Domicilie verhuizen of niet?

Kimsalabimbambom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

Domicilie verhuizen of niet?

#1 , 29 jan 2024 16:15

Dag allemaal, wie kan mij goede raad geven?
Ik heb een huis gekocht in december 2019 (op de valreep voor de wijziging van de woonbonus). Hier staat tot op heden mijn domicilie ook. Maar ik woon en werk sinds een paar jaren in een dorp zo'n 40 km verderop, omdat ik de liefde gevolgd ben. Intussen stond mijn huis leeg (in verbouwing).

Mijn vader is in juni 2023 alleen gevallen door een relatiebreuk, en is in mijn huis gaan wonen (met domicilie). Hij betaalt hier geen huur voor, we delen de kosten.

Sinds begin dit jaar is mijn vader aan het sukkelen met zijn gezondheid. Het ziet ernaar uit dat hij niet snel terug aan het werk zal gaan, tenzij met progressieve werkhervatting. Hij zal dus sowieso terugvallen op ziekte-uitkeringen via de mutualiteit. Wanneer je lang (3 maanden?) op de mutualiteit staat, zal de uitkering echter berekend worden rekening houdend met de gezinssituatie, en deze is voor hem 'samenwonende' aangezien mijn domicilie ook nog op dit adres staat...

Zou het in mijn nadeel zijn om mijn domicilie weg te nemen en op het adres van mijn vriend te zetten? Of verlies ik dan belangrijke dingen zoals woonbonus? Wordt mijn huis misschien dan zwaarder belast als 'tweede woning' ofzo?
Voor de duidelijkheid: ik ga niet samen kopen met mijn vriend, we hebben elk ons huis...

Wie geeft raad? Alvast hartelijk dank!

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 jan 2024 16:25

Met andere woorden, u pleegt al een paar jaar domiciliefraude.

LeenW
Berichten: 12864

#3 , 29 jan 2024 16:35

Voor de Woonbonus moest het toch om de eigen woning gaan? Voldoet u daar nog aan als u daar de facto niet meer woont?

Reclame

Kimsalabimbambom
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Ja

#4 , 30 jan 2024 08:04

Mag een huis zelfs leeg staan zonder een domicilie erop? Riskeer ik dan geen leegstandboetes ofzo? Om die reden had ik mijn adres daar laten staan (plus omdat mijn relatie nog zo pril is...). Maar nu mijn vader er woont (niet huurt), staat er dus zijn domicilie op... En vraag ik mij af of ik financieel nadeel heb aan het wijzigen van mijn domicilie...

LennieK
Berichten: 1869
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 jan 2024 09:20

Voor leegstands- of tweede verblijfheffing hoeft u geen schrik te hebben, beiden komen inderdaad maar in the picture als er geen domicilie op staat.

Wat de woonbonus betreft zou ik uw notaris eens raadplegen

Terug naar “Administratief recht”