Ambtshalve geschrapt + idkaart afgenomen

Fcb
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ambtshalve geschrapt + idkaart afgenomen

#1 , 02 mei 2016 14:09

Hallo allemaal

Ongeveer 3 jaar geleden kwam ik er opnieuw alleen voor te staan. Ik huurde een appartement en ging alleen wonen. Na iets meer dan een half jaar kreeg ik een brief dat ik het app binnen de 2 maanden weer moest verlaten aangezien de huisbaas er zelf zou komen wonen.

Vanaf toen is de miserie begonnen. Alles moest zo snel gaan, dat ik geen betaalbaar alternatief vond. Uiteindelijk ben ik tijdelijk bij familie gaan logeren. "Tijdelijk" werd al snel enkele maanden. Al die maanden was ik nergens gedomicilieerd. De woning waar ik logeerde, was namelijk een sociale koopkavel. In die voorwaarden was vanalles opgenomen over het aantal personen. Ik was dus te veel. De wijkagent weigerde me daar in te schrijven.

Ik werd dus ambtshalve geschrapt en ging weer op een hoger tempo zoeken naar een huurwoning. Enkele dagen later is mijn idkaart tijdens een verkeerscontrole ingehouden omdat ik geseind zou staan voor het ontbreken van een wettelijke verblijfplaats. Ga zo maar eens een huurwoning zoeken, zonder idkaart.

Het OCMW kan (wil) me niet verderhelpen met bvb een referentie adres, zodat ik toch al opnieuw een idkaart kan krijgen. De reden dat ze niet helpen is: nettoloon 1250 euro dus te hoog + niet dakloos.

Vragen:
1 Was de politie in hun recht toen ze mijn idkaart in beslag namen?
2 Enig idee qua oplossingen?

Vriendelijk bedankt alvast

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21

#2 , 02 mei 2016 14:14

Vreemd dat de politie uw ID kaart ingehouden heeft. Ik zie niet in waarom ze dit zouden doen, tenzij het om een valse ID kaart of iets dergelijks zou gaan. Wat zij de agent in kwestie over het terugkrijgen van de ID kaart? Ben je al naar het politiekantoor geweest om deze terug te vragen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LeenW

#3 , 02 mei 2016 14:43

IDkaart afnemen? Dat kan toch echt niet?

Reclame

Fcb
Topic Starter

#4 , 02 mei 2016 15:01

Bedankt voor de reacties. Nu ik er meer over lees, vind ik inderdaad meer reacties dat een identiteitskaart afnemen zomaar niet mag/kan. Maar het is bij mij dus wel gebeurd. Het gaat zeker niet om een valse identiteitskaart. Ook de vervaldatum was toen niet verlopen. Ik had geen lopend proces, geen boete, niets. Alleen geen vaste verblijfplaats.

Er was dus een verkeerscontrole, verzekering was oké, rijbewijs ook. Ik was klaar om opnieuw te vertrekken. Toen kwam een 2e agent aangewandeld die me zei dat ik geseind stond en moest volgen naar het politiekantoor. Zo gezegd, zo gedaan. Ik was 25 toen, dus dit was allemaal nogal overweldigend.

Ik stond dus blijkbaar geseind omdat ik geen domicilie adres had. Men liet mij een PV tekenen waarin bovenstaande vermeld staat. Er staat letterlijk in: "betrokkene wordt momenteel geseind voor het ontbreken van een officiële verblijfplaats" en "wij sturen de identiteitskaart heden terug naar de gemeente van afgifte".

Ja, ik ben nog terug naar de politie geweest naar het politiekantoor waar ze mijn identiteitskaart in beslag hebben genomen. Erg vriendelijk was men daar niet. "Tja manneke, dan hadde gij maar op tijd een nieuw adres moeten hebben he." Dat was het letterlijke antwoord. Toen ik dan zei dat ik het nu nog moeilijker heb om een woning te kunnen huren, zei hij dat hij me daar niet mee kon helpen "aangezien hij niet bij het OCMW werkt". Heel fijn antwoord dus. Ben daar dan ook snel terug buiten gegaan.

Ik heb nu ondertussen ook een afspraak gemaakt bij een advocaat. Geen idee wat ik anders moet.

Gebruiker21

#5 , 02 mei 2016 16:06

Ik zou langsgaan bij "de gemeente van afgifte van uw identiteitskaart" zoals het zo mooi in het PV stond. U hebt volgens mij sowieso recht op een ID kaart, anders kan u in België zo goed als niets. Ga dus langs bij de administratieve dienst van de gemeente / stad waar u uw ID afgehaald hebt en meld daar bij de bevoegde dienst (loket burgerlijke stand of iets dergelijks) wat er gebeurd is en vraag hoe u uw identiteitskaart kan terugkrijgen.

U domiciliëren in de woning van uw familie kan blijklbaar niet, maar misschien kan u die woning wel als referentieadres opgeven? Ik zou in de eerste plaats in ieder geval langsgaan bij de dienst burgerlijke stand om te melden dat uw identiteitskaart door de politie naar hen teruggestuurd is, en dat u deze graag terugwenst...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fcb
Topic Starter

#6 , 06 mei 2016 12:30

Ondertussen ben ik daar langsgeweest (gemeente waar mijn vorige id kaart is afgegeven). Maar waarom eigenlijk? Ook daar kijken ze me bedenkelijk aan als ik vraag naar mijn identiteitskaart. Blijkbaar is mijn id kaart ondertussen officieel vernietigd omdat die vervallen was. Enige oplossing om terug een keuze identiteitskaart te krijgen, is mij ergens te laten inschrijven.

Ondertussen heb ik een 1e afspraak bij een advocaat gehad. Hij ging alles bekijken maar kon mij ook niet direct advies geven, behalve blijven woningen bezoeken die te huur staan. Zo ver was ik natuurlijk ook al, maar telkens horen van "sorry, net verhuurd" of "we hebben een andere kandidaat gekozen" is ook niet alles he.

mava105

#7 , 06 mei 2016 12:48

Vervallen ID kaart is toch de verantwoordelijkheid van uw gemeente. Zij moeten u uitnodigen voor het binnenbrengen van nieuwe foto om een nieuwe kaart te kunnen aanmaken. Je had dit natuurlijk ook zelf kunnen vaststellen.

artemis

#8 , 06 mei 2016 12:54

Vervallen ID kaart is toch de verantwoordelijkheid van uw gemeente. Zij moeten u uitnodigen voor het binnenbrengen van nieuwe foto om een nieuwe kaart te kunnen aanmaken.
Hoe kunnen ze iemand uitnodigen die ambtshalve geschrapt is en geen adres meer heeft?

Fcb
Topic Starter

#9 , 06 mei 2016 13:30

Op het moment dat mijn idkaart afgenomen is, was deze nog 1 jaar en 9 maanden geldig.
De gemeente kon mij inderdaad dus ook geen brief meer sturen toen de vervaldatum er bijna was.

Gebruiker21

#10 , 17 mei 2016 10:41

Waarom heb je zo lang gewacht om uw ID kaart terug te krijgen, als ik mag vragen? Uw ID kaart is nu vernietigd omdat de geldigheid verstreken was, maar op het moment dat men ze afgenomen heeft, was ze nog 1 jaar en 9 maand geldig. U hebt dus minstens één jaar en 9 maanden gewacht voor u actie ondernam?

Franciscus

#11 , 05 jul 2016 21:40

Foto niet gelijkend , beschadigd zelf aangifte gedaan van verlies en nu dus in bezit van een geseinde identiteitskaart zijn al drie redenen.
Bij een ambtelijke schrapping vervalt ook uw mogelijkheid om een onmiddellijke inning of minnelijke schikking te krijgen u wordt dan beboet zoals een niet-inwoner van het rijk.
Politie geeft dan meestal een attest van afname voor het afgenomen document in de plaats.
Maar zelf zie ik geen specifieke reden ... politie kan een identiteitskaart of rijbewijs wel inhouden voor controle maar dat is tijdelijk.
U wordt inderdaad gesignaleerd in ANG wegens inbreuk bevolking ( wanbedrijf) - geen wettige verblijfplaats.
Voor de rest kan ik op dit ogenblik niets anders bedenken.

Terug naar “Administratief recht”