wonen in een woonwagen, telkens niet langer dan 4 keer 30 dagen op zelfde plaats

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

wonen in een woonwagen, telkens niet langer dan 4 keer 30 dagen op zelfde plaats

#1 , 19 okt 2023 14:02

Onderwerpen samengevoegd - JurecaBE - moderator

Beste,

Ik heb begrepen dat je in Vlaanderen in een woonwagen mag wonen. Ik las ook in een paper over een omgevingsvergunning in Vlaanderen, dat je
geen vergunning nodig hebt voor 'je constructie' als je met je Tiny House of caravan niet langer dan 4 keer 30 dagen, opéénvolgend of niet, staat op dezelfde grond.
Mijn vraag is dus: stel dat ik met een caravan of tiny house op een camping voor 4 keer 30 dagen sta en niet langer dan 4 keer 30 opeenvolgende dagen er sta en dan weer verhuis naar een andere camping voor diezelfde periode, en me zo telkens verplaats, wordt ik dan wettelijk als 'woonwagenbewoner' gezien en mag ik mijn referentieadres dan zetten bij een natuurlijk persoon?

Alvast dank voor het antwoord.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#2 , 19 okt 2023 22:42

Beste,
Ik ben misschien van plan in een mobiele woning zoals een Tiny House of caravan te wonen.
Maar ik heb begrepen dat ik voor een referentieadres moet bewijzen dat de mobiele woning verplaatsbaar is.
Daarvoor moet ik papieren van de caravan of het TH kunnen voorleggen, maar misschien ook een rijbewijs.
Alhoewel ik de woning zou laten verplaatsen omdat ik niet zelf over een rijbewijs beschik;
Kan dat? Kan ik iemand anders of een firma het Tiny House of de caravan laten verplaatsen terwijl ik het als mobiele woning
bewoon en me regelmatig laat verplaatsen, waardoor ik dan recht heb op een referentieadres?

Alvast dank om te antwoorden.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 okt 2023 23:42

Geen antwoord op uw vraag, maar denkt u nu echt dat al uw "creatieve oplossingen" uiteindelijk goedkoper gaan uitvallen dan huren?

Reclame

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#4 , 20 okt 2023 10:10

Geen antwoord op uw vraag, maar denkt u nu echt dat al uw "creatieve oplossingen" uiteindelijk goedkoper gaan uitvallen dan huren?

Dit forum is enkel om te weten te komen welke wetgeving of juridische oplossingen er zijn.
Je kan daar een andere mening over hebben, maar ik zoek enkel naar wetgeving.

Franciscus
Berichten: 38616

#5 , 20 okt 2023 10:42

Iedereen die over een voor die samenstelling geldig RB beschikt mag die combinatie verplaatsen.
Of campings uw plaats willen garanderen zeker in de winter - is een ander verhaal.
Kan ook zijn dat een 'tiny house' onder bijzonder vervoer valt qua lengte - hoogte en gewicht.
Is niet direct een standaard caravan.
Hoe komt u erbij dat u om de drie maanden moet verplaatsen ?
Of hoe u aan een referentieadres? U bent toch niet geregistreerd als woonwagenbewoner die toegang heeft tot de specifieke plaatsen voorzien als woonwagenbewoner?
Hou er ook rekening mee dat het verplaatsen mogelijk wel door professioneel vervoer moet gebeuren en dus niet goedkoop zal zijn.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#6 , 20 okt 2023 13:37

De huurmarkt wordt te duur voor mij. Als er al iets goeds in mijn streek te huur staat, zijn er minstens 12 kandidaat-huurders die met elkaar concurreren voor de woning.
Het is goedkoper een jaarplaats op een camping te huren (of een half jaar) en op een andere camping weer een half jaar te staan.
Ik zoek binnen het wettelijk kader een praktische oplossing.

Lanox
Berichten: 3525
Juridisch actief: Nee

#7 , 20 okt 2023 15:34

Vandaar mijn vraag of u voor uzelf al eens de berekening gemaakt heeft met alle kosten en praktische problemen, voordat u de zoveelste juridische vraag lanceert waarvan u op voorhand al weet dat het zich in een grijze zone bevindt met op zijn best een gedoogbeleid.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#8 , 24 okt 2023 08:15

Vandaar mijn vraag of u voor uzelf al eens de berekening gemaakt heeft met alle kosten en praktische problemen, voordat u de zoveelste juridische vraag lanceert waarvan u op voorhand al weet dat het zich in een grijze zone bevindt met op zijn best een gedoogbeleid.
Ja, ik had zeker een berekening gemaakt. En het bleek uit die berekening dat ik uiteindelijk nog steeds goedkoper af was met twee keer een jaarplaats met een caravan op een camping + jaarlijkse verplaatsingskosten dan huur te moeten betalen.

Ten tweede is in Vlaanderen wonen in een woonwagen een evenwaardige perfect legale woonvorm en bevindt dit zich dus zeker niet in een grijze zone of is het zeker niet 'op zijn best een gedoogbeleid'.

MaartenGS-R-RT
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 okt 2023 13:25

Als u binnen de geest van het wettelijk kader wil blijven, dan is dé voorwaarde om een referentieadres te kunnen krijgen dat je effectief een rondtrekkend bestaan leidt, en u dient daarvan ook het bewijs te leveren. Ambtenaren durven daar best wel - m.i. terecht - héél ver in doorvragen.

Thomas1
Topic Starter
Berichten: 184

#10 , 25 okt 2023 22:13

Als u binnen de geest van het wettelijk kader wil blijven, dan is dé voorwaarde om een referentieadres te kunnen krijgen dat je effectief een rondtrekkend bestaan leidt, en u dient daarvan ook het bewijs te leveren. Ambtenaren durven daar best wel - m.i. terecht - héél ver in doorvragen.
Het probleem van de wet is nu dat er geen concrete hoeveelheid dagen werd opgegeven waardoor mensen met zekerheid weten dat ze niet langer dat dat aantal dagen op eenzelfde plaats mogen blijven. 'Rondtrekkend bestaan' kan daardoor eng of ruim geïnterpreteerd worden. Daar laat men dus ruimte voor interpretatie van de ambtenaar om wet naar eigen zin te interpreteren van geval tot geval.

Terug naar “Administratief recht”