017 16:07

Vragen staat u vrij, maar u zal het niet krijgen. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat heeft recht op een rechtsplegingsvergoeding.
Tenzij je natuurlijk een schadevergoeding tegen de gemeente indient wegens het niet of weigeren te verlenen van de documenten waar je wettelijk recht op hebt.
Stel dat je op die manier naast bepaalde financiële tegemoetkomingen grijpt, of dat een akte of andere huurcontract niet kan door gaan door hun geblunder.
De Gemeente zou het niet geweigerd hebben indien het een woonattest voor mezelf was geweest.
Zij zagen er een privacyprobleem in omdat het over een derde ging.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

giserke
Berichten: 2434

#15 , 05 jan 2017 17:39

Vragen staat u vrij, maar u zal het niet krijgen. Alleen een partij die bijgestaan wordt door een advocaat heeft recht op een rechtsplegingsvergoeding.
Tenzij je natuurlijk een schadevergoeding tegen de gemeente indient wegens het niet of weigeren te verlenen van de documenten waar je wettelijk recht op hebt.
Stel dat je op die manier naast bepaalde financiële tegemoetkomingen grijpt, of dat een akte of andere huurcontract niet kan door gaan door hun geblunder.
De Gemeente zou het niet geweigerd hebben indien het een woonattest voor mezelf was geweest.
Zij zagen er een privacyprobleem in omdat het over een derde ging.
Maakt eigenlijk niet uit. Als je recht hebt om het op die manier aan te vragen dan heb je er recht op. Het is niet de taak van een ambtenaar uit het zevenste knoopgat, om eigen verzinsels als procedure en wet te gaan beschouwen.
Als de wet voorziet dat je dit schriftelijk en gemotiveerd kunt opvragen, dan moet die ambtenaar daar gevolg aan geven punt.

Terug naar “Administratief recht”