geen domicilie adres, niet in aanmerking voor referentie adres...wat nu? help!

dennis savels
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

geen domicilie adres, niet in aanmerking voor referentie adres...wat nu? help!

#1 , 01 apr 2016 11:55

Hallo iedereen!

Hier ons verhaal, 2 jaar geleden heb ik samen met mijn vriendin onze woonst opgezegt, baan opgezegt en naar Azie vertrokken om te gaan reizen. We konden onze domicilie bij mijn ouders zetten. Dit hebben we 7 maanden gedaan, terug naar belgie geweest voor paar weken, dan hebben een winterseizoen in oostenrijk gewerkt voor nederlands bedrijf, terug naar Azie voor een half jaar, en nu zitten we weer in oostenrijk voor ons 2 de seizoen die nu op zen einde loopt. Deze zomer hebben we besloten om voor het zelfde bedrijf in frankrijk gaan werken, tot eind augustus, dan weer gaan reizen en dan de winter terug in oostenrijk te werken. Zo ziet ons leven er momenteel een beetje uit. We hebben niks te klagen!

Nu mijn probleem, een paar maanden geleden is mijn stiefvader overleden, daardoor heeft mijn moeder haar huis verkocht en in een appartementje gaan wonen. Ze leeft nu op een weduwepensioen, en daardoor is het niet mogelijk om ons domicilie bij haar te zetten. We hebben verder geen mogelijkheid om ergens anders ons domicilie te zetten. Ons uitschrijven in belgie is ook niet mogelijk, anders kunnen we niet legaal werken. Voor een referentieadres komen we blijkbaar ook niet in aanmerking omdat het voor een nederlands bedrijf is dat wij werken. We zijn echt ten einde raad, we worden steeds van het kastje naar de muur gestuurd. Wij zijn toch niet de enige met dit probleem?

Alle hulp of ervaringen zijn welkom!

Vriendelijke groetjes Suuz en Dennis

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Mariette

#2 , 01 apr 2016 12:02

En waarom kan U uw adres niet bij uw moeder zetten? Het weduwenpensioen is toch niet afhankelijk van de gezinssamenstelling?

LeenW

#3 , 01 apr 2016 12:03

Uw domicilie is waar u werkelijk woont. Als u in Oostenrijk/Frankrijk woont en werkt, moet uw domicilie daar staan.

Reclame

Franciscus

#4 , 01 apr 2016 12:20

Hier staat info over referentieadressen.
http://www.ibz.rrn.fgov.be/nl/bevolking ... registers/

dennis savels
Topic Starter

#5 , 01 apr 2016 16:46

Ons domicilie bij mijn moeder zetten zou niet gaan omdat ze maar 1 slaapkamer heeft, als de wijkagent langskomt neem ik aan dat het voor problemen zou zorgen.

Voor een referentie adres komen we niet in aanmerking blijkbaar omdat het via een nederlands bedrijf is dat we in het buitenland werken, niet een belgische.

En ons domicilie in oostenrijk of frankrijk zetten is ook geen optie.

Er moet toch meedere mensen zijn die het zelfde probleem hebben. Het komt erop neer dat je niet voor een lange tijd mag reizen in belgie. In de meeste landen kan je gewoon een postadres opgeven, maar in belgie is er blijkbaar geen wet voor. Ik heb al zoveel instanties gebeld en telkens weten ze het zelf niet.

Vriedenlijke groet

LeenW

#6 , 01 apr 2016 17:24

Maar je woont niet in België en werkt hier ook niet. Hoe wil je hier dan ooit je domicilie kunnen zetten? Uw hoofdverblijfplaats is m.i. Oostenrijk of Frankrijk, dat is waar uw domicilie moet staan. Dat heeft niets te maken met "geen optie", dat is een wettelijke verplichting.

dennis savels
Topic Starter

#7 , 01 apr 2016 18:14

Het gaat niet om onze domicilie, het gaat om het feit dat we niet in aanmerking komen voor een referentieadres. Aangezien dit bv. geen officiele zakenreis betreft maar werken voor een bedrijf in het buitenland. Ook vallen wij niet in de categorie daklozen,daar wij wel een inkomen hebben. Wij zijn geen zigeuners, we zitten niet in de gevangenis en werken ook niet in het leger. Oftewel wel hebben geen domicilie maar komen blijkbaar ook niet in aanmerking voor een referentie adres. Wat nu?

dennis savels
Topic Starter

#8 , 01 apr 2016 18:17

Daarbij, ons domicilie in Frankrijk of Oostenrijk zetten is geen optie, aangezien we daar maar tijdelijk werken en wij niet van plan zijn om daar naartoe te emigreren (wat dus wel het geval is als we ons domicilie daar zouden zetten)

LeenW

#9 , 01 apr 2016 18:24

Daarbij, ons domicilie in Frankrijk of Oostenrijk zetten is geen optie, aangezien we daar maar tijdelijk werken en wij niet van plan zijn om daar naartoe te emigreren (wat dus wel het geval is als we ons domicilie daar zouden zetten)
Maar dat is toch uw hoofdverblijfplaats? Ik neem aan dat u daar iets huurt?

Een referentieadres is enkel mogelijk voor
...
- personen die minder dan een jaar afwezig zijn uit de gemeente voor studie- of zakenreizen en zijn gezinsleden.

Aangezien u al 2 jaar geen vaste verblijfplaats meer hebt in België, komt u niet meer in aanmerking voor een referentieadres. De enige correcte oplossing is uw domicilie te zetten op uw hoofdverblijfplaats in het buitenland.

dennis savels
Topic Starter

#10 , 01 apr 2016 18:48

Wij werken voor kost en inwonen in het buitenland, dus in principe slapen we op ons werk. We werken in een hotel. We zijn altijd ingeschreven geweest bij mijn moeder maar nu kan dat niet meer wegens ze verhuist is, weduwepensioen heeft en geen extra kamer heeft.

artemis

#11 , 01 apr 2016 19:35

Als je zuiver zou reizen kan je hier wel een referentieadres aanhouden, in 'principe' maximaal voor 1 jaar. Elke reis kan immers als een studiereis beschouwd worden. Voor mij alleszins is reizen altijd 'leren' of aan prospectie doen.
Maar vermits je ook werkt in het buitenland (en dat je voor een Nederlands bedrijf werkt heeft er volgens mij weinig mee te maken) mag het in theorie niet, al begrijp ik heel goed dat je je daar moeilijk kan inschrijven op een adres met dergelijk korte en wisselende contracten en telkens in verschillende landen.
Ik vrees dat de Belgische wetgeving deze levenswijze niet echt voorziet.

Maar had onze vriend Franciscus geen familie die al jaren.....?

De plicht om je wettelijke domicilie te hebben daar waar je effectief verblijft is niet in alle landen gelijk.
Een familielid van me heeft jarenlang gewerkt als duikarts aan boorplatformen en voor verschillende petroleummmaatschappijen. Hij werkte met wisselende contracten over heel de wereld, van Indonesië naar Kazachstan naar Guinee Conakry, etc. en telkens voor 4 of 6 maanden, soms uitzonderlijk wat langer, en had geen eigendom in ons land. Hij kon hier geen domicilie hebben, noch een referentieadres aanhouden. Uiteindelijk heeft hij dan een appartement gekocht op een Europees eiland, toen nog geen lid van de EU maar nu wel, waar hij zich volgens de plaatselijke wetgeving wel degelijk mocht domiciliëren en er zijn sociale zekerheid kon uitbouwen. Zelf is hij er zeer weinig geweest, vooral familie heeft van dat appartement genoten :)

PS Een eventueel referentieadres bv bij uw moeder zou geen enkele invloed hebben op haar weduwepensioen, u woont daar dan immers niet.

dennis savels
Topic Starter

#12 , 01 apr 2016 19:57

Maar als ik word uitgeschreven van mijn huidig adres (wat volgende week zal gebeuren), en ik heb geen nieuwe woning, dan ben ik in principe dakloos. Als ik me dan als dakloos aangeef bij de gemeente en zeg dat ik momenteel zoek naar een woning, in de tussentijd bij vrienden en familie logeer dan kan ik toch iemand als referentie adres opgeven en ben ik voorlopig toch in orde?

Fons54

#13 , 01 apr 2016 20:36

Volgens mij wel. Krijg je nog een Belgisch belastingsbrief?

dennis savels
Topic Starter

#14 , 01 apr 2016 20:53

Ik denk het wel, ik heb in 2015 niet gewerkt in belgie, maar wel nog vakantiegeld ontvangen. Dat is het enige dat ik zou moeten invullen denk ik.

Fons54

#15 , 01 apr 2016 21:24

Als je geen domicilie en geen referentieadres zal hebben, waar zullen ze de brief sturen? :P Juist, als er iets te betalen valt, zullen ze U weten te vinden, maar als jij ze eens nodig hebt, dan is er geen oplossing...

Probeer uw domicilie toch bij je moeder te zetten, moet mogelijk zijn.
(Mijn ex vrouw was gedomicilieerd in een studio, samen met 2 tieners)

Terug naar “Administratief recht”