Heffing verhaalbelasting bij uitbetaling grondverwerving door gemeente?

Salden
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

Heffing verhaalbelasting bij uitbetaling grondverwerving door gemeente?

#1 , 12 dec 2023 14:23

Beste,

In onze straat gaan ze binnenkort wegenwerken doen (riolering , fietspad voorzien)...

We moeten hiervoor 9m² grond afstaan en hebben de optie:
- gratis grondafstand
- uitbetaling grondverwerving & heffing van de verhaalbelasting (Lubbeek)

We zouden recht hebben op een vergoeding van 95€/m² (alhoewel de grond 13 jaar geleden, bij aankoop, 3x zo duur was per m²).

In de begeleidende brief staat dat er bij uitbetaling jaarlijks een belasting zal betaald moeten worden (gedurende 20 jaar) waarin de gedane kosten teruggevorderd worden (kosten voor opstellen van de plannen, kosten actes, gerechtskosten, waarde terreinen die door de gemeente werden afgestaan en de intresten tijdens die periode van 20 jaar).
Alhoewel men bij de gemeente niet kan zeggen hoeveel we hier dan jaarlijks voor moeten betalen vertellen ze ons dat dit over de periode van 20 jaar in totaal over 200-300% van het uitbetaalde bedrag zal komen.
Deze regeling zou in 'artikel 3 - terugvordering' van de gemeente Lubbeek staan.

Ik had reeds aangehaald dat mijn ouders een soortgelijke situatie hebben gehad en het bedrag zonder extra belasting uitbetaald gekregen hadden.
Maar dit zijn blijkbaar regels die per gemeente verschillen.

Via deze weg zou ik willen informeren of het allemaal wel klopt wat men ons meedeelt.
Het komt 'louche' over. We moeten een deel van onze grond afstaan, als we uitbetaald willen worden hiervoor dan worden we betaald tegen een (minimum) 3x lagere prijs dan bij de aankoop en gaan we er nog zoveel belasting op moeten betalen dat we uiteindelijk 2-3x het ontvangen bedrag gaan moeten terugbetalen.

Alvast bedankt
Groeten
I.

mava105
Berichten: 22278
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 12 dec 2023 17:04

TS heeft die grond gekocht aan de prijs van bouwgrond
. Grond voor wegaanlegging is veel goedkoper

bosprocureur
Berichten: 6860

#3 , 12 dec 2023 17:44

TS heeft die grond gekocht aan de prijs van bouwgrond
. Grond voor wegaanlegging is veel goedkoper
En ocharme 9 m² minder zal de waarde van die eigendom niet echt beïnvloeden hoor

Reclame

Salden
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#4 , 12 dec 2023 21:40

Ik weet dat het de waarde van het huis/grond niet zal verminderen.
Ik vind het vooral bizar dat als je vraagt voor uitbetaling dat je dan uiteindelijk 2 tot 3x dat bedrag aan belastingen daarop zou moeten betalen.

Jo23
Berichten: 384
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 dec 2023 23:33

Verhaalbelasting.
Een verhaalbelasting houdt een beetje het midden tussen een belasting en een retributie. Bij een verhaalbelasting zal men een kost (bvb. de aanleg van een trottoir in een verkaveling) doorrekenen (verhalen) aan de mensen die daar wonen. En wat dan met een weg die vele andere dan buurtbewoners gebruiken? De Vlaamse Overheid waarschuwt voor die oneerlijkheid en bepleit in dat geval een vorm van urbanisatiebelasting, dit is een jaarlijkse directe belasting omwille van het genot van de wegen, die alle inwoners dan betalen.

https://www.wanted.law/nl/Most-Wanted/W ... lbelasting

Ga eens te rade bij een notaris of de provinciale overheid om te horen wat hun advies is.
In elk geval niet zomaar akkoord gaan met een voorstel waarbij u een lagere vergoeding krijgt per vierkante meter dan de prijs die u heeft betaald.

Mijn ouders zijn ooit onteigend voor de verbreding van de weg waar ze woonden, Een aantal buren gingen akkoord met het eerste voorstel maar mijn vader hield het been stijf en heeft nadien een tweede veel hoger voorstel ontvangen waar hij dan pas akkoord voor heeft getekend.

Er is ook rechtspraak van het hof van beroep die duidelijk stelt dat indien een gedeelte van een perceel bouwgrond of een bebouwd perceel wordt onteigend, de onteige­nende overheid de volle bouwgrondprijs zal moeten betalen voor de onteigende oppervlakte en dus niet kan stellen dat er maar een gedeelte betaald hoeft te worden omdat het stuk dat wordt ont­eigend een voor- of een achtertuinstrook is waar­op de eigenaar hoe dan ook niet mocht bouwen.

https://www.mijntipsenadvies.be/2007-02 ... R_EU111204

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 dec 2023 17:48

U mag kiezen hé : pest of cholera ...

Ofwel geeft u uw grond gratis af
Ofwel krijgt u er een habbekrats voor maar mag je in ruil nog jàren voor betalen omdat de grond voor je woning "verbeterd" wordt in je voordeel ...

Dit is legale chantage , anders kan je dat niet bestempelen


Tarieven voor verhaalbelasting zijn normaal gekend
Kijk op website van je gemeente bij de belastingen / belastingsreglementen die ze hanteren (en ook eenzijdig kunnen wijzigen ...)

Salden
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Ja

#7 , 16 dec 2023 07:15

Bedankt.
ik heb het document gevonden:
https://www.lubbeek.be/verhaalbelasting ... 1-tem-2025

Ik blijf het een 'oneerlijke' regeling vinden maar het lijkt dat je dus best braaf je grond gratis afgeeft en je trots inslikt...

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 dec 2023 08:21

Hoeveel mensen moeten gratis grond afgeven?

Samen via een politieke partij uit de oppositie vragen laten stellen of via de pers proberen een regionaal artikel over te laten maken?

Het zijn ook verkiezingen volgend jaar…

lukasi
Berichten: 1150

#9 , 16 dec 2023 09:34

U kan ook weigeren voor die grondafstand.
Niet de meest gemakkelijke weg en zeker een lelijke streep door de plannen van de gemeente.
Maar u start wel een 10 jaren plan waarbij je olifantenvel en een goede dossierkennis moet hebben

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 dec 2023 10:03

Terechte opmerking van lukasi.

Zoals hierboven gezegd: men laat je kiezen tussen de pest en cholera. Een truc van 2 opties geven is dat je denkt dat je alleen 1 van beide mag kiezen.

Als je op allebei nee zegt, zijn ze nog niet aan het graven. Dan is het aan de gemeente om via gerechtelijke weg een onteigening te vragen, met mogelijke vertragingen en contracten met aannemers die al vastliggen.

mbbs1024
Berichten: 477

#11 , 20 dec 2023 01:01

In mijn straat was er bij de heraanleg ook iemand die weigerde gratis grond af te staan (ik schat ongeveer 6 m2) en ook om die verhaalbelasting te betalen.
Resultaat:
Gevaarlijke situatie voor fietsers gedurende de jaren durende procedureslag voor de rechtbank, waarna de betwiste diepte van een halve meter, over de breedte van het perceel toch voor een habbekrats onteigend mocht worden, en er eindelijk een veilige situatie kwam voor fietsers en voetgangers.
Gerechtskosten te betalen door de eigenaar van het perceel, een hoop extra kosten voor de gemeente (belastingbetaler) om er gedurende jaren nadar afsluitingen en signalisatie moest geplaatst worden om fietsers en voetgangers naar de rijbaan te verwijzen, en nog extra kosten erbij omdat de aannemer achteraf dat ene stukje moest komen afwerken.

En dat allemaal door koppigheid van 1 persoon om een half metertje voortuin niet te willen afgeven.
IS dat die hele heisa waard ? Een beetje burgerzin zou af en toe ook eens mogen.

LeenW
Berichten: 12858

#12 , 20 dec 2023 09:23

Als je met de hele straat hetzelfde standpunt kan innemen, sta je natuurlijk sterker.

Terug naar “Administratief recht”