Waardebepaling onteigende boom op privé terrein

Ron57
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Waardebepaling onteigende boom op privé terrein

#1 , 10 dec 2016 17:52

De Vlaamse gemeenschap eist het alleen recht op om de 'Uniforme methode voor waardebepaling van bomen' enkel toepasbaar te maken voor openbaar domein. Blijkbaar bij een onteigening van mijn boom (nu op privé domein) stellen ze dat de formule niet mag toegepast worden om de waarde te bepalen. Dus men wil enkel de houtprijs betalen vb 500€ terwijl de boom door de onteigening 3000€ waard wordt op openbaar domein. ik vind nergens terug dat de formule het exclusieve recht is van het openbaar domein en dus verboden gebruik is voor de belgische burger.

Wie weet hier iets meer over ? Zijn er wetten, KB's etc... die dit ondersteunen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
naicwill
Berichten: 715

#2 , 10 dec 2016 20:50

Zelfs met de affectiewaarde dient rekening gehouden te worden bij de onteigening.

De onteigeningsvergoeding voor bomen betreft zeker niet alleen de economische waarde van de bomen, maar ook de esthetische en de ecologische waarde.

Een billijke schadeloosstelling in de zin van artikel 16 Gw. is het equivalent van het bedrag dat de onteigende nodig heeft om een gelijkwaardig goed aan te kopen als dat waarvoor de onteigening is teloor gegaan.
http://www.elfri.be/juridische-informat ... vergoeding
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Ron57
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 dec 2016 23:12

Dit had ik ook reeds gevonden op de vermelde site. Was ook op zoek of er iets in de wetgeving over terug te vinden is. Toch bedankt voor de reactie.

Reclame

Lasto
Berichten: 33
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaams-Brabant

#4 , 20 mar 2017 12:49

Het gelijkheidsbeginsel, zoals vervat in artikel 10 en 11 van de Grondwet. Maar ook artikel 16 van de Grondwet.

De overheid die tot onteigening overgaat, moet voorafgaand aan de onteigening een billijke onteigeningsvergoeding betalen. Dit houdt in dat ze volledig moet zijn. Ik zie niet in waarom éénzelfde boom anders gewaardeerd dient te zijn louter op basis van het criterium dat hij zich bevindt op openbaar domein, dan wel op privé-terrein. Men moet de objectieve waarde van de boom berekenen. Het hanteren van een criterium openbaar-privaat, zou erop neerkomen dat de waarde van de boom afhankelijk is van wie de eigenaar is van de boom (overheid resp. burger). en dat zou dus een subjectief criterium zijn... en dergelijke criteria zijn wettelijk gezien niet dienstig om de onteigeningsvergoeding te berekenen.

Terug naar “Administratief recht”