Huren in buitenland zonder domicilie

roosdejaegher
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Huren in buitenland zonder domicilie

#1 , 22 dec 2023 17:01

Hallo allemaal,
ik (Belg) ga samen met mijn vriendin (Nederlandse) een appartement huren in Nederland, maar voor mij zou het makkelijker zijn om mijn domicilie in België te houden. Is het mogelijk dat ik dit mee huur zonder dat ik mijn domicilie verplaats? Ik werk in net over de grens in Nederland, maar verblijf nog ongeveer de helft van de week in België.

basejumper
Berichten: 4634
Locatie: Diest

#2 , 23 dec 2023 21:35

Beste

Domicilie is geen administratieve keuze. Je moet je verplicht domicilieren waar je in realiteit woont. En dat is een feiten kwestie. Geen keuze. Je zal dus minstens de helft + 1 dag van het jaar in België moeten wonen. En weet dat men die realiteit ook onderzoekt? (ANPR camera’s, waar ga je winkelen/sporten/ op restaurant ….)
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 dec 2023 22:49

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

CityBird
Berichten: 796

#4 , 24 dec 2023 02:51

En weet dat men die realiteit ook onderzoekt? (ANPR camera’s, waar ga je winkelen/sporten/ op restaurant)
Blijkbaar is het verschil tussen de Chinese en Belgische overheid dan toch veel kleiner dan men ons wil doen geloven.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 dec 2023 10:44

Waar u uw domicilie heeft is zeer belangrijk om uit te maken welk land bevoegd is voor sociale zekerheid en fiscaliteit en de verplichtingen hieraan verbonden. Ik denk maar aan werkloosheid, ziektekostenverzekering enz....werken en/of uitkeringen. Domiciliefraude kan nare gevolgen hebben.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Administratief recht”