Niet betekende vonnis

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

Niet betekende vonnis

#1 , 22 okt 2015 21:55

Hallo,

Een familielid huurde jarenlang een appartement. Vorig jaar is ze verhuist naar een nieuw appartement. De verhuurder heeft haar aangeklaagd wegens huurschade en eiste in beginsel 6,000 EUR voor schilderwerken + renovatie keuken. De keuken zelf was enkel versleten. Schilderwerken oké nog. Na een 2de zitting werd deze bedrag tot 1600,00 EUR gereduceerd. Let wel: Mijn familielid was er niet bij dus het is een verstekvonnis. Nu ben ik er achter gekomen dat de oorspronkelijke huurcontract en ook de plaatsbeschrijving niet geregistreerd werden. Ook werd vonnis (juli 2015) niet betekend, ze kreeg ze enkel in de brievenbus toen ze op vakantie was (midden september was ze pas terug). Mijn vraag is of het nog mogelijk is om verzet te tekenen of hoger beroep? Voor verzet geldt in beginsel een termijn van 1 maand NA BETEKENING en hoger beroep 3 maanden NA BETEKENING. Quid?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 okt 2015 09:36

De termijn voor verzet en hoger beroep is telkens één maand vanaf de betekening. Als uw familielid geen advocaat had werd een kopie van het vonnis door de griffie aan haar toegezonden. Dit is geen betekening door een gerechtsdeurwaarder en doet de termijn van verzet / beroep niet aanvangen.

Het is niet omdat uw familielid niet aanwezig was dat het een verstekvonnis is. Het feit dat na een tweede zitting het bedrag verminderd werd tot 1.600 euro doet vermoeden dat het wel een vonnis op tegenspraak zou kunnen zijn. Dit is niet altijd even eenvoudig te beoordelen. Zelfs de vermelding in het vonnis dat het bij verstek wordt uitgesproken geeft nog geen zekerheid ...
Een vonnis is ook op tegenspraak, ook al verschijnt een partij niet op de zitting waarop de zaak behandeld wordt:
- als conclusietermijnen bepaald werden met toepassing van art. 747 Ger. W.
of
- als een partij op de inleidingszitting is verschenen (eventueel schriftelijk) én een conclusie heeft neergelegd.

JURISTOCRAAT
Topic Starter
Berichten: 18

#3 , 25 okt 2015 16:56

De termijn voor verzet en hoger beroep is telkens één maand vanaf de betekening. Als uw familielid geen advocaat had werd een kopie van het vonnis door de griffie aan haar toegezonden. Dit is geen betekening door een gerechtsdeurwaarder en doet de termijn van verzet / beroep niet aanvangen.

Het is niet omdat uw familielid niet aanwezig was dat het een verstekvonnis is. Het feit dat na een tweede zitting het bedrag verminderd werd tot 1.600 euro doet vermoeden dat het wel een vonnis op tegenspraak zou kunnen zijn. Dit is niet altijd even eenvoudig te beoordelen. Zelfs de vermelding in het vonnis dat het bij verstek wordt uitgesproken geeft nog geen zekerheid ...
Een vonnis is ook op tegenspraak, ook al verschijnt een partij niet op de zitting waarop de zaak behandeld wordt:
- als conclusietermijnen bepaald werden met toepassing van art. 747 Ger. W.
of
- als een partij op de inleidingszitting is verschenen (eventueel schriftelijk) én een conclusie heeft neergelegd.
Mijn familielid had geen advocaat. Ze heeft dan inderdaad een kopie van de griffie ontvangen. Wilt dit dan zeggen dat de termijn van verzet of hoger beroep nog niet loopt? Wat kan ze hiertegen nog doen? Alvast bedankt!

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2015 19:09

Ik kan niet weten of het vonnis betekend werd en of de termijn voor verzet of hoger beroep al dan niet al is beginnen lopen. Dat moet uw familielid zelf weten.
Of het zin heeft hoger beroep aan te tekenen (verzet is vermoedelijk tijdverlies en of het kan, kan ik ook niet beoordelen, ik weet niet wat er allemaal gebeurd is in die procedure, zie mijn vorig antwoord), kan ik ook niet zeggen. Daarvoor moet meer informatie gegeven worden over de grond van de zaak. Daarvoor zal u familielid trouwens vermoedelijk beroep moeten doen op een advocaat (dit is niet wettelijk verplicht, maar als ze het zelf niet kan, zal ze wel moeten)

Terug naar “Administratief recht”