Hoofdverblijfplaats bij tijdelijke verhuur (owv werk buitenland)

Colombo_A27
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Hoofdverblijfplaats bij tijdelijke verhuur (owv werk buitenland)

#1 , 06 apr 2024 23:24

Graag had ik advies gehad van iemand met kennis van zaken of ervaring met een gelijkaardige situatie:

Als zelfstandige moet ik voor een consultingopdracht tijdelijk naar het buitenland (binnen Europa; > 95% vd. tijd).
Tijdelijk = contract van 1 jaar; opzegbaar na 6 maanden (eventueel vernieuwbaar voor 6 of 12 maanden).
Ik besluit daarom mijn appartement in Antwerpen - waar ik mijn hoofdverblijfplaats heb - tijdelijk voor 1 jaar (KT) te verhuren.

Vragen:

1. Moet ik bij kortetermijnverhuur vanwege tijdelijke beroepsactiviteiten in het buitenland mijn hoofdverblijfplaats wijzigen als de huurder akkoord is dat ik mijn hoofdverblijfplaats op hetzelfde adres als hem/haar behoud?

2.
a) Volgens het Vlaams gewest moet ik mijn afwezigheid melden aan de gemeente + aan bepaalde voorwaarden voldoen + is mijn afwezigheid beperkt in tijd (max 2 jaar) - https://www.vlaanderen.be/melding-van-t ... fwezigheid

b) Gemeenten kunnen (naast de regelgeving van het Vlaams Gewest) blijkbaar hun eigen regeling hebben. In mijn geval: volgens de gemeente Antwerpen heb ik geen meldingsplicht vanwege het beroepskarakter van mijn afwezigheid in het buitenland, m.a.w. ik val onder de uitzonderingen en mijn afwezigheid is als zodanig ook niet beperkt in tijd - https://www.antwerpen.be/product/tijdel ... a92b128c21
Wat is in dit geval wijsheid?"

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite.

Franciscus
Berichten: 38616

#2 , 07 apr 2024 20:52

Verhuurd u bemeubeld?
Alles wat in appartement staat wordt beschouwd als eigendom van bewoners .dus GDW kan dus zowel tegen u als tegen huurders alles met beslag leggen indien niet bemeubeld verhuurd.... Edoch dan dient u wel zo' n type contract af te sluiten.
Steeds zorgen voor goede verzekeringen. Woning - familiale - rechtsbijstand met inclusief contracten enz enz.
Mag huurder in uw plaats naar de AV van de VME gaan?

Hoofdverblijfplaats is waar uw belangen zijn.
In de meeste gevallen is het het beste u in te schrijven op de ambassade / consulaat in het land waar u verblijft.

Reclame

Terug naar “Administratief recht”