Hoofdverblijfplaats aanpassen

saporifico
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoofdverblijfplaats aanpassen

#1 , 23 dec 2016 11:46

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen:

Ik huur een kamer bij een vriend in dezelfde gemeente als die van mijn ouders, ik woon in het huis van die vriend en ik ga 1 keer per week langs bij mijn ouders. Maar mijn hoofdverblijfplaats staat geregistreerd bij mijn ouders, mijn post enz komt daar dus toe (en ik denk dat ik dus verzekerd bij via mijn ouders hun verzekering). Mag ik dat doen? Of ben ik verplicht mijn adreswijziging door te geven? Waarom zou ik dat wel/niet doen? Ik heb echt geen idee... En moet ik mij opnieuw verzekeren als ik mijn adreswijziging doorgeef?

eeuwige dank aan de vriendelijke redder in nood die mij wat duidelijkheid kan scheppen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 23 dec 2016 11:51

Uw domicilie moet verplicht staan waar u feitelijk woont, dat lijkt mij dus bij die vriend te zijn.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 23 dec 2016 12:39

Momenteel pleeg je dus domiciliefraude. Zoek dat maar eens op in Google, wat u dat zou kunnen kosten.

Reclame

Milo72
Berichten: 1016

#4 , 23 dec 2016 14:07

U zegt dat u een kamer huurt. Hebt u een (geregistreerd) huurcontract ? Staat daar iets in over de mogelijkheid tot domiciliering ? Is het (officieel) een aparte wooneenheid ?
Wat hierboven staat is correct, maar niet het volledige verhaal: hou er rekening mee dat, als het geen aparte wooneenheid is (en aangezien het over een "kamer" gaat vermoed ik dat dit het geval is) uw wijziging van domicilie grote gevolgen kan hebben, zowel voor u als voor uw vriend. Uitkeringen, eventuele deurwaarders die goederen in beslag komen nemen om schulden af te lossen, enz.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Terug naar “Administratief recht”